מניות ההיי-טק בוול סטריט - כבר לא ערובה לתשואות גבוהות

פייסבוק ואמזון רשמו ביצועים טובים אמנם ברבעון הראשון, אך מספר רב מדי של שמות גדולים בענף ההיי-טק דיווחו על תוצאות מאכזבות

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

החזקת מניות היי-טק אמריקאיות נחשבה זמן רב לדרך מהירה להשגת תשואות גבוהות למשקיעים. אבל לא השנה.

מדד הטכנולוגיה של S&P 500 התכווץ ב-4% בשבוע שעבר לבדו. בעוד שחברות האנרגיה והתקשורת מובילות השנה עם עליות דו-ספרתיות, מניות ההיי-טק מדשדשות בתחתית המדד, ולאחר שאיבדו 3.8% מערכן מתחילת השנה, הן עלולות להמשיך ולאבד תאוצה.

ולמצוקת מגזר ההיי-טק השפעה ניכרת על השוק הרחב, לאור מעמדו כמגזר הגדול ביותר ב-S&P 500, המהווה חמישית מהמדד. עם כניסתו לעונת הדוחות, היה המדד קרוב לשיא שנרשם במאי שעבר, ובשוק קיוו שמגזר הטכנולוגיה יתרום להגברת התאוצה.

"נשמח שההיי-טק ישתתף בכל התאוששות שהיא", אמר אלן גייל, מנהל השקעות ב-RidgeWorth Investments, "אחרת לא נוכל לומר שהשוק חזר לתקופה שורית".

מגזר האנרגיה קוסם למשקיעים

מניות אינטרנט דוגמת פייסבוק, אמזון ודומותיהן סיפקו את הסחורה, אך מספר רב מדי של שמות גדולים בתחום ההיי-טק אכזבו את המשקיעים בתוצאות הרבעון הראשון. ב-FactSet מצפים שהרווח במגזר הטכנולוגיה בכללותו יתכווץ ב-7.7% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2015.

ל-5% מההתכווצות הזו אחראית אפל, בעלת המשקל הבודד הגדול ביותר ב-S&P 500, שאכזבה את המשקיעים בירידה הרבעונית הראשונה שלה זה יותר מעשור. הרבעון הראשון היה הפעם הראשונה שאפל הפכה לגורם השלילי ביותר ברווחי מגזר הטכנולוגיה מאז 2013, לדברי FactSet. המניה נחתכה בכ-12% מיום ב' שעבר, ובמקביל החמיצו גם חברות טכנולוגיה אחרות, כולל טוויטר, מיקרוסופט והחברה-האם של גוגל, אלפבית, את תחזיות וול סטריט לרווחיהן ברבעון הראשון.

אשתקד, נזכיר, החזקת מניות ה-FANG - פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל - היתה גורם מפתח לביצועים טובים של תיק ההשקעות. אך מגזר ההיי-טק מאבד כאמור תאוצה, ולאחר שנמנה עם חמשת המגזרים בעלי הביצועים הטובים ביותר במדד בארבע השנים האחרונות, מוסטת לאחרונה תשומת לב המשקיעים לתחומים אחרים שרושמים ביצועים טובים יותר. כזה הוא מגזר האנרגיה ב-S&P 500 אשר מתחילת השנה הנוכחית רשם קפיצה של 11%.

"הרושם הוא שהמון כסף יוצא מההיי-טק בעיקר לאנרגיה ולכמה חברות שירותים פיננסיים", אומר ניקולס קולאס, אסטרטג שוק בכיר ב-Convergex. "תמיד יש פלח מסוים מהשוק שעובר לכל מה שרושם ביצועים טובים כרגע, ואין ספק שכרגע האנרגיה רושם ביצועים טובים".

גורם נוסף הוא גודלן של חלק מחברות הטכנולוגיה, המקשה עליהן לרשום ביצועים יוצאי דופן בהיבט הצמיחה.

הנמכת אופק דירוג ל-IBM

"לא הייתי אומר שהתאוששות מגזר הטכנולוגיה כבר הסתיימה", אומר סקיפ איילסוורת', מנהל השקעות ב-Hennessy Funds. "מה שקורה הוא שכמה חברות הפכו להיות כל כך גדולות שנתוניהן בהשוואה לאשתקד אינם נראים טוב. הן גם הפכו לבשלות יותר - כך שאין את החדשנות שמניעה את הצמיחה", הוא מסביר. בקטגוריה זו מונה איילסוורת' את אפל, מיקרוסופט, יבמ, ובמידה מסוימת גם גוגל.

חברת הדירוג S&P קיצצה השבוע את אופק הדירוג שלה ל-IBM ל"שלילי" - מהלך שלעתים קרובות מבשר על הנמכת דירוג, וזאת לאחר שחברת הטכנולוגיה רשמה 16 רבעונים רצופים של ירידה במכירות.

אך עדיין יש יוצאים מן הכלל: פייסבוק, למשל, הצליחה ללכת נגד הזרם, והיא הכתה את ציפיות הרווח וההכנסות, לאחר שרשמה זינוק של 52% במכירות ברבעון הראשון. בתגובה לדיווח זינקה מניית פייסבוק ב-7%, ומתחילת השנה היא הוסיפה 11%.

גם אמזון הפתיעה לטובה ודיווחה על הרבעון הרווחי ביותר שלה עד כה, מה שהביא להתאוששות חדה במנייתה.

למרות זאת, עדיין איילסוורת' מאמין כי החדשנות נמצאת בחברות קטנות יותר, למשל בתחומי אבטחת מידע וסייבר, תחום שבו יכולות חברות לפתח מוצרים חדשים ולהצמיח במהירות את מכירותיהן.

בנוסף לכך, ניצבים המשקיעים מול סביבת מקרו נטולת ודאות. החששות לבי סין, וכן לגבי סוגיות גיאופוליטיות ושיעורי ריבית שליליים, מאותתים כולם כי הכלכלה העולמית תרשום ביצועים לא מזהירים, כמו גם על התכווצות ההכנסה הפנויה של הצרכנים שתקשה עליהם לרכוש את הגאדג'טים החדישים ביותר.

"עבור המשקיעים במניות צמיחה שזקוקים לחשיפה לטכנולוגיה, אנחנו בעיצומו של מחקר למציאת השמות שעדיין מסוגלים לצמוח במהלך השנה הנוכחית", אומר קולאס. "אנחנו משחקים שבץ-נא בניסיון למצוא איזו מילה חדשה תחליף את FANG".