מקום 2: שווי השוק של מליסרון כבר גבוה מזה של גזית גלוב

בשלוש השנים האחרונות מניית מליסרון יותר מהכפילה עצמה, בעוד גזית גלוב איבדה כרבע משוויה ■ ווליו בייס: "שוק ההון המקומי רואה בנדל"ן המניב בישראל את אחת ההשקעות הבטוחות כיום"

מהפך בצמרת של ענקיות הנדל"ן המניב הנסחרות בבורסה בת"א: ענקית הקניונים המקומית מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר ובניהולו של אבי לוי, הפכה לחברה השנייה בשווייה והותירה מאחור את גזית גלוב, המתמחה בתחום המרכזים המסחריים מעבר לים. הפער בין שתי החברות כבר מתקרב ל-300 מיליון שקל, כאשר שווי השוק של מליסרון האמיר ל-6.9 מיליארד שקל, לעומת שווי של 6.6 מיליארד שקל לגזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל.

מניית מליסרון זינקה ב-27% מתחילת השנה, לעומת ירידה של 3% שרשמה מניית גזית גלוב בתקופה זו (מניית נורסטאר, החברה האם של גזית גלוב, איבדה מתחילת השנה 11%). אגב, מניות גזית גלוב ונורסטאר הן היחידות שהציגו תשואה שלילית במדד הנדל"ן, שטיפס מתחילת השנה ב-12%.

הפערים הללו מתחדדים כשבוחנים את התשואות בשלוש השנים האחרונות - זינוק של 117% במניית מליסרון לעומת צניחה של 27% במניית גזית גלוב. יש לציין, כי למרות העליות החדות שרשמה מניית מליסרון, היא עדיין רחוקה מהשווי של מתחרתה העיקרית בשוק הקניונים המקומי, קבוצת עזריאלי, הנסחרת בשווי של 19.5 מיליארד שקל.

רצף אירועים שליליים

דוחות הרבעון הראשון של שתי החברות, שפורסמו לאחרונה, תמכו במגמות המנוגדות של מניותיהן. בעוד שרווחי מליסרון ברבעון זינקו ב-140% והגיעו ל-237 מיליון שקל, הציגה גזית גלוב הפסד כבד של 278 מיליון שקל. מלבד עלייה ניכרת בהוצאות המימון, סבלה גזית גלוב ברבעון מהפסד של 195 מיליון שקל בגין מכירת השליטה בקבוצת הבנייה והתשתיות א. דורי לידי עמוס לוזון. בסך הכול הפסידה גזית גלוב סכום המוערך בכ-1 מיליארד שקל מההשקעה הכושלת בא. דורי.

להפסד בדורי, ולכישלון נסיונה של גזית גלוב למכור את פעילות הקניונים בישראל, הצטרפו גם החשש מהשקעה גדולה של כ-1.5 מיליארד אירו בנורבגיה ברכישת חברת סקטור (Sektor Gruppen) ומהרחבת פעילות הקבוצה בברזיל. גזית גלוב עדכנה בדוחות כי היא מתכננת להפחית את היקף הדיבידנד השנתי שהיא מחלקת למשקיעים.

גזית גלוב, המנוהלת כיום על ידי רחל (רוחה) לוין, היא ענקית נדל"ן גם במונחים בינלאומיים, עם 450 נכסים ברחבי העולם, בעיקר בצפון אמריקה וברחבי אירופה. בעבר נתפסה מניית החברה בעיני משקיעים רבים כהשקעה דפנסיבית, המניבה תשואה גם בתקופות שליליות לכלכלה, אך מזה תקופה מצטברים בחברה אירועים המשפיעים לשלילה על ביצועי המניה.

לעומתה, כאמור, מליסרון סיכמה רבעון ראשון חיובי, בדומה ליתר חברות הנדל"ן המניב שפעילותן מתרכזת בישראל (ובהן עזריאלי, אמות, ביג ועוד), וצפי האנליסטים הוא שפעילות החברה תמשיך לצמוח ותבוא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות. מליסרון נחשבת לשחקנית מובילה בשוק הקניונים המקומי, ומחזיקה ב-25 נכסים בישראל, בראשם קניון רמת אביב והקריון שבקריות בצפון.

החזקות גלובליות מול נדל"ן בישראל

האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות ווליו בייס (Value Base) אומר כי "אי אפשר להשוות בין השתיים - גזית גלוב היא חברת החזקות גלובלית, ומליסרון ממוקדת בנכסים מניבים בישראל. אבל התמחור והפער בתשואות בין החברות משקף בין היתר את שינוי הטעמים בשוק ההון המקומי, שרואה בתחום הנדל"ן המניב בישראל את אחת ההשקעות הבטוחות הקיימות כיום".

ליפמן מוסיף כי "מליסרון, כמו יתר חברות הנדל"ן המניב בישראל, ובעיקר אלה שפעילותן מתרכזת בקניונים, פורחת. עלויות ההון שלה יורדות, הרווחיות עולה, התפוסות בנכסים גבוהות ועודף ההיצע בנכסים לא משפיע על הנכסים האיכותיים. בגזית גלוב מגמות אלה פחות באות לידי ביטוי. החברה חטפה מכה מהשוק בגלל מה שקרה בקבוצת א. דורי, הפסידה הרבה כסף ואכזבה את המשקיעים".

למרות זאת, בווליו בייס מחזיקים בהמלצת "קנייה" לשתי המניות, במחירי יעד הגבוהים בכ-25%-30% ממחירי השוק. לדברי ליפמן, "רכישת גזית גלוב זולה יותר בכ-30% מרכישה ישירה של מניות החברות הבנות שלה", והוא מציין כי האסטרטגיה של החברה תתמקד בשנים הקרובות בשני מהלכים מרכזיים - הקטנת מינוף לצורך קבלת דירוג אשראי בינלאומי, שלדבריו "יפחית משמעותית את עלויות המימון באופן ישיר ובעקיפין"; וכן מעבר "למודל משולב המבוסס יותר על נדל"ן פרטי לצד החזקה בחברות ציבוריות".

בעניינה של מליסרון, למרות העליות האחרונות ליפמן סבור כי "התמחור שלה לא מנופח", ומעריך כי "הצמיחה העתידית של החברה תבוא בעיקר מייזום בתחום המשרדים, שכן תחום הקניונים רווי (מבחינת ייזום עתידי), ורכישה של קניון משמעותי כנראה לא תאושר (מבחינת הגבלים עסקיים)".

מליסרון מול גזית גלוב
 מליסרון מול גזית גלוב