איל דשא: טבע מצפה לסגור את עסקת אלרגן בחודש הבא

מנהל הכספים הראשי, איל דשא, אמר עוד בכנס של אופנהיימר: "נמשיך לבחור בקפדנות עסקאות של רכישות חדשות לפיתוח עסקי"
■   תעודות סל או קרנות נאמנות ?

איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי
איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי

"אנחנו מצפים לסגור את עסקת אלרגן בחודש יוני, אנו מקווים ומשוכנעים שבסופו של דבר נקבל את האישור, אבל לוקח הרבה מאוד זמן ל-FTC (רשות ההגבלים העסקיים של ארה"ב, ש'ח'ו') לבדוק" - כך אמר איל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, על רכישת הענק של החטיבה הגנרית של אלרגן. דשא דיבר במסגרת כנס של בנק ההשקעות אופנהיימר שנערך היום (א') בתל-אביב.

טבע הודיעה על הרכישה, שהיקפה כ-40.5 מיליארד דולר, ביולי 2015. העיכובים בהשלמתה והירידה הנמשכת במחירי המניות של חברות הפארמה עוררו בתקופה האחרונה ספקות בשוק בנוגע לעתיד העסקה, אך בטבע   ממשיכים לשדר ביטחון ועסקים כרגיל בהקשר זה. דשא מזכיר כי טבע מצפה לסינרגיות מהרכישה שיגיעו ל-1.4 מיליארד דולר תוך 3 שנים.

כחלק מדרישות רשויות ההגבלים העסקיים, טבע תצטרך למכור קווי מוצר בסך 1.1 מיליארד דולר שבהם יש חפיפה בין החברות. "אנחנו יכולים לקבל הרבה מאוד כסף עבור המוצרים האלה, ויש מו"מ בשלבים מאוד מתקדמים עם מספר חברות", הבהיר דשא.

כחלק ממימון העסקה, טבע גייסה בסוף 2015 כ-7.2 מיליארד דולר בהנפקת מניות. "גייסנו בזמן", אומר דשא. מאז איבדה מניית טבע כ-17% מערכה. את הרבעון הראשון סיימה החברה עם חוב של כ-10 מיליארד דולר. "כמובן שעסקת אלרגן תשנה את התמונה, אבל אנחנו נמצאים היום באחד המקומות החזקים שהיינו בו בשנים האחרונות", אומר על כך דשא.

"מאמינים במיילן, כהשקעה אסטרטגית"

יתרה מכך, טבע לא פוסלת ביצוע רכישות נוספות. "נמשיך לבחור בקפדנות עסקאות של רכישות חדשות לפיתוח עסקי", אמר דשא. לשאלה האם יש מקום לביצוע רכישה עצמית של מניות לאור הירידה במחיר המניה, השיב דשא כי "כשהזדמנויות לרכישה באות, אתה צריך להיות מוכן. חברה צריכה להיות מוכנה בכל רגע נתון לממש הזדמנויות אם הן באמת מתאימות. אבל אנחנו בוחנים את כל האפשרויות של השימוש בהון. לגבי רכישה חוזרת של מניות, לא זנחנו אף אפשרות".

בהקשר של רכישות, דשא אמר כי בטבע מתמקדים בבניית הפייפליין האינובטיבי (תרופות מקוריות) ובהרחבה של הפעילות בשווקים מתעוררים.

עסקה שלא יצאה אל הפועל היא רכישת המתחרה מיילן. טבע ניסתה להשתלט על זו השתלטות עוינת, אך לאור ההתנגדות העזה של הנהלת מיילן והאפשרות שנפתחה מול אלרגן, טבע ויתרה על מיילן. כחלק מניסיון ההשתלטות, טבע רכשה מניות מיילן בכ-1.6 מיליארד דולר ונכון לסוף הרבעון הראשון היא הפסידה "על הנייר" כ-600 מיליון דולר משווי השקעתה. דשא נשאל על כך והשיב: "לא קנינו את המניות כהשקעה פיננסית אלא כחלק מאסטרטגיה של סגירת העסקה, ובדיעבד הלכנו למקום אחר. אני מאמין במיילן - תכננו לשלם 82 דולר למניה והיום היא נסחרת בחצי, נחזיק במניות עד שיגיע הזמן. זאת לא השקעה לטווח ארוך, אין לנו עניין להיות פעילים שם, ונמצא את הדרך למכור כשהמחיר יגיע לאן שאנחנו חושבים".

לדברי דשא, "אנחנו בונים טבע חדשה. מדובר באבולוציה ולא מהפכה - אבל החברה הולכת ונבנית כאחת החברות המובילות בעולם בפיתוח ומכירת תרופות, בהסתכלות יותר רחבה על הבריאות שכולנו צורכים. אנחנו עובדים על חיזוק התשתית העסקית, חיזוק הפרופיל הפיננסי, גיוון מקורות ההכנסה והרווח, בניית פייפליין ייחודי והפיכה של טבע לחברה מגוונת וחזקה". טבע נדרשת למכור קווי מוצר בסך 1.1 מיליארד דולר לשם אישור הרכישה.