מנכ"ל אורתם סהר אמיר נחום נחקר ברשות ניירות ערך

נחקר בחשד לגריפת 4 מ' ש' לכיסו ע"י הצגת פרטים כוזבים בדוחות ■ עפ"י החשד, נחום הסתיר מהחברה את מכלול קשריו העסקיים והפרטיים עם ספקיה וניפח עלויות בגין שירותים שקיבלה ■ עורכי דינו: לא נפל פגם במעשיו

אמיר נחום / צילום: איל יצהר
אמיר נחום / צילום: איל יצהר

חברת הבנייה והתשתיות הציבורית אורתם סהר שבשליטת אמיר נחום עברה שנה קשה, שבמהלכה ספגה הפסדים כבדים מפעילותה והגיעה לשווי של 55 מיליון שקל בלבד בבורסה. כעת נראה כי הצרות של החברה רק מתחילות. הפעם לא מדובר בכישלונות עסקיים, אלא החברה נקלעה לזירה הפלילית.

הבוקר (ד') הותר לפרסום כי נחום, בעל השליטה באורתם סהר, נחקר ברשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של הטעיית משקיעים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עבירות מירמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון ועבירות מס.

נחום, ששוחרר בתנאים מגבילים, מכחיש את כל החשדות נגדו.

מדובר בחקירה משותפת לרשות ניירות ערך ורשות המסים, במסגרתה עלה החשד כי נחום הסתיר מהחברה קשרים עסקיים ופרטיים שקיים עם ספקים של החברה, אותם היה צריך לחשוף. בנוסף הוא חשוד כי ניפח עלויות בגין שירותים שקיבלה אורתם סהר, ובכך גרם לעיוותים בדוחות הכספיים של החברה.

לפי החשד, באמצעות יצירת מצגי-שווא אלה גרף נחום לכיסו, יחד עם אחרים, כ-4 מיליון שקל, בהם עשה שימוש אישי.

דיווחים כוזבים

הסתבכותו של נחום בחקירה פלילית מצטרפת לשורת הסתבכויות פליליות ואחרות של בעלי שליטה בחברות מתחום הנדל"ן לאחרונה, בהם ענבל אור, בעלת השליטה בקבוצת אור סיטי נדל"ן, ואורן קובי, בעל השליטה בחברת "אדמה". ואולם, במקרה זה מדובר בחברה ציבורית, ולכן ההטעיה הנטענת במקרה זה הנה כלפי משקיעי החברה, מחזיקי המניות מהציבור - ולא כלפי רוכשי דירות או זכויות, כפי שאירע במקרים של אור וקובי.

חברת אורתם סהר הנדסה היא חברה ציבורית הפועלת באמצעות חברות-בת בתחומים שונים של קבלנות, ביצוע פרויקטים בתחום ההנדסה האזרחית וכן בבנייה למגורים. חברת אורתם הנדסה אזרחית היא חברה פרטית הפועלת בתחום הניהול, הפיקוח וייעוץ הנדסי בעבודות בנייה, כמו גם בתחום התקשורת, והיא מחזיקה ב-45% מהונה הרשום למסחר של אורתם סהר.

נחום הוא בעל השליטה באורתם סהר ובאורתם הנדסה. על-פי הסכם הניהול שנכרת בין החברות הללו, נחום מכהן כמנכ"ל אורתם סהר הציבורית באמצעות חברת אורתם הנדסה הפרטית, שבמהלך התקופה הרלוונטית לחקירה הוחזקה על-ידו בשיעור של 99%.

החקירה סובבת סביב החשד לפיו נחום, יחד עם אחרים, הסתיר מאורגני חברת אורתם סהר את מכלול קשריו העסקיים, הפרטיים וזיקותיו הפרטיות ביחס לספקיה, ובכך גרם להצגת פרטים כוזבים בדיווחי החברה ובדוחותיה הכספיים בשנים 2012-2015.

בנוסף, לפי החשד, בשל הצגה מטעה של עלויות השירותים שקיבלה אורתם סהר מידי ספקיה לעומת עלותם בפועל, גרם נחום לעיוות בדוחותיה הכספיים של אורתם סהר.

לפי החשד, מעשיו של נחום הפיקו לו סכומי כסף משמעותיים - בהיקף של כ-4 מיליון שקל - וזאת, תוך שהוא עושה שימוש בחשבונות חברת אורתם הנדסה, ועל חשבונה של חברת אורתם סהר.

