זיכיונות היבוא של לנדרובר ויגואר בישראל בדרך למיזוג

לנדרובר מיובאת לישראל על ידי חברת "המזרח", בבעלות משפחת עיני, ואילו יגואר מיובאת על ידי קבוצת "מאיר", בשליטת משפחות קז ושחר

זיכיונות היבוא של המותגים לנדרובר ויגואר בישראל צפויים להתמזג עד סוף השנה. לנדרובר מיובאת לישראל על ידי חברת "המזרח", בבעלות משפחת עיני, ואילו יגואר מיובאת על ידי קבוצת "מאיר", בשליטת משפחות קז ושחר. בחו"ל נשלטים שני המותגים על ידי קבוצת "טאטא" ההודית, שרכשה אותם מפורד בשלהי העשור הקודם.

ל"גלובס" נודע כי היצרן הודיע לשני היבואנים על החלטתו למזג בישראל את שני המותגים לסוכנות אחת, כפי שעשה עד כה ברוב מדינות העולם. ואולם עד כה לא קיבלו הצדדים הודעה למי יעבור הזיכיון. נציין כי הזיכיונות בפועל שבידי שני הזכיינים יפוגו רק באמצע השנה הבאה - כך שהמיזוג בפועל לא יתרחש לפני מאי 2017, אלא אם כן יחליטו שני הצדדים להקדים את התהליך.

בחודשים האחרונים ביקרו מנהלים משני המותגים בישראל כמה פעמים, ואף המליצו לשני הצדדים לנהל ביניהם מו"מ לרכישה הדדית בשיטת "כל המרבה במחיר". מגעים כאלה התקיימו בין שני הצדדים, אך לא הניבו הסכם והסוגיה עברה להכרעת היצרן. היצרן כבר הציג בפני הצדדים תוכניות לפעילות לאחר מיזוג, שכוללות בין השאר הקמת אולם תצוגה ראשי וגדול שיהיה משותף לשני המותגים, אך עם הפרדה מבנית ביניהם.

שני המותגים רשמו בשליש הראשון של השנה מכירות שיא בפלח היוקרה. לנדרובר וריינג'רובר מסרו בישראל 153 כלי רכב, זינוק של כ-168% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואילו יגואר מסרה 46 יחידות, עלייה של 119% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שתי הקבוצות ממשיכות כיום את פעילות השיווק של המותגים כרגיל, ואף נערכות לשיווק דגמים אסטרטגיים חדשים. "מאיר" תשיק בקרוב בארץ את רכב הכביש-שטח היוקרתי הראשון של יגואר, שעתיד להעניק לה דריסת רגל באחד הפלחים הצומחים בשוק הרכב הישראלי. בין השאר יציב הדגם F-PACE את יגואר, לראשונה, בתחרות מול רכבי ריינג'רובר. חברת המזרח צפויה להשיק השנה את הדור החדש והמתקדם של רכב הכביש-שטח "דיסקאברי". הפעילויות של שני הזכיינים בישראל נמשכות בינתיים ללא שינוי.

 

איבוד זיכיון לנדרובר עשוי לרוקן את חברת "המזרח" מתוכן, וזאת לאחר שמותג המשנה הסיני שהיא מייבאת, "גרייט וול", חדל הלכה למעשה לייצא מכוניות בתקינה אירופית ונהפך להיות זיכיון רדום. מאיר מחזיקה בזיכיון של וולבו והונדה, לצד פעילות ענפה בתחום הרכב הכבד. בענף הרכב מעריכים כי הפיצוי על אובדן הזיכיון למפסיד יסתכם בכמה עשרות מיליוני דולרים. בשתי החברות אישרו כי הנושא נמצא על הפרק, ואולם סירבו להוסיף פרטים. נציין כי כחלק מהמגמה הבינלאומית מוזגו באחרונה גם זיכיונות קרייזלר ופיאט בישראל, בידי זכיין פיאט מיכאל לוי, בעסקה שמוערכת ב-100-130 מיליון שקל.