המתיחות בדרום נמשכת: חיל האוויר תקף ברצועה

חמישה פצמ"רים נורו לעבר כוחות צה"ל, בעודם פועלים בגדר המערכת. בתגובה החל חיל האוויר לתקוף ברצועה ■ מוקדם יותר פורסם תיעוד מהמנהרה שדבר הימצאותה הותר היום לפרסום ■ תושבים: "הושתקנו כשדיברנו על חפירות – ועכשיו זה מתפוצץ"

מטוס חיל אוויר F-15 / צלם: רויטרס
מטוס חיל אוויר F-15 / צלם: רויטרס

המתיחות בדרום בצל פעילות צה"ל לאיתור מנהרות באזור גבול רצועת עזה נמשכת זה היום השני ברציפות. אחר הצהריים (ה') התפוצצו שתי פצצות מרגמה בסמוך לכוח צה"ל שפעל באזור גבול רצועת עזה. אין נפגעים. צה"ל השיב באש טנקים לעבר מוקדים חשודים. סמוך לשעה 15:00 נורו עוד שלוש פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל באותו אזור. גם אז לא דווח על נפגעים וצה"ל השיב באש. בתגובה לירי הפצמ"רים תקף כלי טיס של חיל האוויר מטרות בדרום הרצועה.

מוקדם יותר הותר לפרסום כי צה"ל חשף מנהרה סמוך שחצתה את גדר המערכת במרחק של כמה קילומטרים מפתח המנהרה שאותרה בחודש שעבר. אחר הצהריים פרסם דובר צה"ל תיעוד מתוך המנהרה, שבו ניתן לראות את עבודות החיילים למציאת הפיר והחפירות באזור. בין היתר, עבדו החיילים בכלים הנדסיים שסייעו לבחון במלואה את המנהרה, שבעומק של 28 מטרים, בזהירות המרבית.

קצין בכיר בצה"ל ציין כי איתור המנהרה הגיע "בעקבות מאמץ טכנולוגי, מודיעיני ומבצעי. ייקח לנו זמן ללמוד אותה ולהבין אותה. בהחלט מדובר בהצלחה. מדובר במנהרה שחדרה לשטח ישראל והפרה את הריבונות". לדבריו, "מוקדם מדי לקבוע אם מדובר בפיר יציאה או בנקודות עלייה של המנהרה".

 

ירי הפצמ"רים והידיעה על חשיפת מנהרה נוספת ערערו את שגרתם של תושבי האזור. "ישנו פחד, בלבול, חששות וחרדות. הילדים שלנו במצב לא פשוט. עוד לילה קשה עבר עלינו", סיפר שרון קלדרון, תושב קיבוץ סופה הסמוך לרצועה. בימים האחרונים, חודש ירי פצצות מרגמה מכיוון הרצועה ו צה"ל מגיב הן מהאוויר והן בירי ארטילרי. "זו מן תחושה של תסכול. אנחנו מדברים על המנהרות הרבה זמן והשתיקו אותנו, ועכשיו זה מתפוצץ בפנים. תודה שיש את צה"ל שמחפש ומוצא, מצד שני - לך תדע כמה מנהרות עוד יש".

אייל ברנדיס, תושב אחד היישובים הסמוכים למקום חשיפת המנהרה, דווקא רגוע יותר. "היישובים סומכים לחלוטין על כוחות הביטחון שעושים את עבודתם. אין חששות, החיים כרגיל, כולנו בשגרה", אמר.

ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני בירך מוקדם יותר על חשיפת המנהרה. "אין לי ספק שגילויה המקדים של המנהרה הנוספת הוא הוכחה נוספת לפריצת הדרך המבצעית והטכנולוגית של הצבא בהתמודדות עם איום המנהרות", אמר. "אני מברך את צה"ל ואת מערכת הביטחון שהעמידו את הסוגיה בראש סדר העדיפויות. מאז 'צוק איתן' אנו עדים לפעילות האינטנסיבית של הצבא לסיכול האיום והיום אנחנו רואים את התוצאות של אותה פעילות מאומצת עם גילוי ונטרול המנהרה הנוספת".