לא קפטן אמריקה ולא איירון מן: גיבורת-העל החדשה בהוליווד היא דיסני

בזכות מסע רכישות ייחודי שערך המנכ"ל ותמהיל מוצלח של נוסטלגיה ושימוש נכון בטכנולוגיה - דיסני רושמת הצלחות בזו אחר זו וצפויה לסיים את 2016 ברווחים של יותר מ-3 מיליארד דולר

“לשבור את הקרח". הבראה של יחידת האנימציה / צילום: צילום מסך
“לשבור את הקרח". הבראה של יחידת האנימציה / צילום: צילום מסך

כשקפטן אמריקה חזר לאקרנים ב-6 במאי, הצופים ציפו למאבק בינו לבין איירון מן, אבל הקרב עצמו כבר הוכרע: דיסני ניצחה. אנליסטים המתמחים בניתוח מכירות כרטיסים לסרטים מעריכים כי "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" - הסרט השמיני של מארוול שמשחררת דיסני לאקרנים לאחר שרכשה אותה ב-2009, והסרט השלישי של קפטן אמריקה - עשוי להימנות עם הלהיטים הגדולים ביותר בזיכיון.

הסרט פתח קיץ שעשוי לשבור שיאים במכירות הכרטיסים, וכן את מה שלהערכת אנליסטים עשויה להיות השנה הטובה ביותר אי-פעם של דיסני באולמות הקולנוע. דיסני, שנתח השוק שלה עומד השנה על 25%, חולשת על עסקי הסרטים במידה חסרת תקדים. במחצית הראשונה של 2016 תחזיק דיסני בסרט במיקום הראשון במשך 13 מתוך 26 השבועות, להערכת ברטון קרוקט, אנליסט ב-FBR Capital Markets. "הם יגיעו לנתח הגודל ביותר זה שנות דור, וייתכן שאולי בכל הזמנים", אומר קרוקט.

דיסני נוחלת הצלחה הודות לתמהיל של נוסטלגיה, כגון המשך ל"מלחמות הכוכבים", ולהיטים מונעי-טכנולוגיה כגון "ספר הג'ונגל", אמר קרוקט. "הם מצליחים לחזות בדיוק מה הציבור רוצה, ברמה שלא ראיתי עד כה".

היתרונות של דיסני נובעים מהיכולת שלה לספר סיפורים ומהעוצמה - והמספר הרב - של מותגיה. לאחים וורנר של טיים וורנר יש את די.סי קומיקס ולסרטי יוניברסל של קומקסט יש זרוע אנימציה חזקה, אבל להיקף של דיסני אין אח ורע. זה נובע בעיקר מחגיגת הרכישות שערך המנכ"ל בוב איגר, ושכללה את לוקאס פילם, מארוול ופיקסאר. המהלך יצר מהאולפן חמישה מותגי סרטים עוצמתיים בזמן שהמתחרים לא השקיעו בעסק עתיר הסיכון.

במטרה להדביק את דיסני, אולפני סרטים מתחרים חופרים בארכיונים שלהם כדי ליצור גרסאות עם טוויסט לסרטים, כמו "מכסחות השדים" על טהרת הנשים של סרטי סוני; או שהם נאלצים למצוא נכסים בזיכיון, כמו מיזם שכוננה פרמאונט עם חברת המשחקים הסברו במטרה להביא לאקרנים יקום שבנוי סביב דמותו הבדיונית של ג'י.איי.ג'ו. הלחץ להתחרות בוודאי יעודד ביצוע רכישות.

"חברות קטנות בעלות תוכן ייחודי ימשיכו להיות יעדי השתלטות", אומר כריסטופר מרנגי, מנהל השקעות ב-Gabelli funds, המשקיעה במדיה. אך כמה אנליסטים חוששים שהלחץ בתעשייה עלול להוביל לרכישות יקרות שיהרסו ערך, מכיוון שחברות סרטים ירדפו - וישלמו יותר מדי - עבור יעדים כגון ליונס גייט, יוצרת "דמדומים" ו"משחקי הרעב".

הזיכיונות הטובים ביותר בהוליווד

ההשקעות בהיקף של מיליארדי דולרים שמבצעת דיסני בחברות הפקה מאז 2006 הניבו פירות ב-2016. חמש יחידות הסרטים יוכלו לשחרר השנה לשוק מספר שיא של סרטים שהכנסות הכרטיסים שלהם עולים על מיליארד דולר. "25 שנה דיברנו על שש חברות הבידור העולמיות הגדולות, אבל אולי אנחנו מתחילים לראות את הריבוד ביניהן", אומר ג'ונתן קונץ, היסטוריון סרטים ופרופסור בבית הספר לתיאטרון, סרטים וטלוויזיה של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. "הכינוי 'חברה סופר-גדולה' יכול להתאים למה שדיסני - ואולי גם קומקסט וטיים וורנר - שואפת להיות".

