אפקט מחיר למשתכן: ביקוש גובר לביצוע תמ"א 38

מכרז לחיזוק בניין ברמת-גן משך הצעות מצד 15 חברות

הדמיית הפרויקט. "לא מחכים שיפנו אליהם" / הדמיה: גיא שחם
הדמיית הפרויקט. "לא מחכים שיפנו אליהם" / הדמיה: גיא שחם

לצד העובדה שחיזוקי בניין לפי תמ"א 38 תופסים תרוצה בשנים האחרונות, גם העובדה שמכרזי הקרקע של המדינה בשנה האחרונה מוקדשים רק לטובת מחיר למשתכן מובילה לא מעט חברות להתמקד כעת בתמ"א 38 ופינוי-בינוי.

דיירי הבניינים ברחוב הרב חבה אליהו 1, 3 ו-5 ברמת-גן, ערכו לאחרונה מכרז לבחירת קבלן שיקדם פרויקט תמ"א 38 (לחיזוק בניינים מפני רעידת אדמה, תמורת זכויות בנייה) בבנייני המגורים הישנים שבהם הם מתגוררים. במכרז זכתה חברת צ.פ שתקדם בעבור הדיירים תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה.

לאחרונה יותר ויותר דיירים מחליטים לפנות לדרך של עריכת מכרז בין חברות שונות, במקום לקבל הצעות מחברות, מיזמים או ממאכרים ללא דרך לבחון בצורה אמיתית את ההצעות. מכרזים כאלו גם מדגישים עד כמה התחרות על בניינים ישנים באזורי הביקוש גדולה. למכרז האמור ברחוב הרב חבה אליהו, למשל, הוגשו לא פחות מ-15 הצעות. את הדיירים ייצגה עו"ד ענת בירן. את צ.פ ייצג בעסקה עם הדיירים משרד עורכי הדין פישר בכר חן.

 

על-פי התכנון, לאחר שהוועדה המקומית תיתן לפרויקט היתר בנייה, תקופת זמן המוערכת על-ידי החברה בכשנה וחצי, ייהרסו הבניינים הישנים, וייבנו 3 בניינים בני 9 ו-10 קומות עם 75 דירות וחניון תת-קרקעי משותף. עד כה השיגה החברה כ-80% מחתימות הדיירים בשלושת הבניינים. על-פי ההסכם בין בעלי הדירות לחברה, הדיירים הוותיקים יפונו על חשבון צ.פ לדירה חלופית ויקבלו דירה חדשה הגדולה ב-25 מ"ר מדירתם הישנה בתוספת מרפסת של 12 מ"ר.

לדברי צבי פוקס, הבעלים של חברת צ.פ, "אנחנו מקדמים בימים אלה עשרות פרויקטי תמ"א ברמת-גן ותורמים את תרומתנו להיצע הדירות שהולך וגדל".

לדברי עו"ד ענת בירן, שייצגה את בעלי הדירות, "אנחנו רואים כיום שינוי בהתנהגות השוק בכל הנוגע לתמ"א 38. דיירי הבניינים כבר לא ממתינים שיפנו אליהם יזמים. הם מתאגדים יחד, דואגים קודם כל לייצוג עצמאי ואז פונים לחברות אחרי שהם כבר יודעים מה הזכויות שלהם. באמצעות עריכת המכרז הדיירים מקבלים את ההצעה המיטבית".