המלחמה בטיסות הלואו קוסט: מה היתרון לנוסע הישראלי?

בריטיש איירווייז, שמפעילה טיסות לישראל מ-1928, נלחמת בטיסות הלואו קוסט באמצעות פנייה לקהל העסקי ■ יורג טונסמאייר, מנהל המכירות באירופה, צפון אפריקה ואמריקה הלטינית: "אין צורך להתעכב בנמלי התעופה העמוסים בארה"ב ולעבור תהליך הגירה ארוך ומייגע"

ענף התעופה בעולם עבר מהפכה בשנים האחרונות, שאותה ניתן לסכם בעיקר כמהפכת מחירים - כניסת חברות הלואו קוסט לשווקים שינו את כללי המשחק שסובבים כעת בעיקר סביב מחיר הטיסה.

השיטה בעולם הלואו קוסט היא לא רק לבצע הזמנה זמן רב ככל הניתן לפני הטיסה כדי לתפוס את המקומות המוזלים בהקצאה, אלא גם לשנות את ההתייחסות: טיסה, מטרתה להביא את הנוסע ממקום למקום - כל השאר, קרי בידור, מזון ואפילו נוחות - זה בונוס, ובמקרים רבים בונוס בתשלום.

חברות הלגאסי (חברות התעופה המסורתיות) לא יכלו להישאר אדישות לשינוי, ובזו אחר זו הן השיקו פתרונות, חלקן בדמות חברות בנות שייתנו מענה לתחום הלואו קוסט, לכאורה מבלי לפגוע במותג (לדוגמה UP של אל-על), חלקן הוציאו ממחיר הכרטיס תוספות עבור כבודה או מזון במטרה להוזיל את המחיר, ויש מי שבחר לנקוט גישה אחרת לגמרי - לפנות דווקא לקהל שחשובה לו הנוחות בטיסה ומוכן לשלם - בעיקר הקהל העסקי.

זו הגישה שאימצה לעצמה חברת התעופה בריטיש איירווייז. היא הרחיבה את היצע המושבים במחלקות העסקיות, שידרגה את עיצובם והשיקה קווים ליעדים שפופולריים בעיקר בקרב הנוסעים העסקיים - האחרון שבהם הוא הקו מלונדון לעמק הסיליקון, לסן חוזה. על הכוונת של החברה מצויים גם הנוסעים הישראלים.

שתי טיסות יומיות ב-7:30 בבוקר

יורג טונסמאייר, מנהל המכירות באירופה, צפון אפריקה ואמריקה הלטינית של בריטיש, אומר בראיון מיוחד ל"גלובס" כי "60% מהנוסעים הישראלים בקו מתל-אביב הם נוסעים עסקיים, והחברה מנסה לשמר אותם גם בטיסות ההמשך שהיא מציעה".

- איך אתם מנסים למשוך את הקהל הישראלי?

"לבריטיש יש חיבור עמוק לישראל. את הקו לתל-אביב השקנו ב-1928 כאשר הטיסות עדיין היו נוחתות באזור הכנרת. לאחרונה החלטנו להחליף את המטוס המשמש בקו לתל-אביב במטוס רחב-גוף המציע יותר מושבים. אנחנו עומדים על שתי טיסות יומיות המאפשרות לנוסעים הישראלים לצאת מתל-אביב ב-7:30 בבוקר ולהתחבר ל-30 יעדים בצפון אמריקה".

- רק השבוע הכריזה חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס על הגדלת תדירות הטיסות הישירות מתל-אביב לסן פרנסיסקו, למתכונת יומית. מה היתרון שלכם לעומתה?

"בריטיש איירווייז הייתה חברת התעופה הראשונה שהכריזה על טיסות ישירות לבירת עמק הסיליקון. הנוסעים שמגיעים בטיסות קונקשן, גם מתל-אביב, עוברים דרך טרמינל 5 בהיתרו, המספק חוויית המתנה נעימה ביותר - וזהו שיקול שהנוסעים העסקיים ונוסעי הפנאי מביאים בחשבון בתכנון טיסתם.

