מפחדים מהסיכונים בהשקעה בביומד? נסו את המוצר הזה

תחום הביוטכנולוגיה מגלם מצד אחד פוטנציאל אדיר לרווחים, ומצד שני סיכון לירידת כל ההשקעה לטמיון ■ שתי קרנות סל מבית BioShares, המשקיעות בחברות בשלבים שונים של ניסוי המוצרים וחדירה לשוק, מאפשרות להיחשף לתחום בסיכון מוגבל ■ מדריך תעודות סל

ביומד / צילום: רויטרס
ביומד / צילום: רויטרס

דעה רווחת בשוק ההון היא שהשקעה בחברות ביוטכנולוגיה צעירות היא "השקעה בינארית". כלומר, זוהי השקעה בה בהסתברות מסוימת ניתן להשיג תשואה גבוהה במיוחד, ובהסתברות המשלימה ההון המושקע עשוי לרדת לטמיון כמעט במלואו.

האירוע המכונן בחייה של חברת ביוטכנולוגיה צעירה הוא בדרך כלל קבלת התוצאות מניסוי קליני מרכזי, או לעיתים תשובה מה-FDA (רשות התרופות והמזון האמריקאית) או מה-EMA (רשות התרופות באיחוד האירופי). לפי מחקרים, תהליך פיתוח תרופה, מהשלב הפרה-קליני עד לאישור השיווק הרגולטורי, אורך כ-12 שנה ועולה כ-360 מיליון דולר בממוצע.

בנוסף, ההערכות הן כי מתוך 5,000 תרופות שנכנסות לניסויים פרה-קליניים בבעלי חיים, רק תרופה אחת תגיע בסופו של דבר לשוק. ניסיון העבר מלמד כי גם חברות ביוטכנולוגיה שהצליחו לרשום הצלחות קליניות והשיגו אישורי שיווק רגולטוריים, מתמודדות עם לא מעט אתגרים, בהם הצורך לגייס כוח מכירות משמעותי ולחדור לשוק חדש, שלעיתים רווי בשחקניות גדולות ועשירות ממנה.

למרות הסיכוי הנמוך להביא תרופה לשוק ולהגיע למכירות משמעותיות, הפוטנציאל האדיר הוא זה שמושך משקיעים לנסות ולאתר את החברות עם הסיכויים הגבוהים יותר להצליח. לשם המחשה עד כמה הפוטנציאל גדול במקרה של הצלחה, ניתן להתבונן על חברת גיליאד סיינס  האמריקאית, שמאז תחילת שנות ה-2000 מנייתה עלתה פי 55 וכיום היא נסחרת בשווי שוק של כ-120 מיליארד דולר, שווי הממצב אותה כאחת מחברות התרופות הגדולות בעולם. למרות זאת, הסיכון הגבוה בהשקעה בחברת ביוטכנולוגיה ספציפית, והאפשרות להפסדים כבדים במקרה של אי-הצלחה, מרחיקים משקיעים עם פרופיל סיכון נמוך יחסית מהשקעה בסקטור זה. שתי קרנות סל חדשות יחסית עשויות להקל על רתיעה מהתחום.

BioShares Biotechnology Clinical Trials Fund (סימול: BBC) ו-BioShares Biotechnology Products Fund (סימול: BBP) הן קרנות שהוקמו ב-2014 ומספקות חשיפה מאוזנת יחסית לשני סוגי חברות ביוטכנולוגיה: כאלו הנמצאות בעיצומם של ניסויים קליניים (הקרן BBC) וחברות שצלחו את הניסויים הקליניים ונמצאות בהליך החדירה לשוק (הקרן BBP). הקרן BioShares Clinical Trials Fund עוקבת אחר המדד LifeSci Biotechnology Clinical Trials Index ומשקיעה ב-89 חברות ביוטכנולוגיה צעירות, כאשר ההחזקה הגדולה ביותר בה קטנה מ-3%, כך שהקרן מפזרת בצורה טובה את הסיכון.