לפי החשד, את הסכומים שנגבו ביתר מאורתם סהר העבירו האחרים לשימושו פרטי של נחום באמצעות חשבונות אורתם הנדסה.

שחרור בתנאים

נחום נחקר אתמול (ג') במשרדי החקירות של רשות ניירות ערך, תוך שיתוף חוקרי רשות המסים בחקירה. בהמשך הובא נחום לבית משפט השלום בתל-אביב לצורך שחרורו בתנאים מגבילים, בהם הפקדת ערבות ואיסור יציאה מהארץ.

בבקשת השחרור ציינה רשות ניירות ערך כי "על-מנת לסיים את החקירה יידרשו פעולות חקירה נוספות, לרבות חקירות של מעורבים נוספים בפרשה"; וכי "לאור חומרת העבירות, אופן ביצוען המתוחכם והמוסווה, ולאור העובדה כי בין המעורבים אישיים ועסקיים הדוקים, מתקיים במקרה זה חשש כבד להימלטות מאימת הדין, אי-התייצבות להליכי חקירה ומשפט ושיבוש הליכי חקירה".

רשות ניירות ערך הוסיפה כי מעורבים נוספים נחקרו בקשר לחשדות, אך לנוכח מורכבות החקירה לא עלה בידי חוקרי מחלקת חקירות מודיעין בקרת מסחר של הרשות לסיימה. לדברי הרשות, צפויות התפתחויות נוספות בחקירת הפרשה.

עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס ממשרד כספי ושות', המייצגים את אמיר נחום, מסרו בתגובה לחקירתו ברשות ניירות ערך: "נחום, מנכ"ל החברה, דוחה את החשדות המיוחסים לו. נחום השיב בפירוט לכל שאלות חוקריו ושיתף פעולה באופן מלא עם החקירה. נחום סמוך ובטוח כי בסיום החקירה יתברר שלא נפל פגם במעשיו, וכי לכל אורך הדרך פעל לקידום טובת החברה וציבור המשקיעים בה".

הפסדים במעבר מקבלנות לייזום וצל נפילת המרפסות

עיקר פעילותה של חברת אורתם סהר מתרכז בביצוע עבודות קבלניות לפרויקטים למגורים, מבני ציבור ותשתיות. באחרונה החליטה החברה להיכנס לתחום הייזום למגורים, ובחודשים האחרונים דיווחה על כמה מכרזים בהם זכתה להקמת מאות דירות, בין היתר בחריש, באריאל ובראש-העין.

כחלק מהקשיים המאפיינים חברות קבלניות בשוק הבנייה הישראלי, אורתם סהר עוברת תקופה עסקית לא פשוטה, ובהשפעת פעילות הבנייה למגורים, הציגה בסיכום שנת 2015 הפסד של 16 מיליון שקל, אחרי רווח מזערי של כ-300 אלף שקל בשנת 2014.

נחום הסביר אז כי "2015 היא למעשה שנת מעבר, במסגרתה התחלנו בפועל את יישום התוכנית האסטרטגית, במסגרתה אנו מסבים את פעילות הליבה של הקבוצה מקבלנות לייזום, מה שהביא את הקבוצה להכיר בהפסד לטווח הקצר".

3 סדרות האג"ח של החברה, בהיקף של כ-280 מיליון, שקל הגיבו היום לאירועים בירידות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על טווח של 4%-12% ומשקפים תשואות "זבל" של 11%-23%. מניית אורתם סהר צנחה היום בקרוב ל-20%, השלימה צלילה של כ-40% מתחילת נובמבר האחרון ומשקפת לחברה שווי של כ-40 מיליון שקל.

שמה של אורתם סהר עלה לכותרות עם קריסת שתי מרפסות בבניין מגורים בחדרה בסוף 2013, בפרויקט שביצעה החברה-הבת, אורתם מליבו, עבור חברת גינדי השקעות. באפריל האחרון הגישה גינדי השקעות תביעה נגד חברת מליבו ונגד חברות הביטוח, הראל וכלל, בסך של 100 מיליון שקל, על הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהתמוטטות המרפסות. בעבר כבר הפרישה אורתם סהר בדוחותיה כמה מיליוני שקלים בגין תביעה שהוגשה נגדה בעקבות האירוע.

לצד בעל השליטה נחום, המחזיק כ-45% ממניות החברה, בעלי העניין המרכזיים באורתם סהר הם מייסד קבוצת דורי, אורי דורי, המכהן כיו"ר אורתם סהר ובית ההשקעות פסגות - עם כ-15% מההון כל אחד.