פסל מעורר מחלוקת של היטלר נמכר ב-17.2 מיליון דולר

הפסל נמכר במכירה פומבית שערכה כריסטי'ס בניו יורק ■ "הוא", פסל של היטלר מתפלל כשהוא כורע על ברכיו וילדותי למראה, פרי יצירתו של האמן האיטלקי מאוריציו קטלן, הניב סכום שיא עבור יצירה של קטלן

פסל אדולף היטלר / צילום: כריסטי’ס
פסל אדולף היטלר / צילום: כריסטי’ס

פסל מעורר מחלוקת של אדולף היטלר נמכר אתמול (א') בסכום שיא של 17.2 מיליון דולר במכירה פומבית שערכה כריסטי'ס בניו יורק. "הוא", פסל של היטלר מתפלל כשהוא כורע על ברכיו וילדותי למראה, פרי יצירתו של האמן האיטלקי מאוריציו קטלן, הניב סכום שיא עבור יצירה של קטלן.

הפסל, שאומדן טרום המכירה שלו היה 10-15 מיליון דולר, נמנה עם הפריטים ממוקדי-הנושא שהוצעו באירוע המכירה של כריסטי'ס שכותרתו הייתה "נידון לכישלון". ב-2001 יצר קטלן את הפסל, המעוטר בשיער אנושי אמיתי. הפסל הוא אחד ממהדורה בת שלושה פסלים של היטלר מתפלל.

"הוא" היא יצירה מעוררת מחלוקת שכבר גרמה לכמה לשערוריות כשהוצגה בעבר. ב-2010 אסר ראש עיריית מילאנו להפיק פוסטר שבו נראה צילום שחור-לבן של "הוא". ב-2012 הוצג הפסל בפומבי בגטו לשעבר בוורשה, שבו מתו כ-300 אלף יהודים מרעב וממחלות או נשלחו אל מותם במחנות ריכוז בתקופת הנאצים, על פי ההודעה לעיתונות שפרסמה כריסטי'ס.

"רציתי להשמיד את זה בעצמי", אמר קטלן בעבר על הפסל, על פי ההודעה לעיתונות של כריסטי'ס. "שיניתי את דעתי אלפי פעמים, מדי יום ביומו. היטלר זה פחד טהור".

הפסל נמכר לרוכש אנונימי שהשתתף במכירה הפומבית באמצעות הטלפון.