קביעה מעוררת מחלוקת: חופש העיתונות בישראל ירד

ארגון Freedom House, המדרג את רמת החופש לה זוכה העיתונות במדינות השונות, בחר להגדיר את מצב העיתונות בישראל כ"חופשי בחלקו", לאחר שבשנים קודמות הוגדר "חופשי" לגמרי ■ הסיבה: ההשפעה הגוברת של "ישראל היום"

חופש העיתונות ירד בעולם לשפל של 12 שנה - כך טוען ארגון Freedom House, המדרג מדי שנה את רמת החופש לה זוכה העיתונות במדינות השונות בעולם.

הארגון האמריקאי בחר להגדיר את מצב העיתונות בישראל כ"חופשי בחלקו", לאחר שבשנים קודמות הוגדר "חופשי" לגמרי, זאת בעוד המזרח התיכון מצוי רובו ככולו בהעדר חופש ביטוי כללי.

הציון שקיבלה ישראל על חופש העיתונות שבה עומד על 32 נקודות, כש-100 הוא הציון הגרוע ביותר, ואפס הוא המצב המיטבי. לשם השוואה - הציון אותו קיבלה מצרים עומד על 77, ירדן - 66, הרשות הפלסטינית - 83, וסוריה - 90. בכל אותם מקומות, קובע הדוח, אין חירות עיתונאית כלל.

הארגון מציין במפורש כי הסיבה לירידה בסטטוס של ישראל, מבחינתו, קשורה בהשפעה ההולכת וגוברת של "ישראל היום". "המודל העסקי של העיתון המבוסס על מימון על-ידי הבעלים פוגע בכלי תקשורת אחרים", נכתב.

עוד צוין כי התרחבות תופעת התוכן הממומן, בין היתר במימון ממשלתי, באופן שלא גלוי לקוראים, פוגעת אף היא בחופש העיתונות. בהקשר זה מציין הדוח את אתר האינטרנט המוביל ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות". 

"ישראל נהנית מסביבה עיתונאית פלורליסטית וחיה, בתוכה חופש העיתונות זוכה לכבוד באופן כללי", נכתב, "ועם זאת, בשל הסכסוך המתמשך עם ארגונים פלסטיניים ומדינות שכנות, גופי תקשורת נתונים לצנזורה ולכללי השתקה, ועיתונאים נתקלים בהגבלות תנועה. לחצים כלכליים פגעו ביציבות של גופים עיתונאיים מרכזיים, ובכך מאיימים על ריבוי הדעות בתקשורת". 

החלטת הארגון זכתה לביקורת חריפה בקרב ארגונים תומכי ישראל. "בתקופה בה במזרח התיכון פושים ברבריות ורודנות, זה זדוני ולא נאמן למציאות להוריד בדרגה את הדמוקרטיה הרב-תרבותית המשגשגת היחידה של האזור", אמרו ל"וושינגטון פוסט" גורמים בארגון פרו-ישראלי.

על כך אמרו בתגובה בארגון כי ישראל, "כמו דמוקרטיות אחרות, נעה על הקו שבין 'חופשי' ל'חופשי באופן חלקי' במשך מספר שנים".