מזינה גם בשוק מתקרר: כדאי לשים לב למניה הזו

חברת המשקאות והמזון הקפוא קרור פועלת בשוק לא פשוט ■ בזכות מיצוב גבוה של מותגיה, שמרנות פיננסית ורכישות מדודות, היא מפגינה יציבות גם בתקופה מאתגרת זו

על אף הצמיחה האיטית יחסית של שוק המזון והמשקאות בישראל, לחברות המובילות בענף יכולת לצלוח גם מחזורי עסקים חיוביים פחות. אנו רואים בחברת ייצור ושיווק המשקאות קרור  כחברה כזו, אשר פועלת בתחום שמתאפיין בתחרותיות לצד ירידת מחירים והאטה בביקושים, אך חוזקה הפיננסי מאפשר לה להציג תוצאות יציבות בתקופה מאתגרת.

קרור אחזקות התאגדה בשנת 1929, בבעלות החברה לספנות והספקה (פרטית), ונמצאת היום בשליטת אנשי העסקים שלמה רודב ורוני גת. היא פועלת כיום באמצעות שתי חברות המוחזקות באופן ישיר: "יפאורה בע"מ" (69.6%) המחזיקה ביפאורה-תבורי, יצרנית ומשווקת משקאות קלים ומוגזים, וכן "תעשיות תפוגן בע"מ" (37.8%), יצרנית ומשווקת טוגנים קפואים ומוצרים מן הצומח. על-פי הערכות, יפאורה-תבורי היא אחת משתי יצרניות המשקאות הגדולות בישראל, ותפוגן היא היצרנית המובילה בתחומה עם נתח של כמעט מחצית מהשוק הרלוונטי.

בסיס המוצרים של שתי החברות רחב ופונה למגוון קהלי יעד, המותגים נחשבים בעלי מיצוב גבוה, ובהתאם נגבית פרמיה במחירם ביחס למוצרים מתחרים.

שוק המשקאות בישראל, לצד שוק המזון בכללותו, חווה את אחת התקופות הפחות טובות שלו: היקף המכירות הכספי בשנת 2015 הסתכם ב-4.4 מיליארד שקל, עלייה מזערית לעומת שנה קודם לכן וחזרה לרמה של שנת 2013. מדד מחירי המשקאות מצביע על ירידת מחירים חדה יותר, כך שרמת הביקושים מטפסת אך בקצב מדוד ואיטי. הגורמים הללו משפיעים באופן ישיר על מחזור ההכנסות של יצרניות המשקאות, ומחייבים אותן להתייעל, לחפש אחר מנועי צמיחה אורגניים או לפעול לרכישת חברות בעלות פרופיל פיננסי מתאים.

אפס חוב פיננסי

את שנת 2015 התחילה קרור עם יתרות נזילות (במאוחד) בהיקף כ-270 מיליון שקל. לרוב, יתרות נזילות בהיקפים גבוהים גוזרות גם חוב פיננסי לא קטן, אך לקרור יש אפס חוב פיננסי, נתון נדיר בדרך כלל בחברות ייצור בתחומי התעשייה הצורכות הון חוזר תפעולי בהיקפים לא מבוטלים. מאפיין בולט זה הוא תוצאה של מדיניות פיננסית שמרנית, שימוש בתזרים המזומנים החזק לצורך התרחבות והשקעות במותגים והיעדר מדיניות חלוקת רווחים סדורה, כך שהעודף התזרימי משמש בעיקר להצמחת החברה, אך בהיקפים מתאימים.

לצד סביבת מחירי חומרי גלם נוחה יחסית, החברה השכילה לעשות שימוש בנזילות ובמבנה הפיננסי שלה לצורך התרחבות עסקית, שהובילה להצגת תוצאות כספיות יציבות בשורה העליונה ואף משופרות בשורה התחתונה בשנה החולפת. למרות מדיניות שמרנית, רכשה קרור תמורת כ-120 מיליון שקל את החזקות המיעוט בחברות תפעוליות בשרשרת ההחזקות שלה, והגדילה את חלקה בתמהיל הרווחים ובתזרים.

החברה גם פועלת להשלמת רכישת זכויות נוספות בחברה הבת תפוגן, אך מחלוקת משפטית עם השותפים מונעת את השלמת העסקה בשלב זה. לחברה גם נכסי מקרקעין שאינם בליבת העסקים, ומימושם בשנה החולפת תרם לגידול נוסף בשורת הרווח הנקי.

דעתנו, כפי שציינו בעבר, היא כי יתרות נזילות גבוהות מדי, שלא משמשות ליצירת ערך עבור בעלי המניות, פוגעות במידה מסוימת גם בתמחור בשוק הסחיר. על מנת לגשר על מכשלה זו, אנו סבורים כי בפני חברות דוגמת קרור עומדת האפשרות לחלק רווחים באופן אגרסיבי יותר ו/או להרחיב את בסיס הפעילות, אם באמצעות רכישות נוספות או על ידי פיתוח פנימי של מותגים ומוצרים חדשים.

*** הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה