"ההבדל בין הדירות שאנו מוכרים לקבלנים - חצי מיליון ש'"

משה כחלון:  "לקבלנים לא יהיה מ"ר קרקע עד שלא יהיה לזכאים" ■ "עד היום הקבלנים הרוויחו, ואין לי טענות אליהם, ועכשיו הם הפכו מיזמים לקבלני ביצוע וגם היום מרוויחים יפה"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"יש אמון גדול ומלא בתוכנית מחיר למשתכן. הביקושים מעידים על זה. כל המספרים שנזרקו עד היום על הביקושים, זה באוויר. רק שיפתחו ההגרלות בראשון לציון והרצליה נדע את הביקוש האמיתי. בהמשך הדרך יהיה גל של הרשמות, נדע מה המצב, וגם נוכל להחליט מתי נסיים את מחיר למשתכן. לקחתי אחריות על הדיור. אני לא מהאנשים שבורחים מאחריות. אנחנו נספק את הדירות לאנשים ובסוף התהליך זה ישפיע גם על המחירים". כך אמר הערב (ב') שר האוצר משה כחלון בכנס נדל"ן לצעירים של ה'בית האקדמי' בהרצליה.

"הדברים לוקחים זמן", המשיך שר האוצר, "כמו ברפורמה בסלולר, זה לקח לי שלוש שנים להביא לתוצאות של היום. זה לא היה ביום אחד. משבר של 10 או 12 שנה, לא ייפתר ביום אחד. עשינו הרבה צעדים. והיום, ארבעה בניינים של מחיר למשתכן בעפולה כבר יצקו רצפה. יש מכרזים ויש זוכים. היום נסגר מכרז במבשרת ציון, 500 אלף שקל מתחת למחיר השוק. לכל הזכאים יהיו דירות. לקבלנים לא יהיה מ"ר קרקע עד שלא יהיה לזכאים. עד היום הקבלנים הרוויחו, ואין לי טענות אליהם, ועכשיו הם הפכו מיזמים לקבלני ביצוע וגם היום מרוויחים יפה. צריך להבין שהתוכנית היא רק בתחילת הדרך, אנחנו מתאימים עצמנו. הייתה בעיה עם ערבויות וסידרנו את זה. אנחנו מתמודדים עם כל הקשיים".

כחלון התייחס גם לטענות על כך שהדירות במחיר למשתכן יהיו בסופו של דבר שיכונים באיכות בנייה ירודה ואמר: "יש הבדל אחד בין הדירות שהקבלנים משווקים לבין הדירות שייבנו במחיר למשתכן - חצי מיליון שקל. זה הכל. שאף אחד לא יספר סיפורים. יש אחריות ויש מפרט ויש הכל. הדיבורים על שיכוני כחלון זה בגלל שהקבלנים ניסו להרוג את התוכנית, להכפיש ולצאת נגדה. עד היום הייתה חגיגה גדולה בנדל"ן וכל חגיגה כזו נגמרת בסוף. והיא נגמרת עכשיו עם מחיר למשתכן. 30 אלף איש כבר יצאו ממעגל הביקוש. ככל שיצאו יותר השוק יצטנן".

 

לגבי חוק שכירות הוגנת אמר שר האוצר כחלון כי: "מדובר בחוק של רועי פולקמן וסתיו שפיר, צריך לתת להם את הקרדיט. הם קידמו את הצעת החוק. היה צריך להחליט על פיקוח או על תמריצים. שרת המשפטים התעקשה נגד פיקוח ובעד תמריץ. אני חושב שזה הרע במיעוטו. אין כאן אכזבה".

לשאלה האם עשוי להיווצר מצב בישראל של סאב פריים, כמו בארצות הברית, לאור המשכנתאות הגבוהות ענה שר האוצר כי: "לא יהיה כאן סאב פריים. יש כרית מספיק גבוהה לספוג גם ירידת מחירים. בגלל עליית המחירים הגבוה שהייתה בשנים האחרונות".

שר האוצר התייחס גם לתחום הפינוי בינוי ואמר: "הפתרון האמיתי של הדיור הוא בפינוי בינוי. אנחנו משווקים ומתכננים, אבל זה הפתרון גם לטווח הארוך. אנחנו נתמקד בנושא הזה במושב הכנסת הנוכחי. זה ייכנס גם לותמ"ל ומה שלקח שש שנים ייקח שנה".

לשאלה האם יסכים שר האוצר לוותר על תיק האוצר לטובת ראש מפלגת העבודה לטובת כניסתו לממשלה אמר כחלון: "הצעתי בזמנו להרצוג את תיק האוצר. היום זה יהיה חוסר אחריות. בשבוע הבא הרפורמה בבנקאות מתחילה, ורואים מה שקורה בדיור, זה יהיה חוסר אחריות".