הקרן BioShares Products Fund עוקבת אחר מדד LifeSci Biotechnology Products Index ומשקיעה ב-35 חברות ביוטכנולוגיה, וההחזקה הגדולה ביותר בקרן היא של כ-4.5% בלבד. דמי הניהול בשתי הקרנות הם בשיעור של 0.85%, ושתיהן מנהלות סכום קטן יחסית של נכסים, כ-18 מיליון דולר כל אחת, עם מחזורי מסחר נמוכים של כמה אלפי מניות ביום.

תרופה חלקית לסיכון - פיזור גבוה

אנו רואים מספר יתרונות בהשקעה בקרנות סל אלו. תחילה, הן מאפשרות חשיפה לאחד התחומים הצומחים והמתפתחים בכלכלה העולמית כיום. התפתחויות טכנולוגיות ומדעיות יוצאות דופן הביאו בשנים האחרונות לפיתוח תרופות למחלות שעד לא מזמן נחשבו לבלתי ניתנות לטיפול. בין השאר, ניתן לציין את ההתפתחות הגדולה בטיפול בסרטן דרך עולם האימונותרפיה, ואת האפשרות לטפל באפקטיביות במחלות זיהומיות כגון צהבת C, עד כדי החלמה מלאה תוך מספר חודשים.

השקעה בחברות הביוטכנולוגיה הצעירות מאפשרת חשיפה לטכנולוגיות חדשניות שעשויות בעתיד להיות הסטנדרט הטיפולי בתחומים מסוימים. מעבר לכך, יתרון משמעותי בקרנות אלו הוא כאמור הפיזור הגבוה בין חברות רבות, שמקטין את ה"בינאריות" של ההשקעה ומפחית משמעותית את רמות הסיכון. בנוסף, השקעה משולבת בין הקרנות יכולה לפזר סיכון גם בתוך עולם הביוטכנולוגיה עצמו, עם חשיפה לחברות בניסויים קליניים ביחד עם חברות שנמצאות בעיצומו של הליך החדירה לשוק.

כגורמי סיכון להשקעה בקרנות BBC ו-BBP, נציין כי למרות שהן מפזרות את ההשקעה בין מספר רב של חברות, אלו עדיין קרנות עם פרופיל סיכון גבוה יחסית, בשל העובדה שרוב חברות הביוטכנולוגיה לא מצליחות בהבאת מוצר לשוק, ובנוסף אלו חברות שנוטות לשרוף מזומנים ולבצע גיוסי הון מדללים. בנוסף, קרנות אלו הן צעירות יחסית, וכאמור מנהלות סכום לא גדול של כסף, כך שרמת הנזילות שהן מספקות היא מוגבלת, ועשויה להיות בעייתית במקרה של צורך ביצירה/מכירה מהירה של פוזיציה.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל: BioShares (BBC) Biotechnology Clinical Trials Fund

חברה מנהלת: BioShares

שנת הקמה: 2014

מדד למעקב: LifeSci Biotechnology Clinical Trials Index

סך נכסים: כ-18 מ' ד'

היקף מסחר ממוצע: אלפי מניות ביום

אסטרטגיית החזקה: משקיעה ב-89 חברות ביוטכנולוגיה צעירות, שאף אחת לא מהווה מעל 3% מההחזקות

דמי ניהול: 0.85% לשנה

קרן הסל: BioShares Biotechnology Products Fund - BBP

חברה מנהלת: BioShares

שנת הקמה: 2014

מדד למעקב: LifeSci Biotechnology Products Index

סך נכסים: כ-18 מ' ד'

היקף מסחר ממוצע: אלפי מניות ביום

אסטרטגיית החזקה: משקיעה ב-35 חברות, כשאף החזקה אינה גבוהה מ-4.5%

דמי ניהול: 0.85% לשנה