ההסדר "הקטן" של ויסמן ובירן: רוזבאד תפרוס חוב של 51 מ' ש'

בסוף השבוע קיבלה החברה את אישור מחזיקי האג"ח להסדר, לפיו הפירעון יידחה בשנתיים וחצי תוך שסדרה ג' תימחק מהבורסה והחברה תהפוך לפרטית

שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

אנשי העסקים שרגא בירן ודודי ויסמן הפכו בשנים האחרונות שם נרדף לקריסת רשת מגה ולהסדרי חוב עצומים בעסקיה של קבוצת אלון שבשליטתם.

בימים האחרונים השלימו השניים הסדר חוב נוסף, קטן הרבה יותר, בהיקף של 51 מיליון שקל בחברת הנדל"ן הציבורית רוזבאד. רוזבאד חדלת הפרעון עדכנה במהלך סוף השבוע האחרון כי קיבלה את אישור מחזיקי האג"ח שלה (ג') להסדר החוב שגובש מולם בחודשים האחרונים. באסיפה לקחו חלק מחזיקים באג"ח שהיקפו כ-13 מיליון שקל - כשליש מהאג"ח שאינו מוחזק על-יד גורמים הקשורים לבעלי השליטה - והם אישרו את ההסדר פה אחד.

עקרונות הסדר החוב ברוזבאד קובעים כי מועד פירעון האג"ח יידחה בשנתיים וחצי (30 חודשים) מיום חתימת ההסדר, תוך שהאג"ח (סדרה ג') יימחקו מהמסחר בבורסה והחברה תהפוך להיות פרטית. עוד הוא כולל ביטול של מניות החברה, למעט המניות המוחזקות על-ידי בעלת השליטה - החברה הפרטית ביילסול של בירן וויסמן (82%), "וזאת לאור תרומת הבעלים המשמעותית המוענקת במסגרת ההסדר".

מנגד, יידחו החובות של רוזבאד לבעלת השליטה - חוב בגין האג"ח שברשותה בהיקף של יותר מ-8 מיליון שקל ערך נקוב, וכן כל יתר החובות בגין הלוואות הבעלים שהועמדו לחברה "ללא קבלת כל תמורה מהחברה בגין כך". ביילסול גם תערוב לפירעון של 7.5 מיליון שקל מתוך החוב במשך השנה הראשונה ממועד ההסדר ותמשיך להעמיד מימון שוטף לחברה לצורך תיפעולה השוטף. מול אלה, יינתן לבעלי השליטה "פטור וסילוק טענות הדדי".

בירן וויסמן הלוו רבע מיליארד שקל

בשנים האחרונות תמכו בירן וויסמן ברוזבאד באמצעות הלוואות בהיקף עצום של כ-250 מיליון שקל לצורך פירעון הקרן והריבית למחזיקים ובכל פעם שרוזבאד נדרשה לשלם למחזיקי האג"ח, העבירו השותפים את הכסף לביילסול לפי חלקם בה (80% מבירן ו-20% מויסמן) והיא הלוותה את הסכום לרוזבאד.

ואולם, הסכסוך בין השניים, שכלל את הדחתו של ויסמן מניהול קבוצת אלון בתחילת 2015 על רקע ההסתבכות הפיננסית בקבוצה וקריסתה של רשת הקמעונאות מגה, הוביל להפסקת התמיכה ברוזבאד.

עד 2014 פעלה רוזבאד בשני תחומים עיקריים - בנכסים מניבים בגרמניה ובייזום והקמת פרויקטים ברומניה. במהלך 2015 הגישו שותפויות שבאמצעותן החזיקה החברה בקשות לחדלות פירעון ב-14 נכסים בגרמניה, עקב אי יכולתן לפרוע חובות בנקאיים, ועקב כך איבדה רוזבאד את השליטה בהן. כיום נותרה בידיה קרקע בשטח של כ-19 דונם בצפון בוקרשט שברומניה המיועדת לייזום ופיתוח בעיקר למשרדים, מגורים ומסחר.

הסדר החוב קובע כי התמורה ממכירת הקרקע תחולק בין מחזיקי האג"ח לבין ביילסול. רוזבאד, הנושאת הערת "עסק חי" כבר זמן רב, הציגה בסיכום 2015 גירעון של 137 מיליון שקל בהון העצמי ושל 71 מיליון שקל בהון החוזר. חוות דעת מומחה קובעת כי "ערך תמורת ההסדר, בערכים נומינליים למחזיקי אג"ח ג' מן הציבור, נאמד בכ-43.6 מיליון שקל. התמורה המשוערת בחלופת הפירוק בערכים נומינליים נאמדת בכ-21.5 מיליון שקל.