לשכת עוה"ד: נעתור נגד החלטת שב"ס להגביל ביקורי עו"ד בכלא

לאחרונה הודיע שב"ס כי יבצע שינויים בפקודת הנציבות ביחס לכניסתם ולמשך שהותם של עורכי דין במתקני כליאה במסגרת מילוי תפקידם ■ עו"ד אפי נוה: "החלטה חד-צדדית"

עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, מאיים במכתב חריף לנציבת שירות בתי הסוהר (שב"ס), עפרה קלינגר, להגיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת שב"ס להגביל את כניסתם של עורכי דין למתקני כליאה.

לאחרונה הודיע שירות בתי הסוהר כי הוא מבקש לבצע שינויים בפקודת הנציבות ביחס לכניסתם ולמשך שהותם של עורכי דין במתקני כליאה במסגרת מילוי תפקידם.

הודעת שב"ס בנושא ביקורי עורכי הדין התקבלה לאחר שפורסם כי 37 עורכי דין ביקרו את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בכלא מעשיהו, מאז שהוא החל לרצות שם את מאסרו בגין הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד לפני כ-3.5 חודשים.

במכתב ששלח לנציבה הביע עו"ד נוה את מורת-רוחו מכך שהמהלך נעשה באופן כזה ששב"ס לא מצא לנכון לשמוע את עמדת לשכת עורכי הדין לפני פרסום ההודעה לתקשורת בדבר כוונתו לבצע את השינויים.

במכתב מציין עו"ד נוה כי לשכת עורכי הדין תשקול את כל האמצעים הנדרשים על-מנת להגן על העניינים המקצועיים של חבריה ועל זכויות לקוחותיהם וציבור האסירים בכללותו, ואף מיידע את הנציבה כי אם החלטתה החד-צדדית לא תבוטל, בכוונתו להמליץ לוועד המרכזי של הלשכה להגיש עתירה לבג"ץ.

"התיקון המבוקש יפגע אנושות בזכותם הבסיסית והחוקתית של כלל הכלואים והעצורים בישראל למפגש עם עורך דין ואף ייפגע בזכותם של עורכי הדין לחופש העיסוק כקבוע בחוק יסוד", כתב נוה.

לדבריו, "אני רואה בדרישה לחשוף לכאורה את הסכם שכר-הטרחה בין עורך דין לאסיר כפגיעה קשה בפרטיות והתערבות בלתי לגיטימית לחלוטין של שירות בתי הסוהר בעניינים הפרטיים שבין עורך דין ללקוח". 

בתגובה למכתבו של עו"ד אפי נוה, מסר דובר שב"ס: "זכותו של אסיר להיפגש עם עורך דין נועדה לשם מתן שירות מקצועי. ניצול לרעה של זכות זו הביאה את שב"ס להציף את הבעיה על-מנת לתקן את העיוות, מבלי לפגוע בזכותם של אסירים לקבלת ייצוג משפטי".