לאורך מרבית המאה העשרים חלשו דיסני, פרמאונט, סרטי סוני, האחים וורנר, סרטי יוניברסל ופוקס המאה העשרים על הפקת והפצת הסרטים עולם. אך בזכות שלוש הרכישות של דיסני, ושני המותגים האחרים שלה - אולפני ההנפשה של וולט דיסני וסרטי וולט דיסני - היא מחזיקה בזיכיונות הטובים ביותר בהוליווד. הדבר אפשר לדיסני לחבר רשימת סרטים משולבת עד 2020.

"זו תישאר התמונה בעשר השנים הבאות", בעוד דיסני והאחים וורנר מפיקות סרטי גיבורי על וסרטי המשך, וספין-אוף וסרטים מחודשים במשך שנים רבות, אומר ג'ף בוק, אנליסט המתמחה במכירות כרטיסים ב-Exhibitor Relations. בוק מעריך כי דיסני לבדה תחזיק ב-6-7 מעשרת הסרטים המכניסים ביותר השנה, ואולי גם ב-4 סרטים שכל אחד מהם יניב מיליארד דולר.

"רכישת פיקסאר הצילה את אולפני ההנפשה של דיסני", אומרת האנליסטית ג'סיקה רייף כהן מבנק אוף אמריקה מריל לינץ'. "זו הייתה ההתחלה. דיסני היא החברה היחידה כעת שיש לה אסטרטגיית סרט ממותג, וכל אחד מתת-המותגים של החברה מפיק שורה של מוצרים אמינים וצפויים. הצרכנים יודעים בדיוק מה הם הולכים לקבל, וזה מקל ומייעל את השיווק".

קיץ של שיאים

ג'ון לסטר, אחד האנימטורים המקוריים של פיקסאר ובמאי להיט-העל "צעצוע של סיפור", הוא מנהל הקריאייטיב של פיקסאר ואולפני ההנפשה של וולט דיסני. זה אפשר לו להבריא את יחידת האנימציה ולהפיק להיטים מודרניים יותר, כגון "לשבור את הקרח" ו"זוטרופוליס".

יוניברסל מחקה את הגישה הזאת, וכריס מלדנדרי, יוצר "גנוב על הירח", שרשם הצלחה עצומה, ינהל את אילומיניישן, שותף האנימציה של יוניברסל, ואת אולפני ההנפשה של דרימוורקס, שהסכימה קומקסט לרכוש באפריל. הרכישה נתפסת כניסיון מצדה של קומקסט להבטיח לעצמה קניין רוחני, כולל הדמויות מ"שרק" ומ"קונג פו פנדה" של דרימוורקס - שאותן יכולה יוניברסל לנצל בפארקי השעשועים שלה, כפי שעושה דיסני. "התעשייה מביטה בקנאה בדיסני. זו אסטרטגיה מצליחה מאוד וייחודית, שמבוצעת היטב ושקשה לשכפל".

עונת הקיץ היא הרווחית ביותר בשנה עבור אולפני הסרטים, ואנליסטים צופים שהעונה הנוכחית תעבור את השיא שנרשם ב-2013. מבול של סרטים שלהם מצפה הקהל בכיליון עיניים, כולל "מוצאים את דורי" ו"יחידת המתאבדים" של האחים וורנר - יחד עם "קפטן אמריקה" - עשויים להתפיח את ההכנסות של עונת הקיץ לכ-5 מיליארד דולר במכירות כרטיסים בצפון אמריקה, להערכת ג'יטה רנגנתן, אנליסטית בבלומברג אינטליג'נס.

הודות ללהיטים שנחלו הצלחה מיידית אדירה כמו "דדפול" של פוקס, עם האנטי-גיבור יוצא הדופן, והפופולריות הבלתי צפויה של "ספר הג'ונגל" של דיסני, עשויה 2016 לשבור שוב את שיאי מכירות הכרטיסים שנקבעו מחדש לאחרונה - בייחוד מכיוון שהסרט השני של דיסני שקשור ל"מלחמת הכוכבים" יגיע לאולמות הקולנוע בדצמבר. קרוקט צופה ש-2016 תכה את השיא השנתי בסך 11.1 מיליארד דולר של מכירות הכרטיסים ב-2015, ושאולפני הסרטים של דיסני יניבו רווחים של יותר מ-3 מיליארד דולר - הסכום הגבוה ביותר של דיסני אי-פעם. לפחות לעת עתה, הכוכבת הגדולה ביותר בהוליווד היא דיסני עצמה.