גליל מדיקל נמכרה תמורת 110 מיליון דולר

החברה מיקנעם שצורבת רקמות באמצעות הקפאה כבר נמכרה בעבר המשקיעים העיקריים בחברה - גופים זרים הרוכשת היא BTG הבריטית שנסחרת לפי שווי של 2.2 מיליארד ליש"ט

חברת גליל מדיקל (Galil Medica), אשר עוסקת בחיסול בהקפאה של רקמות סרטניות ואחרות, נמכרת תמורת 110 מיליון דולר לחברת BTG הבריטית. 84.5 מיליון דולר מן הסכום ישולמו מיידית והיתר ישולמו עם השגת אבני דרך מסוימות. זו התחנה האחרונה, נכון לעכשיו, בדרך הארוכה והמסובכת שעברה החברה מיקנעם אשר הוקמה כבר בשנת 1997.

ערב המכירה, גליל רושמת הכנסות המוערכות בכ-20-30 מיליון דולר בשנה. מרכז הפיתוח שלה נמצא ביקנעם ואילו פעילות השיווק נמצאת ברובה בארה"ב. הרוכשת, BTG, היא חברת פארמה ומכשור רפואי רב תחומית שהוקמה במקור על ידי ממשלת בריטניה והופרטה בשנות ה-90. כיום היא נסחרת בבורסה הבריטית לפי שווי של כ-2.2 מיליארד ליש"ט.

עינת וידברג ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות' ייצגה את גליל מדיקל. אשוק ג'נדרשיקר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות' ייצג את BTG.

ל-

BTG אין היום פעילות בתחום של חיסול בהקפאה (קריו-אבלציה) ולכן ישנו סיכוי שמרכז הפיתוח של החברה יוותר ביקנעם. "מבחינתנו העסקים נמשכים כרגיל, ולמיטב ידיעתנו 40 העובדים בישראל מתוך 100 העובדים של גליל מדיקל בעולם, ימשיכו לעבוד מיקנעם", אומר אורי ארבל, סמנכ"ל החברה האחראי על מרכז הפיתוח הישראלי.

גליל מדיקל הייתה תקוות תחום המכשור הרפואי בישראל בסוף שנות ה-90 ותחילת ה-2000. היא הוקמה על בסיס טכנולוגיה שמקורה בפרויקט טילים בחברת רפאל (תהליכים ששימשו לקירור בזמן אמת של חיישנים על גבי הטיל הוסבו לקירור בזמן אמת של הגז להקפאת הרקמה). היא מוסחרה מרפאל על ידי חברת RDC, המשותפת לרפאל ואלרון. כיום לאחר גלגוליה הרבים של גליל, לאלרון כבר אין מניות בחברה, וגם אין בה אחזקה משמעותית לאף אחת מן הקרנות המקוריות שהשקיעו בה בתחילת דרכה: אינפיניטי, פיטנגו ואסטרה טכנולוגיות.

המוצר של גליל הוא מחט המוחדרת למרכז של רקמה, ודרך המחט מוזרם גז בטמפרטורות נמוכות מאוד ובלחץ רב. כאשר הגז מגיע לסוף הצינורית, הוא מתגבש לנוזל במגע עם הרקמה ומחסל את הרקמה שבה הוא נוגע. לדברי ארבל, היתרון של הטכנולוגיה הוא שכדור הקרח נראה היטב בתמונות ההדמיה, לעומת שימוש בחום או בקרינה, שם התוצאה אינה נראית היטב ולרופא קשה יותר לראות היכן צרב.

האתגר של הטכנולוגיה בעבר היה הדיוק שלה, כאשר הכוונה הייתה שכדור הקרח יהיה בקוטר נשלט, ובפועל זה לא תמיד היה כך, לא עבור גליל ולא עבור חברות קריו-אבלציה מתחרות. אך עדיין הטכנולוגיה הזו נחשבה במקרים מסוימים ליעילה יותר מאשר ניתוח.

גם מבחינה שיווקית החברה נתקלה בעבר בקשיים. היישום הראשן לטכנולוגיה היה לטיפול בסרטן הערמונית. האתגר העיקרי בתחום זה הוא שבשולי הערמונית נמצאים עצבי הזקפה והשליטה בסוגרים, ובניתוח אלה עלולים להיפגע. צריבת הערמונית מפנים הגידול החוצה מפחיתה את הנזק לרקמות שמסביב לערמונית. באותו הזמן שבו גליל תקפה את התחום הזה באמצעות הקפאה, נכנסו לשוק טכנולוגיות נוספות שביקשו לצרוב את הגידולים בערמונית מבפנים החוצה באמצעות חימום, הקרנה ועוד, כך שהתחום הפך תחרותי מאוד. כמו כן, כיוון שסרטן הערמונית מתפתח לאט יחסית, החלה להתבסס פרקטיקה של מעקב ללא טיפול בשלבים הראשונים, שהקטינה את השוק.

לכן בשנים האחרונות פנתה גליל גם לתחומים אחרים כמו טיפול בגידולים בכליות, בריאות, בעצמות, בכבד וכן בתחום של הקפאת קצות עצבים כדי למנוע העברת מסרי כאב, לשם טיפול בכאב, בין היתר כאבי פנטום באיברים קטועים. לדברי ארבל: "בשנים האחרונות השקענו את עיקר המשאבים במו"פ ובניסויים קליניים והוצאנו לשוק מוצר חדש אחד לפחות בכל שנה".

גליל היא כאמור חברה ותיקה והיא עברה גלגולים עסקיים רבים. בשנות ה-2000 קרנות הון הסיכון שעמדו בבסיסה כבר חיפשו עבורה אקזיט. ב-2003 מוזגה הפעילות של גליל עם פעילות דומה של חברת אמרשם הבריטית, כאשר אמרשם מחזיקה 75%. באותה תקופה הניבה הפעילות הממוזגת כ-90 מיליון דולר. גליל תרמה לפעילות כ-7.6 מיליון דולר מכירות, והחזיקה כאמור 25% בחברה הממוזגת.

בהמשך אמרשם נרכשה על ידיGE , אשר עמדה לנטוש את הפעילות. גליל גייסה 48 מיליון דולר מקרנות אמריקניות, והשתמשה בכמחצית הסכום לרכוש בחזרה את חלקה בפעילות. המהלך הובל על ידי המשקיעים Thomas McNerney Partners, Vertical Group ו-Investor Growth Capital.. המשקיעים הללו רכשו או מחקו את רוב האחזקות של הקרנות הישראליות, והמשיכו להזרים הון לחברה.

ב-2008 עמדה להתמזג גליל עם חברת Endocare האמריקנית, לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, אולם המיזוג לא יצא לפועל לאחר שאנדוקר עצמה קיבלה הצעה אטרקטיבית יותר לרכישתה.

גליל המשיכה עצמאית בניהולו של מרטין אמרסון. בדצמבר 2015 ביקשה לרכוש בכ-10 מיליון דולר את הפעילות של חברת Pearson האמריקנית, אולם אחד התנאים לעסקה היה גיוס של 26 מיליון דולר על ידי גליל לשם המשך תמיכה בפעילות של פירסון, והמיזוג צלח כנראה לאור חוסר היכולת שלה לעמוד במשימה.