חיסון למלחמה בבורות

עמדת משרד הבריאות על החיסונים ברורה, ועדיין יש בעיה במסר; די לטרמפיסטים!

תינוקות/ צילום: רויטרס
תינוקות/ צילום: רויטרס

אחת לכמה זמן עולה לכותרות המלצה של ארגון הבריאות העולמי או משרד הבריאות הישראלי, הזוכה לשלל תגובות, פידבק וריקושטים בתקשורת וכמובן שברשתות החברתיות. המלצות אלו רגישות עוד יותר לכשמדובר על בריאות של תינוקות ופעוטות, שהאחריות עליה מוטלת על הוריהם.

באחרונה הייתה זו סוגיית תחליפי החלב וההמלצה הברורה על הנקה. לא מדובר בסוגיה חדשה ולא נראה לי שיש אם אחת שלא עברה שטיפת מוח (מוצדקת ככל שתהיה) על יתרונות ועדיפות ההנקה, כזו שגרמה לה תחושת תסכול כשהיא נתקלה בקשיים. אך כן מדובר בסוגיה שלא בהכרח כרוכה בהחלטה אישית של האם (והאב), אלא יותר בנסיבות אישיות ויכולת.

אבל דווקא בסוגיה חשובה אחרת, לא ראיתי מזמן קמפיין תקשורתי מצד משרד הבריאות ודווקא כאן מדובר בהחלטה שכולה מתוקף בחירה ואחריות. על פניו, בכל הנוגע לחיסונים, עמדת המשרד לכאורה ברורה: החיסון חיוני, אך אינו בגדר חובה. עמדה זו מאפשרת ללא מעט הורים לוותר על חיסון ילדיהם. בסך הכול, הם יכולים להרשות לעצמם - העובדה שרבים כן מחסנים "מזכה" גם אותם במטריית הגנה מסוימת, וכך הם נהנים מהעובדה שהם טרמפיסטים, בלי להכאיב לפעוט הפרטי שלהם.

בנוסף, רבים מאלה הבוחרים לא לחסן, ניזונים ומזינים שלל תיאוריות קונספירציה מאוד לא מדויקות במקרה הטוב, ושקריות במקרה הרע, אודות החיסון. אבל הנזק שהם גורמים הוא לא בעובדה שהם תופסים טרמפ על אלה שכן מחסנים, כמו בסכנה לתפוצתן החוזרת של מחלות שהחיסונים בעולם כבר הצליחו לנגף. שיהיה ברור: מותר וחשוב לשאול שאלות ולא לקבל כל דבר כמובן מאליו; אבל חשוב ביותר לקבל החלטה מושכלת ולברר את משמעותו והשלכותיו של כל חיסון וכאן נכנס תפקידו של ארגון הבריאות, או במקרה המקומי - של משרד הבריאות.

במקומות אחרים בעולם, הטיפול בנושא ברור יותר. באוסטרליה למשל, לא ניתן לרשום למסגרת חינוכית תינוק שלא חוסן. אני לא בטוחה שעמדה כזו נכונה, אבל אני כן סבורה שעל משרד הבריאות להוביל קמפיין ברור למלחמה בבורות ובחוסר המידע, אם אכן הוא סבור שיש כזו.

יתרה מכך, לעיתים קרובות מסגרת החיסונים השגרתית נקטעת בשל מחסור בחיסון מסוים במרפאות טיפת חלב. אני לא יודעת אם הסיבות הן כלכליות, אבל המסר? המסר הוא שלפתע זה לא נורא לדחות את החיסון בכמה חודשים.

כמי שלא היססה לרגע לחסן את הפעוט הפרטי שלה (במקביל כמובן, לקריאת חומרים ושיחה עם אנשי ונשות מקצוע), כמי שרואה ברשתות החברתיות את שלל הדילמות, ההתלבטויות, החששות, השאלות המוצדקות, המאמרים הבעייתיים בנושא, אני סבורה שמשרד הבריאות חייב לצאת מדי פעם בהצהרה תקשורתית ברורה. גם אם הרוב הגדול של ציבור ההורים מחסן באופן סדיר, עדיין קיים אחוז מסוים שנוח לו לשחות נגד הזרם ולוותר על השלב הזה. את המחיר, בסופו של דבר, ישלמו כולם.