נחתם הסכם במגזר הציבורי: העובדים יקבלו 7.5% תוספת שכר

תוספות שכר ישולמו לעובדי המגזר הציבורי והטבות מיוחדות למקצועות פרא-רפואיים ועובדים סוציאליים

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ושר האוצר, משה כחלון, חתמו היום (ב') על הסכם השכר החדש במגזר הציבורי. ההסכם שנחתם היום המכונה הסכם המסגרת מסכם תקופה ממושכת של דיונים בין ההסתדרות לבין המדינה ומעסיקים נוספים בשירות הציבורי. ההסכם שיחו בחמש השנים הקרובות קובע תוספת שכר בשיעור 7.5% ומענק בגובה 2,000 שקל (אשר מחציתו הראשונה כבר חולקה למרבית העובדים בינואר 2016). 

ניסנקורן אמר כי "כעת אפשר לברך על המוגמר. מדובר בהסכם חשוב שמתקן עיוותים היסטוריים ונושא בשורה אמיתית לאוכלוסיות עובדים רבות. העובדה כי הסכם זה מצליח, הלכה למעשה, לחזק את מקבלי השכר הנמוך במגזר הציבורי, הופכת את ההסכם לכלי חשוב לצמצום פערים חברתיים".

הממונה על השכר, עו"ד קובי אמסלם, בירך על ההסכם והגדיר אותו כ"אחד ההסכמים המורכבים אשר כולל בתוכו בשורה למגזר הציבורי ולציבור העובדים". לדברי אמסלם, "ההסכם מביא לצמצום פערים בין חלשים לחזקים וכולל שיפורים לטובת ייעול המגזר הציבורי".

באוצר ובהסתדרות הדגישו כי במסגרת ההסכם מוענקות לראשונה תוספות שכר ותנאים אחרים ספציפית לאוכלוסיות עובדים חלשות, תוך דגש על צמצום פערים. כמו כן ציינו בהסתדרות כי ההסכם הנוכחי נחתם בסביבת אינפלציה אפסית ואף שלילית, ולכן תוספת השכר המוענקת במסגרתו איננה מהווה פיצוי על שחיקת שכר אלא הגדלת שכר ריאלית משמעותית לעובדים.

בסקטורים ספציפיים, שבהם קיימים עיוותי שכר שמצריכים תיקון, נקבעה תוספת גבוהה יותר מ-7.5%. כך למשל, בקרב תומכי הרפואה, בהם: רוקחים, רנטגנאים, מיקרוביולוגים ופסיכולוגים, נקבעה תוספת שכר כפולה בשיעור של 15%. בזכות העובדה כי מחצית מהתוספת תשולם כתוספת שכר שקלית, דרגי השכר הנמוכים בסקטורים אלה ייהנו מתוספת שכר ממוצעת של למעלה מ-19%.

בדומה לדירוגים מועדפים אחרים, גם עובדי המעבדה בבתי הספר, יהיו זכאים לקבל תוספת שכר בשיעור של כ-15%. הלבורנטים במערכת החינוך ייהנו גם מתוספת של 6 ימי חופשה לניצול בתקופת הקיץ. קבוצת עובדים נוספת שתהנה מתוספת שכר שגבוהה מ-7.5% הם העובדים הפרא-רפואיים, בהם: הטכנולוגים הרפואיים, הדיאטנים, הפיזיותרפיסטים והמרפאים בעיסוק, אשר יהיו זכאים לתוספת שכר ממוצעת בגובה 10%.

גם עובדי דור ב' ועובדים ברמות השכר התחיליות ברשויות המקומיות יהיו זכאים לקבל תוספת שכר מוגדלת, כך שכבר בפעימה הראשונה של התוספת (שתחול בחודש יולי) הם יקבלו תוספת של 2% נוספים, בנוסף לתוספת שיקבלו יתר עובדי המגזר הציבורי (ובסך הכול 9.5% לכל תקופת ההסכם).
הסכם המסגרת משפר גם את תנאיהם של עובדים במשרות סטודנט ועובדים במשרת הורה בשירות הציבורי.

השכר השעתי לסטודנטים המועסקים במגזר הציבורי יהיה גבוה בשקל משכר המינימום השעתי הנהוג במשק מעת לעת. ובנוסף לכך, העובדים במשרת סטודנט יקבלו עוד יום בחירה ויום חופש נוסף לניצול בתקופת מבחנים. על מנת להקל על עובדים במשרת הורה, ההסכם קובע קיצור של שעת עבודה ביום, במשך שבועיים בחודש אוגוסט, כאשר ניתן יהיה להמיר שעות אלה ליום חופש נוסף.

ההסכם שנחתם היום מטפל גם בסוגיית המשרות החלקיות, בניסיון לצמצם את התופעה. הוסכם כי עובדים העוסקים בקבלת קהל בלשכות רשות האוכלוסין יוכלו, במידה ויבחרו בכך, לעלות למשרה מלאה. עוד נקבע כי מפתח התקצוב לתקנים לא שלמים לעו"סים ברשויות מקומיות, יעוגל כלפי מעלה על מנת למנוע חלקיות משרות בתחום זה (כך למשל, רשות המקבלת תקצוב לפי 4.5 עו"סים תקבל מעתה תקצוב לפי 5 תקנים).

עובדים בבתי החולים הממשלתיים אשר משרתם המלאה מפוצלת למשרה חלקית בבית החולים הממשלתי ובמשרה חלקית בתאגיד הבריאות, ייקלטו למשרה מלאה בבית החולים הממשלתי. כמו כן, ייבנה מודל תקציבי שיאפשר משרות מלאות בשירות המדינה וברשויות המקומיות בתחום הרווחה. עובדי לשכות מנהל האוכלוסין המועסקים במשרה חלקית יהיו רשאים לעבור לעבוד בהיקף משרה מלאה.

הסכם המסגרת שנחתם היום כולל גם התחייבות להגיש תוך 60 יום בקשה לצו הרחבה שיחול על כ-6,000 עובדים סוציאליים המועסקים בעמותות ובחברות פרטיות המספקות שירותים למשרדי הממשלה ולרשויות המקומיות. צו ההרחבה ישווה את התנאים של העובדים הסוציאליים בגופים המתוקצבים לתנאי העובדים הסוציאליים בעמותות, לרבות תוספות שכר ומענקים.

הסכם השכר הנוכחי מסדיר לראשונה גם את הביטחון התעסוקתי של מזכירות השרים והמנכ"לים במשרדי הממשלה. מדובר בכ-200 עובדות בשירות הציבורי אשר מועסקות במתכונת של משרות אמון ומפוטרות באופן שרירותי בכל פעם שמתחלף השר או המנכ"ל. ההסכם קובע כי מזכירות עם 6 שנות ותק או שעבדו עבור לפחות שני מנכ"לים או שני שרים, יהיו זכאיות למעמד של קביעות.

אוכלוסיות נוספות שנכללות בהסכם השכר החדש הן: נשים המועסקות כבלניות במועצות הדתיות יקבלו תוספת נוספת בגובה 10% (תוספת "כפיים" הנהוגה ברשויות המקומיות) בנוסף לתוספת של 7.5%. גם עובדי קבלן בתחומי הניקיון והשמירה במגזר הציבורי, יהיו זכאים לתוספות השכר ולמענק. עוד הוסכם כי עובדי מד"א יקבלו תוספת שכר של 10% ועובדי המעבדות והפרמדיקים יקבלו תוספת של 15%, כאשר החישוב יהיה בהסטה לטובת העובדים החלשים יותר.