ועדת הכספים אישרה: ערבות מדינה לפרויקטי מחיר למשתכן

מדובר בערבות בגובה של 550 מיליון שקל ■ ממשרד האוצר נמסר כי הערבות תינתן עבור הקבלנים אשר יפוקחו וילוו לאורך הפרויקט באמצעות חברת "דירה להשכיר" ■ הערבות מיועדת רק לפרויקטים בעפולה ובלוד

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את הצעתו של שר האוצר ,משה כחלון, להעמיד מסגרת ערבות מדינה לטובת פרוייקטי "מחיר למשתכן" שכבר יצאו לדרך בעפולה ובלוד.

נזכיר כי מדובר בפרויקטים שהתקדמו ללא ליווי בנקאי וכתוצאה מכך התקשו הזוכים בהגרלות לקבל משכנתא מהבנקים השונים. כעת, הערבות שאישרה ועדת הכספים, בגובה של 550 מיליון שקל ואשר מיועדת למטרה זו, עתידה להסיר את עננת אי הוודאות של הרוכשים ושל הבנקים.

 

חשוב להדגיש כי מדובר בערבות המיועדת רק לפרויקטים האמורים, בעפולה ובלוד. ממשרד האוצר נמסר היום כי הערבות תינתן לבנקים עבור הקבלנים אשר יפוקחו וילוו לאורך הפרויקט על ידי רואי חשבון ועורכי דין וכלכלנים מטעם המדינה באמצעות חברת "דירה להשכיר".

נזכיר כי שר האוצר פנה בשבוע שעבר ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, וכתב לו: "חוק המכר קובע מספר חלופות שמטרתן להבטיח את השקעתם של רוכשי דירות. חלק מהקבלנים אשר זכו במכרזי 'מחיר למשתכן' בחרו שלא לקבל ליווי פיננסי מתאגיד בנקאי לפרויקט הבניה שאותו התחייבו לבנות, אלא הסתפקו בחלופה אחרת הקבועה בחוק המכר, שלפיה ניתן להבטיח את השקעותיהם של רוכשי הדירות בפרויקט באמצעות רישום הערת אזהרה על שמם".

"לאחרונה, הובא לידיעתנו כי על אף האפשרות לרישום הערת אזהרה כאמור, המהווה חלופה אפשרית על פי חוק המכר, בהיעדר בטוחה מסוג ערבות חוק מכר או ביטוח, נוצר פער בין מועד העמדת המשכנתאות על-ידי הבנקים לבין תזרים הפרויקט, כך שהרוכשים אינם מסוגלים לשלם לקבלן את תמורת הדירה במועד שיאפשר מימוש של חוזה רכישת הדירות ובנייתן. פתרון הבעיה הכרחי למימוש הפרויקטים בהם נבחרו קבלנים לביצוע העבודות, עבור רוכשי דירות אשר זכו בהגרלות וממתינים למימוש זכאותם. לפיכך, החלטתי לתת ערבות מדינה לבנקים אשר תתממש במקרה שבו פרויקט הבניה לא יושלם".