איי.די.או פרופרטיז גייסה 100 מיליון אירו בפרנקפורט

בנק ירושלים מעריך: "נראה כי הכוונה למכור אותה לחברת נדל"ן גדולה בגרמניה" ■ מנכ"ל איי.די.או: "נכפיל את מספר הדירות שבבעלות החברה" ■ מניית בעלת השליטה שו"ב זינקה לאחר שמצאה תחליף לחברת אבנגואה באשלים

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן איי.די.או פרופרטיז (ADO Properties) ממשיכה לפעול לצורך הרחבת פעילותה בשוק הדירות בברלין, ובימים האחרונים השלימה גיוס הון של כ-100 מיליון אירו (כ-430 מיליון שקל) בבורסת פרנקפורט באמצעות הנפקת מניות פרטית לכמה משקיעים מוסדיים.

החברה-האם, איי.די.או  (ADO), הנסחרת בבורסה בתל-אביב, השקיעה בהנפקה 37 מיליון אירו בהתאם להחזקותיה, ושמרה על שיעור החזקתה בחברה-הבת, שבסך הכול הנפיקה 3.5 מיליון מניות המהוות פחות מ-10% מהונה לפני ההנפקה.

באיי.די.או ציינו כי בכוונת החברה "לעשות שימוש בתמורה (נטו) שתתקבל בידה כתוצאה מההנפקה הפרטית, לצורך המשך מימון פעילותה, ובכלל כך לצורך רכישת מקבצי דיור למגורים בברלין בהתאם לאסטרטגיית הפעילות העסקית".

המנכ"ל שלמה זהר הוסיף כי "קצב הצמיחה של איי.די.או מאז ההנפקה המוצלחת בבורסת פרנקפורט ממשיך להיות גבוה, והגיוס הנוכחי יתמוך במאמצינו להגדיל משמעותית את עסקי החברה. כפי שהצהרנו לאחרונה, בכוונתנו להכפיל בתוך 5 שנים את מספר הדירות שבבעלות החברה, שכיום עומד על כ-15 אלף יחידות דיור".

בבנק ירושלים ברוקראז' ציינו בעקבות ההנפקה כי "המחירים בהן מתבצעות עסקאות רכישת פורטפוליו מגורים בברלין כבר אינם זולים כיום" והעריכו כי "נראה שהכוונה של החברה-האם היא להמשיך ולבצע עסקאות משמעותיות שיגדילו את הסיכוי שתירכש בסופו של דבר על-ידי אחת מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בגרמניה".

בחודש יולי האחרון, איי.די.או מקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) שבשליטת שרי אריסון, השלימה גיוס הון ענק של 415 מיליון אירו (כ-1.7 מיליארד שקל) באמצעות הנפקת החברה-הבת איי.די.או Properties בבורסת פרנקפורט, המרכזת את פעילותה בהשכרת דירות בברלין.

מאז ההנפקה זינקה מניית החברה-הבת ב-45% והיא נסחרת בשווי של יותר מ-1 מיליארד אירו. מניית איי.די.או התחזקה בתקופה זו ב-12% בבורסה המקומית, ומשקפת לחברה שווי של 1.4 מיליארד שקל.

מאז ההנפקה בפרנקפורט המשיכה איי.די.או בהרחבת הפעילות באמצעות החברה-הבת, ובסיכום 2015 הכפילה את הכנסותיה השנתיות, שהגיעו ל-326 מיליון שקל, קפיצה שנתמכה גם מעסקה למכירת דירות קונדומיניום (condominium) בהיקף של 43 מיליון שקל, והרווח הגולמי שלה קפץ ביותר מ-80% ל-240 מיליון שקל.

איי.די.או נהנתה גם מעליית שווי ניכרת של ערך נכסיה, בהיקף של 672 מיליון שקל, שתמך בהכפלת הרווח התפעולי שלה, ל-868 מיליון שקל, אולם סבלה מזינוק של כ-330% בהוצאות המימון שלה, שהצטברו ל-256 מיליון שקל והרווח הנקי שלה התכווץ ב-55% ל-143 מיליון שקל.

קרן נוי ו-TSK מצטרפות לאשלים

מניית החברה-האם של אי.די.או, שיכון ובינוי, עלתה אתמול ב-3% לאחר שהחברה דיווחה כי מצאה תחליף לחברת אבנגואה הספרדית בפרויקט תחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים. שו"ב חתמה על הסכם במסגרתו קרן נוי וקבוצת TSK הספרדית יחליפו את אבנגואה, כששו"ב תמשיך להחזיק ב-50% בפרויקט, קרן נוי ב-40% וקבוצת TSK ב-10%. הקבוצה הספרדית תחזיק ב-32.5% בקבלן ההקמה של הפרויקט ושו"ב ב-67.5%.

קרן נוי ו-TSK יקבלו על עצמן, כל אחת לפי חלקה היחסי, את כל הזכויות והמחויבויות של אבנגואה, שפשטה רגל, כבעלות מניות בזכיין, בקבלן ההקמה ובקבלן התפעול, בהתאם להסכמי הפרויקט (כולל הסכמי המימון של הפרויקט). אבנגואה תמשיך לפעול בפרויקט כקבלן משנה בהיקף מוגבל. השלמתה של העסקה כפופה לקבלת אישור המדינה, אישור מממני החוב הבכיר של הפרויקט, אישור הרשות להגבלים עסקיים ואישור שר האנרגיה ורשות החשמל.

בשיכון ובינוי מציינים כי TSK הינה קבוצה בינלאומית בעלת ניסיון בהקמה והפעלה של פרויקטי הנדסה ותשתית גדולים ומהמובילות בעולם בתחום מתקני אנרגיה תרמו-סולאריים.

הקמת פרויקט אשלים, בהיקף של כ-1.1 מיליארד דולר, החלה מיד לאחר הסגירה הפיננסית (שנעשתה ביולי 2015) וצפויה להסתיים במהלך 2018. אשלים הוא פרויקט BOT לתכנון, מימון, הקמה והפעלה של תחנת כוח סולארית בנגב המערבי. במסגרת פרויקטי BOT, הזכיין מתחייב לתכנן, להקים ולתפעל את הפרויקט, ובתום התקופה הנקובה המתקן יעבור לבעלות המדינה.

מדובר בפרויקט דגל למדינה - לצידם של פרויקט תרמו-סולארי נוסף באשלים והפרויקטים לאגירה שאובה בגלבוע ובכוכב הירדן. לפני כשנתיים העניקה המדינה לשו"ב היתר ל-28 שנה (3 שנים להקמת המיזם ו-25 שנות הפעלה), שכולל תחנה בהספק של 110 מגה-וואט, שתייצר חשמל שיימכר לחברת החשמל. הסכם הזיכיון נחתם בסוף 2013, ובתום תקופת הזיכיון המיזם יעבור לבעלות המדינה.