המשטרה חידשה את הבדיקה נגד נתניהו בפרשת "ביבי טורס"

הנושאים שייבדקו: חשד למימון כפול של נסיעות ושימוש לכאורה בנקודות בונוס לנסיעות פרטיות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

פרשת "ביבי טורס" חזרה לבדיקה למשטרה: מחר (ג'), לאחר דיונים משפטיים ובדיקה ממושכת, יפרסם מבקר המדינה את הדוח השנתי - ובו פרק מיוחד העוסק בפרשה שזכתה לכינוי "ביבי טורס".

במסגרת הפרשה נבדקו טיסותיו של בנימין נתניהו ומשפחתו בתקופתו כשר האוצר וכחבר כנסת בממשלת שרון - כלומר בין כהונותיו כראש ממשלה, ובעיקר בין השנים 2003-2005. כעת נודע לחדשות 2 כי המשטרה חידשה את בדיקתה בעניין - בדיקה שנועדה לקבוע אם יש בסיס לפתוח בחקירה פלילית מלאה בפרשה.

נושא נסיעותיו של נתניהו כבר נבדק במשטרה בעבר, אך בעקבות ההתפתחויות בפרשה הטיפול בנושא חזר לטיפול אגף החקירות.

שני נושאים עיקריים נבדקים כעת: חשד למימונים כפולים לנסיעותיו של נתניהו, מה שאיפשר לכאורה לממן גם את הנסיעות של משפחתו - השימוש שנעשה על-פי החשד בנקודות הבונוס - האם הן נוצלו למטרות פרטיות של משפחת נתניהו. נושאים אלה אינם מופיעים בדוח המבקר, כי הם נבדקים ביחידת להב 433 במשטרה.

כמו כן, נבדק האם חלה התיישנות על חשדות אלה: פרק הזמן להתיישנות בעבירות אלה הוא 10 שנים, אך ייתכן כי יהיה ניתן להשתמש בסעיף של "התמשכות החקירה". מדובר בנושא משפטי סבוך, שדומה לפרשת ראשונטורס של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

דוברת אגף החקירות מסר בתגובה: "איננו מאשרים או מכחישים את המידע".

הפרשה, שנחשפה במארס 2011 בתחקיר של העיתונאי רביב דרוקר בתוכנית "המקור" בערוץ 10, עוסקת כאמור במימון נסיעותיו של נתניהו לחו"ל בתקופה שבה כיהן כחבר כנסת וכשר, ובחשד כי איש עסקים העביר כספים לראש הממשלה. בדצמבר 2012 העביר המבקר יוסף שפירא את החלק בטיוטת הדוח הנוגע לנתניהו בכהונתו כחבר כנסת לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה.

טיוטת הדוח בפרשת "ביבי טורס" הועברה כבר ב-2012 על-ידי מבקר המדינה יוסף שפירא לעורך דינו של נתניהו - ולא רק לו: כ-30 שרים וסגני שרים שכיהנו בשנים 2011-2003 קיבלו גם הם את טיוטת הדוח, שכבר זכה לשם הכולל "דוח הנסיעות". הטיוטה הועברה לקבלת התייחסות מפוליטיקאים שטסו לחו"ל במימון גורמים פרטיים.

במקביל לדוח שעבר מספר שינויים, החומרים הועברו גם לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה: למרות שיהודה וינשטיין החליט לא לפתוח בחקירת הפרשה, הועברו מסמכים נוספים לעיונו של היועץ המשפטי הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט.

בספטמבר 2014 הודיע היועמ"ש דאז וינשטיין כי החליט לסגור את התיק ולסיים את הליך הבדיקה בפרשה. "בסופו של דבר, לאחר בחינת מכלול החומר שנאסף, המליץ בפניי ראש אח"מ לסיים את הליך הבדיקה, משלא נמצאה תשתית ראייתית לפתיחה בחקירה פלילית", אמר אז וינשטיין.

וינשטיין הוסיף כי "הפרקליטות הצטרפה לעמדת המשטרה והוסיפה כי להערכתה אין סיכוי של ממש שהמשך בדיקה, ואף חקירה פלילית, יובילו לממצאים ברמה הנדרשת להעמדה לדין - בין היתר בשל חלוף הזמן הרב מאז התרחשות האירועים המתוארים".

בחודש ינואר האחרון ערך שפירא שימוע לנתניהו בנושא מימון נסיעותיו לחו"ל, במסגרת המאמצים להשלים את הדוח. השימוע נערך לבקשת נתניהו, לאחר שזה חש כי לא הצליח להפריך את החשדות בשימועים קודמים שנערכו לו.