קרדן מוכרת למשפחת עיני את החזקותיה ב-UMI ב-397 מ' ש'

העסקה משקפת ל-UMI שווי של של 862 מיליון שקל, ובעקבותיה תרשום קרדן ישראל רווח הון שנאמד בכ-100 מיליון שקל

קבוצת קרדן ישראל  יוצאת מענף יבוא והשכרת הרכב בישראל, אחרי 25 שנה. היום (ב') הודיעה קרדן כי סיכמה על מכירת מלוא החזקותיה (46.1% במישרין ובעקיפין) ביבואנית הרכב הפרטית UMI לידי שותפתה הוותיקה, משפחת עיני, תמורת 397.4 מיליון שקל. העסקה משקפת ל-UMI שווי של 862 מיליון שקל, ובעקבותיה תרשום קרדן ישראל רווח הון שנאמד בכ-100 מיליון שקל.

משפחת עיני מחזיקה כיום ב-50% ממניות UMI, ולאחר העסקה תגיע להחזקה של 96.1% מהחברה, שעוסקת ביבוא ושיווק מכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס ואיסוזו, ומחזיקה בבעלות מלאה על חברת קרדן רכב, שעיסוקה בהשכרה והחכרה של רכבים בישראל תחת המותג אוויס. ביתרת 3.9% מהמניות ימשיך להחזיק מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל.) אביהו בן-נון.

לקרדן ישראל חוב של כ-126 מיליון שקל לבנק מזרחי טפחות, שיעמוד לפירעון בסוף 2016 ואשר להבטחתו שועבדו החזקותיה ב-UMI. מקרדן נמסר כי סך של 214.4 מיליון שקל מתוך התמורה ישולם במועד השלמת העסקה, כאשר היתרה תיפרס לחמישה תשלומים שנתיים שווים. כמו-כן, קיבלה קרדן ישראל את האפשרות לרכוש עד 4 מיליון ממניותיה, שמוחזקות בידי חברת המזרח, במחיר של 4.08 שקל למניה (בדומה לשער הסגירה אתמול בבורסה) ובתמורה כוללת של 16.3 מיליון.

מנכ"ל קרדן ישראל, איתן רכטר, ציין כי הוא מודה למשפחת עיני על השותפות הארוכה עמם והדגיש כי "קבוצת קרדן קיבלה החלטה אסטרטגית לצאת מההשקעות בתחום הרכב, ולהתמקד בהשקעות בתחומים בהם אנו פועלים כיום, לצד איתור אפיקי השקעה חדשים".

הזדמנות למשפחת עיני

השלמת העסקה צפויה בשבועות הקרובים, לאחר קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים וסגירת חבילת המימון שתקבל משפחת עיני מהבנקים. לאחר מכן, תיוותר קרדן ישראל עם פעילות מרכזית אחת, החזקה ב-71% ממניות חברת קרדן נדל"ן, שמניותיה נסחרות בבורסה לפי שווי של כ-290 מיליון שקל.

ההחלטה של קרדן ישראל לצאת מתחום הרכב נתפסת כהזדמנות עבור משפחת עיני, שחיפשה לרכוש את החזקות שותפתה כבר אשתקד. באוגוסט 2015 פנתה משפחת עיני לקרדן בדרישה לרכוש את החזקותיה ב-UMI על בסיס הערכת שווי לחברה, וזאת בטענה כי אפשרות לצירוף גיל דויטש ועמיר בירם לקבוצת השליטה בקרדן, על חשבון הבעלים יוסף גרינפלד, מקנה למשפחה זכות זו על בסיס הסכם השליטה המשותף.

קרדן התנגדה בתוקף לדרישה וטענה כי אינה מקבלת את הפרשנות של משפחת עיני להליכי פשיטת הרגל של גרינפלד, ולהשפעותיהם האפשרויות על החזקותיו בקרדן. בינתיים נותר גרינפלד עם המניות, אולם במקביל הצליחו השותפים הוותיקים לסיים את השותפות ביניהם בהסכמה ובכבוד, ומבלי להידרש להכרעת ביהמ"ש.

שחיקה בתוצאות

את שנת 2015 סיימה UMI עם ירידה של 17% בהכנסות ל-3 מיליארד שקל ועם שחיקה של 52% ברווח נקי ל-21.5 מיליון שקל. לחברה הון עצמי של 617 מיליון שקל נכון לסוף 2015.

החברה הבת קרדן רכב מחזיקה בנוסף לפעילות אוויס בישראל גם ב-75% ממניות חברת אוטו איטליה, יבואנית פרארי ומזראטי, בשיתוף עם חברת סמל"ת שמחזיקה ביתר המניות.

במסגרת הדוחות הכספיים לסיכום 2015 ציינה קרדן רכב כי היא בוחנת אפשרות למכור את השקעתה באוטו איטליה, ועל יסוד המגעים שקיימה בנוגע לתמורה שעשויה להתקבל עבור החזקתה, הופחת שוויה של אוטו איטליה בספרים ב-5 מיליון שקל ל-16 מיליון שקל.

דוד עיני, מנכ"ל UMI, מסר בשם משפחת עיני כי "אנו מאמינים בשוק הרכב הישראלי ומתכננים להרחיב את הפעילות בשנים הקרובות, לאור השקת דגמים חדשים. בשנת 1993 יצאנו לדרך משותפת שאפשרה לנו להפוך לגורם מוביל בשוק הרכב בישראל. בשנת 2014 קנינו את חברת אוויס על מנת להרחיב את מוטת הפעילות של החברה, והיום אנו לקראת ריכוז כל פעילויות החברה בבית קבוצת UMI החדש בלוד, באופן שיאפשר לנו להמשיך ולהצעיד את קבוצת UMI קדימה". 

 

מבנה ההחזקות ב-UMI
 מבנה ההחזקות ב-UMI