צפו: מה הסיכוי לזכות בדירה מוזלת במחיר למשתכן?

כמה אנשים הוציאו עד היום תעודות זכאות שמקנה אפשרות להשתתף בהגרלות לדירות המוזלות? כמה מהם ניגשו לכל הגרלה? ומהו הסיכוי לזכייה בדירה בהנחה של מאות אלפי שקלים?

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה להתקדם. מכרזים יוצאים ונסגרים, קבלנים זוכים והדירות המוזלות אמורות להיבנות בהמשך בכל חלקי הארץ. אומנם בנתיים מדובר רק על עפולה ולוד, שם נסגרו כבר ההגרלות, אך במשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון מבטיחים שבקרוב יישום התוכנית יעלה הילוך.

בינתיים, כשנה מאז הוכרז על התוכנית, וכחצי שנה מאז המכרזים הראשונים, הגיע הזמן לבדוק את הנתונים שנאספו עד כה.

נתחיל עם מספר הדירות שנרכשו על ידי קבלנים או יזמים. מספר המכרזים שנסגרו (לא אלה שפורסמו) מגיע לקצת יותר מ-8,000 דירות. ההצהרות על עשרות אלפי דירות מתייחסות לפרסומי מכרזים שטרם נסגרו, ועד שלא ייסגרו - הם עדיין על הנייר בלבד.

עכשיו, כמה אנשים הוציאו תעודות זכאות עד היום? על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר נכון למאי 2016 מספר הזכאים עומד על 28,600 משקי בית. על פי הנתונים הללו, הסיכוי לזכייה דווקא נראה לא רע - סיכוי של אחד משלושה וחצי ניגשים. נדגיש שמדובר בנקודת הזמן הנוכחית וככל שיהיו יותר זכאים הסיכוי יירד, ובמקביל ככל שיסגרו יותר מכרזים הסיכוי יעלה. אבל את זה נדע רק בהמשך הדרך.

אבל, הנתונים האלו גם קצת מטעים. כי מבט על כל אחת מההגרלות שכבר התקיימו או נפתחו מעיד שלכל הגרלה ניגשו אלפי אנשים והסיכוי בכל אחת מהן היה נמוך הרבה יותר מהחישוב הכללי. בעפולה למשל ניגשו כ-1,500 איש להגרלה על 11 דירות בלבד ובקרית מוצקין למשל למעלה מ-5,000 על קרוב ל-200 דירות מוזלות. אחת הסיבות לכך היא האפשרות לכל זכאי לגשת לכמה הגרלות במקביל ולכן הביקוש תופח.

נחזור לנתונים. מעניין לראות שמבין מוציאי תעודות הזכאות עד כה, המספר הגבוה ביותר מגיע מבירת ישראל ירושלים (2,374), לאחר מכן מתל אביב (2,329), ולאחר מכן פתח תקווה, ראשון לציון ורמת גן. בכל הערים הללו מספר מוציאי תעודות הזכאות עומד על למעלה מאלף ובשתי הראשונות על למעלה מאלפיים.

עוד על פי הנתונים רובם המוחלט של הנרשמים להגרלות הם זוגות נשואים - קרוב ל-80%, וכמחצית מהנרשמים נמצאים בטווח הגילאים שבין 31 ל-40.

כאמור, האתגר הגדול ביותר של הממשלה ושר האוצר יהיה להצליח ולשווק כמה שיותר דירות מוזלות כדי לענות על הביקוש. בינתיים נראה שההיצע עדיין מחוויר לעומת הביקוש, אך נמשיך לעקוב ולראות מה יקרה בהמשך והאם לכל זכאי אכן תימצא דירה מוזלת בסופו של דבר.