בניגוד לפרסומי חמאס: צה"ל פועל לאיתור מנהרות בשטח עזה

כלים הנדסיים פועלים בשבוע האחרון בצד הפלסטיני של גדר המערכת לצורכי איתור מנהרות וחשיפת קרקע, שנועדה למנוע התפשטות צמחייה הפוגעת באיסוף המודיעין

מנהרה שנחשפה במהלך צוק איתן / צילום: דובר צהל
מנהרה שנחשפה במהלך צוק איתן / צילום: דובר צהל

צה"ל הגביר בשבוע האחרון את הפעילות ההנדסית של דחפוריו בצדה הפלסטיני של גדר המערכת ברצועת עזה. הדחפורים פועלים לצורכי איתור מנהרות וחשיפת קרקע שנועדה למנוע התפשטות צמחייה הפוגעת ביכולת איסוף המודיעין של צה"ל.

גורמי צבא בפיקוד דרום הסבירו כי בניגוד לפרסומים אף גורם ביטחוני לא התחייב להפסיק את הפעילות מעבר לגדר המערכת וכל עוד יהיה צורך מבצעי ימשיכו הדחפורים בעבודתם. פעילות זו נועדה גם לאיתור ושלילת מטעני חבלה שהונחו צמוד לגדר. כמו כן, גורמי צבא בפיקוד דרום ציינו כי חמאס מונע הגעה של מפגינים לגדר המערכת ומשקיע מאמצים כדי למנוע פעילות טרור לאורך כל הרצועה.

בתחילת חודש מאי, על רקע חשיפת שתי מנהרות על ידי צה"ל שבעקבותיו נורו כמה פצצות מרגמה לעבר ישראל, אמר בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק כי הושגה רגיעה. "מה שקרה בגבול רצועת עזה הוא ניסיון ציוני להחלת מציאות חדשה בגבול. דבר זה דרש מחמאס להתקומם. שוחחנו עם אחינו ב מצרים , שמפקחים על הסכם הפסקת האש האחרון, והם הגיבו במהירות - דבר שהוביל להשבת המצב לקדמותו", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי הושג הסכם לפיו ישראל תסיג את כוחותיה משטח הרצועה, והפלגים הפלסטיניים ינצרו את האש.

 

שבוע לאחר מכן אכן הופסקה הפעילות ההנדסית ממערב לגדר המערכת. אך גורם ביטחוני בכיר אמר אז לוואלה! NEWS כי הכוחות פועלים לפי צורך מבצעי. "אם נידרש, נחצה את גדר המערכת לצורך איתור מנהרה. לא נוותר על חופש הפעולה של צה"ל בשום מצב", הוסיף. בנוסף לכך, הוא דחה את הפרסומים בכלי התקשורת בעזה, לפיהם חמאס הגיע להסדר מול ישראל בתיווך מצרים.