זהירות: אלכוהול פגום שעלול לגרום לעיוורון ולמוות

בביקורת שערך מינהל התקינה בחנויות ופיצוציות נמצאו משקאות אלכוהליים עם חריגות חמורות בתכולת המתנול ■ הציבור נקרא לדווח על מקומות המוכרים משקאות אלה ולהימנע מקנייתם ומצריכתם ■ צפו ברשימת המשקאות המסוכנים

וודקה פשניצ`ניה 40%  /  קרדיט משרד הכלכלה
וודקה פשניצ`ניה 40% / קרדיט משרד הכלכלה

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ, מזהיר את ציבור הצרכנים מצריכת מספר משקאות אלכוהליים בשל חשש מידי לבריאות.

בין המשקאות: וודקה פשניצ'ניה 40%, משקה כוהלי בטעם ברנדי FLYAJKA 40%, וודקה OSOBAYA VODKA PSHENICHNAYA 40%, נסיך הארק אסלי 40%, וודקה וינר 40%, משקה בטעם ברנדי PLASKA 40%, ארק מרקש אסלי 40% ומשקה כהיל CLUB 40%. 

בבדיקת המשקאות האמורים נמצאו חריגות חמורות של תכולת המתנול מהערך המותר הקבוע בתקן. לפי מידע שנמסר ממשרד הבריאות, מתנול הוא חומר רעיל ומסוכן לבריאותו של אדם, אשר עלול לגרום לעיוורון, לפגיעה במערכת העצבים המרכזית ולמוות. 

לקראת חג הפסח, במשרד הכלכלה מזכירים כי ניתן לזהות משקאות כוהליים חשודים במקרה שעל גבי האריזה אין שתי מדבקות - בחזית ובגב האריזה. התווית בחזית האריזה חייבת להיות מסומנת בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מ"ל או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח. התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית; תאריך הייצור או מנת הייצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה; ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן. 

בנוסף, הממונה על התקינה מבקש להסב את תשומת-לב הצרכנים למחירי המשקאות ולהימנע מקניית ומצריכת משקאות כוהליים חריפים שמחיריהם נמוכים מעבר לסביר. יודגש כי על-פי הדין אסורה מכירת משקאות חריפים למי שטרם מלאו לו 18 שנים. מוכרי משקאות כוהליים חייבים להחזיק בעסק מסמכים המעידים על מקור הספקת הסחורה לעסק ולהימנע מקליטת סחורה זולה שמקורה לא מזוהה.

לדברי הממונה על התקינה, איגור דוסקלוביץ, "לקראת החג תוגברה פעילות המפקחים, ולא נהסס לנקוט ביד קשה נגד יצרנים ומפיצים שעוברים על החוק ומסכנים את בריאות הציבור. אנו מפקחים כל העת על שוק האלכוהול, על-מנת לאתר ולעצור את ייצורם ומכירתם של מוצרים המסוכנים לבריאות, וקוראים לציבור הצרכנים לשים לב לאזהרות המתפרסמות בהתאם לצורך ולאמץ את הכללים לאיתור אלכוהול שאינו מתאים לדרישות התקן". 

את רשימת המשקאות המסוכנים המלאה ניתן למצוא באתר משרד הכלכלה.