"עבור הנוסע הישראלי, המשמעות של לצאת לסן חוזה דרך לונדון היא שאין צורך להתעכב בנמלי התעופה העמוסים בארה"ב ולעבור תהליך הגירה ארוך ומייגע בניו-יורק, בסן פרנסיסקו או בלוס אנג'לס".

- מחירי הטיסה במחלקת עסקים מתל-אביב ליעדים בארה"ב מתחילים ב-3,000 דולר. האם אתה חושב שהיתרונות יהיו חשובים יותר לישראלים מאשר המחיר?

"הנוסע הישראלי אכן מודע יותר למחירים, ועם זאת אנחנו רואים ביקוש גובר לא רק למחיר נמוך, אלא גם לאיכות הטיסה. ולראיה - השירות שלנו בקו נהנה מטיסות בתפוסה מלאה.

"אנחנו מודעים לעובדה שהצרכנים, ובמיוחד הצרכנים הישראלים, מחפשים את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף שלהם - וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים. כאשר נוסע בוחר לטוס עם בריטיש איירווייז, הוא יודע שהוא לא צריך לדאוג שהמטען שלו לא יגיע או שהוא ייתקל בהוצאות בלתי צפויות אחרות. כשהמחיר שמוצג לו הוא המחיר הסופי, הנסיעה הופכת להרבה יותר פשוטה".

■ הכותבת הייתה אורחת של בריטיש איירווייז בטיסת הבכורה לסן חוזה קליפורניה. 

 

הנימוס הבריטי מחייב

הפנייה לקהילת הנוסעים העסקיים באה לידי ביטוי בקרב כל חברות התעופה בהיצע של פינוקים ונוחות מרבית. בחלק ממטוסיה הגדילה בריטיש את מספר המושבים במחלקות היוקרה, בין היתר הודות לעיצוב שעליו רשמה פטנט: מושבים שממוקמים בצורת יין-יאנג - כלומר שני נוסעים שיושבים זה מול זה.

במבחן התוצאה מדובר בסיטואציה נחמדה ביותר כאשר האדם שיושב מולכם הוא מכר, ונעים לחלוק חוויות מהסרט שבו אתם צופים בשיחת סלון פנים אל פנים. לעומת זאת, כאשר מתיישב מולכם נוסע שאינכם מכירים אפשר כמובן להרים את חלון ההפרדה בין המושבים - אבל הנימוס הבריטי המחייב ישהה את המהלך עד שהצד השני יעשה את הצעד. המבנה הזה גם גורם לכך שחלק מהנוסעים יושבים בגבם לכיוון הטיסה - מה שמורגש יותר בזמן ההמראה.

על השיקול לבחור בעיצוב הייחודי הזה למושבים במחלקת העסקים מספר ריצ'רד דה קרוז, האחראי לבידור והטכנולוגיה בטיסות. "המטרה הייתה לנסות להגיע למיטה שטוחה לחלוטין, שאותה השקנו בשנת 2000", הוא אומר. אגב, כדי לבדוק את הנוחות נערכים מבחני לינה על גבי המושבים בעזרת נסיינים שמעבירים לילות שלמים במושבי המטוס, הממוקמים בחדרים בבתי מלון. "המבנה הזה מאפשר פרטיות שאף חברה לא מציעה והדיילים מונחים לסגור את וילון ההפרדה לאחר ההמראה כדי למנוע את המבוכה בין שני הנוסעים", מסביר דה קרוז.

עוד הוא מספר כי הנוסעים בטיסות טראנס אטלנטיות צופים בממוצע בשני סרטים ועוד שני פרקים מסדרות, ולכן החשיבות הגבוהה לבחירת התוכן ולגודל המסך.

- עד כמה ישנה האינטרנט האלחוטי בטיסות את מידת ההשקעה במערכת הבידור, כשכל נוסע יוכל לבחור במה לצפות בטאבלט האישי שלו?

"אין ספק כי wi-fi במטוסים ישנה את צריכת התוכן בטיסה. עם זאת, אנחנו מציעים סרטי קולנוע שלושה חודשים אחרי שיצאו לאקרנים, אפילו לפני נטפליקס. סרטים שהנוסעים יצפו בסטרימינג לא יהיו באיכות או בקדמה שלנו, אבל הטאבלט בהחלט ייתן להם עוד אפשרויות".