המרוץ לדירקטוריון כלכלית: אלה המועמדים שיעלו באסיפה

לדירקטוריון מועמדים מטעם משה הבא, דוד פורר, אלטשולר ואייל רוזנר  ■הבא, שהגיע להחזקה של 5% ממניות כלכלית, מציע לשנות את תקנון החברה כך שהחזקה ב-10% ממניות החברה תקנה מינוי של דירקטור אחד

גילעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי
גילעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי

אסיפת בעלי המניות המיוחדת שמכנסת חברת כלכלית ירושלים  ב-9 ביוני צפויה להיות סוערת ומרתקת. לקראת האסיפה, שצפויה להחליט בין השאר על הרכב הדירקטוריון החדש של חברת הנדל"ן, שיגרו מספר בעלי מניות דרישה לצירוף מועמדים מטעמם לדירקטוריון.

כך, איש העסקים משה הבא, יו"ר בזק בינלאומי לשעבר, שהגיע באמצעות חברת גנוס שבבעלותו להחזקה של כ-5% ממניות כלכלית ירושלים, מציע לשנות את תקנון החברה שפועלת כיום ללא בעל שליטה או גרעין שליטה. הבא מציע שכל החזקה ב-10% ממניות החברה (לבד או על-ידי מספר משקיעים יחד), תקנה מינוי של דירקטור אחד למועצת המנהלים, כך שבסך הכל ימנה הדירקטוריון 10 חברים לכל היותר (ועוד שני דירקטורים חיצוניים). אם יווצר מצב שמספר חברי הדירקטוריון יהיה נמוך מ-10, יוכל הדירקטוריון למנות עוד דירקטורים שישלימו את המכסה, אך הם צריכים להיות בלתי תלויים ולעמוד בדרישות החוק. עוד מציע הבא כי הסעיף בתקנון שמטפל בהרכב הדירקטוריון, לא ישוריין ברוב מיוחד. הבא גם מציע את עצמו כדירקטור בחברה.

לוי רוצה לשלוט

בית ההשקעות אלטשולר שחם, המחזיק בכ-10% ממניות כלכלית, מבקש לצרף דירקטור נוסף מטעמו - ליאור אשכנזי (קודם לכן כבר פנה למינוי אלון כהן). גם איש העסקים דוד פורר, המחזיק בכ-12.4% ממניות כלכלית, מבקש למנות שני דירקטורים מטעמו - טל פורר ואמיר בורגר. אייל רוזנר, בעל מניות נוסף בכלכלית, מבקש אף הוא להתמנות כדירקטור. בכלכלית מציינים כי "דירקטוריון החברה ידון בימים הקרובים בכלל הבקשות וההודעות שנמסרו לחברה בקשר עם האסיפה הכללית, ובמידת הצורך תפרסם החברה תיקון לדוח הזימון".

בעל המניות המרכזי בכלכלית כיום הוא זוהר לוי באמצעות חברת סאמיט שבשליטתו. לוי, שהגיע להחזקה של כ-20% בכלכלית, מבקש מבעלי המניות לאשר את צירופו לדירקטוריון יחד עם רון בארי ויאיר שלהב מטעמו. לוי נכנס לאחרונה לעימות עם הדירקטוריון המכהן בכלכלית בראשות היו"ר אהרון פוגל. לוי מבקש להחליף את כל חברי הדירקטוריון המכהנים חוץ מהדירקטורים החיצוניים ואילו פוגל קרא לבעלי המניות לפעול בהתאם לחוק הריכוזיות ולא ליצור מצב בו סאמיט תוכל למעשה לשלוט בחברה.

כיום כולל דירקטוריון כלכלית, מלבד הדח"צים, את זוהר לוי, אריה גנס, מירי כץ, שמשון הראל, רם בלינקוב, קותי גביש ואת היו"ר פוגל. על פי תקנון החברה כיום, ניתן למנות 5 עד 20 דירקטורים.הדירקטוריון הזמין ייעוץ משפטי ופרסם נייר עמדה, שקבע בין השאר כי "החברה עומדת בפני סיכון הנובע מהשילוב בין היותה חברה ציבורית ללא גרעין שליטה ומניותיה מבוזרות בציבור, לבין הוראות חוק הריכוזיות, האוסרות על חברה ציבורית לשלוט בחברה, בין אם זו שליטה מכוח החזקה במניות ובין אם שליטה מכוח יכולתה של חברה ציבורית לכוון בפועל את פעילותה כהגדרת החוק. החוק מטיל סנקציות חמורות ביותר על חברה שהפרה את הוראות חוק הריכוזיות ויצרה 'פירמידה' של חברות ציבוריות בניגוד לחוק".

סאמיט מסרה ל"גלובס" בתגובה כי "החברה חולקת על טענות הדירקטוריון ורואה בבקשתה מהלך לגיטימי ותקין. הדירקטוריון נאחז בקרנות המזבח, וזורה פחד בקרב בעלי המניות כדי לשמר את מעמדו, למרות שמונה מטעם בעלי מניות שאינם רלוונטיים עוד למצב ההחזקות בחברה. בכל מקרה, סאמיט תבחן את הנאמר בנייר העמדה ותציג בימים הקרובים את עמדתה לגבי תוכנו".

בעלי המניות בכלכלית ירושלים
 בעלי המניות בכלכלית ירושלים

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"