פייזר רכשה זכויות לפיתוח תרופה למעיים שפותחה במכון ביוראפ

אורית שקד, מנכ"ל ביוראפ: "הצטברו תוצאות מדהימות" ■ התרופה לטיפול במחלות אוטואימוניות, תחילה למחלות דלקתיות של המעי, תפותח בפועל על ידי חברה שהקימו יוצאי חברת cCAM 

ד"ר אורית שקד, ביוראפ / צילום: ביוראפ
ד"ר אורית שקד, ביוראפ / צילום: ביוראפ

חברת ביוראפ (BioRap), הממסחרת את הטכנולוגיה של מכון המחקר הרפואי מכון רפפורט, חתמה על הסכם מסחור מול ענקית הפארמה פייזר, לתרופה לטיפול במחלות אוטואימוניות, תחילה למחלות דלקתיות של המעי. המוצר פותח על ידי פרופ' נתי קרין, חוקר במכון.

סכום העסקה כולל על פי ההערכות מקדמה של כמה מאות אלפי דולרים ופוטנציאל של עשרות מיליוני דולרים ותמלוגים - סכום גבוה יחסית לעסקת מסחור בשלב הקדם-קליני.

למוצר היסטוריה ועתיד יוצאי דופן: הוא כבר מוסחר בעבר לחברת אילוטן שהוקמה בחממת אשקלון ושקיבלה השקעה מקרנות כמו פונטיפקס וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה, אך הוחזר על ידי החברה לביוראפ לאחר שהחממה נקלעה לקשיים. הוא יפותח באחריותה של ביוראפ אך בפועל על ידי חברה חדשה בשם Biond Biologics, שהוקמה על ידי יוצאי חברת פיתוח התרופות cCAM.

אורית שקד, מנכ"ל ביוראפ, מספרת כי: "כל עסקה של מסחור טכנולוגיות כוללת סעיף שמחייב החזרה של הטכנולוגיה למכון המחקר במקרה שהשותף מוותר עליה, עם כל הידע שנצבר בינתיים. כך קיבלנו את המוצר בחזרה מאילוטן, עם תוצאות מדהימות שהצטברו אצלנו ואצלם. אחרי מהלכי פיתוח עסקי מאומצים שלנו, נוצרה התעניינות מצד שתי חברות גדולות וחברה אחת קטנה יותר, ובסופו של דבר נחתמה העסקה עם פייזר.

"המוצר עצמו הוא נוגדן שמשפעל תאים במערכת החיסון שגורמים לירידה בדלקת. הוא יכול להיות רלוונטי למגוון מחלות שמאופיינות בדלקת, אך ככל הנראה יפותח תחילה למחלת קרוהן ומעי דלקתי (IBD), ואולי גם לטרשת נפוצה ודלקת מפרקים. כרגע המוצר נמצא בשלב הניסויים בחיות".

מכון רפפורט הוא מכון מחקר בבעלות משפחת רפפורט (50%) והטכניון (50%) שיושב בפקולטה לרפואה בטכניון ומעסיק כ-30 חוקרים. ביוראפ, חברת מסחור הטכנולוגיות של המכון, כבר מסחרה לפני כמה שנים מוצר נוסף של פרופ' נתי קרין לחברת GSK, בעסקה שיכולה להניב לביוראפ עשרות מיליוני דולרים.

העסקה הנוכחית עם פייזר לוותה על ידי עו"ד יעל ברץ, שותפה בכירה במשרד כהן פרל צדק ברץ.

אנשי cCAM מתחילים מחדש

המוצר מוסחר כאמור לחברת פייזר, אולם הפיתוח ייעשה בעזרת קבלן משנה, חברת Biond Biologics ממשגב.

Biond הוקמה על ידי קבוצה של יוצאי חברת סיקאם (cCAM), שפיתחה מוצר בתחום הטיפול בסרטן שנמכר לפני כשנה לחברת מרק האמריקנית, בעסקת ענק שכללה מקדמה של 95 מיליון דולר והיקף פוטנציאלי של מעל 600 מיליון דולר ותמלוגים, וזאת כשהמוצר בשלב I של הניסויים הקליניים בלבד.

הצוות שעבד בסיקאם, בראשות המנכ"לית בפועל של סיקאם, תהילה בן משה, הקים לאחר מכירת סיקאם את Biond, אשר מחולקת לשתי חטיבות. חטיבה אחת מספקת את שירותי הפיתוח במסגרת ההסכם עם פייזר כאמור, ועשויה לספק שירותים דומים לחברות נוספות בעתיד. החטיבה השנייה תפתח מוצרים עצמאיים. פרופ' גל מרקל, ממציא המוצר של סיקאם, עשוי לשמש בהמשך כיועץ ל-Biond.

צוות Biond כולל כיום עשרה אנשים והכוונה היא לגייס עובדים נוספים. "אנחנו רוצים להקים חברת פיתוח תרופות יציבה שתפעל שנים רבות בגליל ולאו דווקא תחפש אקזיט מהיר", אומרת בן משה.