איך הרוויח חבר הבורסה של אקסלנס ע"ח מבוטחי הפניקס?

רשות ני"ע ביצעה חקירה בנוגע לפעילות פסולה וחמורה לכאורה של חבר הבורסה של בית ההשקעות בכספי המבוטחים של החברה-האם ■ "גלובס" מתאר את הפרקטיקה שאפיינה, לפי החשד, את פעילות בית ההשקעות

שמואל האוזר ועוזי דנינו / צילומים: תמר מצפי
שמואל האוזר ועוזי דנינו / צילומים: תמר מצפי

לאחרונה העבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות את תיק החקירה שניהלה נגד חבר הבורסה של אקסלנס ובכירים בו, בחשד למירמה בכספי לקוחות החברה-האם - הפניקס. עתה אנו חושפים מה, על פי הערכות בשוק, קרה שם, ומה הוביל את הרשות לחקירה החריגה הזו, שדבר קיומה נודע לראשונה מדיווחים על מעצר וחקירת עובדים בחבר הבורסה של בית ההשקעות?

עם העברת תיק החקירה של הרשות לפרקליטות, מסרה הרשות כי "על פי החשד, במהלך התקופה שבין ינואר 2011 לאפריל 2014, פעלו בחבר הבורסה אקסלנס בדרכי מירמה לביצוע אלפי עסקאות מתואמות ועצמיות בין חשבונות אקסלנס לבין חשבונות הפניקס חברה לביטוח, וזאת במטרה ליצור רווחים אסורים לחשבונות אקסלנס על חשבון עמיתי הפניקס, ותוך השפעה על שערי ניירות הערך במסחר". עוד הוסיפו אז כי "כתוצאה מהפעילות התרמיתית יצרו החשודים רווחים בסך כולל של כ-3.7 מיליון שקל, אשר נצברו בחשבונות אקסלנס, וכל זאת על חשבון עמיתי הפניקס".

על פי גורמים בשוק, חקירת הרשות עסקה בעניין דרך פעולת גופים פיננסיים שמנהלים כספי ציבור, ושמחזיקים בפעילות ברוקראז' כצד קשור. לאורך שנים, חברות הביטוח, כמו גם מנהלי קרנות נאמנות, יכלו לעשות עסקאות ברוקראז' בכספי העמיתים עם הצד הקשור בחופשיות רבה יותר ממה שמתאפשר להם כיום. ההוצאות בגין עסקאות אלה מומנו (וממומנות) מכספי החוסכים כדמי ניהול כפולים (ההוצאות הישירות שנגבות מהחשבונות של העמיתים, נוסף על דמי הניהול). במסגרת זו התבצע אז חלק ניכר מפעילות המסחר בני"ע (ברוקראז') דרך חבר הבורסה שבקבוצה, תחת בית ההשקעות אקסלנס.

עניין ההוצאות הישירות, ובכלל זה עסקאות הברוקראז' עם צדדים קשורים, צף מעלה כנושא בעייתי, והרגולטורים הרלבנטיים סימנו אותו כמועד לפורענות וכדורש טיפול. בעקבות זאת שונו ההוראות של הרגולציה, והגופים המפוקחים חויבו לבצע הליך של מכרז לבחירת ספק שירותי הברוקראז'. חלקם של הצדדים הקשורים הוגבל, ונקבע שהעמלה שתשולם לצד קשור תוגבל לגובה העמלה הזולה ביותר המשולמת על-ידי הגורם שזכה במכרז. התקנות הללו עברו את אישור ועדת הכספים במהלך שנת 2009.

ככל הידוע, רשות ני"ע חושדת כי במהלך 2010, ומתוך מטרה לעקוף את המגבלות האמורות, לכאורה, כל פעילות הפוליסות המשתתפות של הפניקס, אשר התבצעה באמצעות אקסלנס, לא התבצעה בצורה ישירה - דרך קנייה מהשוק ישירות לחשבונות הפניקס המתנהלים באקסלנס - אלא עברה קודם לכן דרך חשבון ייעודי, שנמצא בבעלות אקסלנס ושזכה לשם "נוסטרו תיווך".

כלומר, למשל, חשבון המשתתפות של הפניקס פנה לאקסלנס בבקשה לביצוע פעולת רכישה של ני"ע בהיקף כלשהו. או אז הסוחר מטעם אקסלנס, שנדרש לביצוע המשימה, הזרים הוראות רכישה לחשבון הייעודי כאמור. לאחר מכן, זמן קצר לאחר ביצוע הרכישה לחשבון הנוסטרו-תיווך, הוא מכר את ניה"ע לחשבון של הפוליסות המשתתפות. ככל הנראה, מחיר המכירה מחשבון התיווך לחשבון הפניקס גם גילם מחיר גבוה ממחיר המינימום שבו מחויבת אקסלנס על פי ההוראות של התקנות כאמור, ונוסף על המחיר האמור, מדי תקופה הייתה נדרשת הפניקס לשלם עמלה בגובה הסכום שהיא רשאית לגבות על פי חוק.

כתוצאה מכך, חושדת רשות ני"ע, לקוחות הפוליסות המשתתפות של הפניקס נאלצו לשלם עמלה גבוהה משמעותית מזו שנקבעה על פי הוראות החוק, ובדרך זו גרף חבר הבורסה של אקסלנס עמלות אסורות בסך של למעלה מ-3.7 מיליון שקל כאמור.

כך או כך, מאתר הפניקס עולה כי בשנים 2008 עד 2015 קיבל חבר הבורסה של אקסלנס סך מצטבר של כ-5.3 מיליון שקל מעמיתי הפניקס (בתיק המשתתף של פוליסות ביטוחי החיים). סכום זה היווה כ-10.3% מכלל ההוצאות ששילמו המבוטחים עבור הברוקראז' בחיסכון שלהם לאורך שנים אלה. בשנים 2011 עד 2014 שילמו מבוטחי הפניקס תשלום גלוי ומותר בסך מצטבר של יותר מ-2 מיליון שקל לאקסלנס. לאחר מכן, ב-2015, נרשמה נפילה אדירה בפעילות של הפניקס מול חבר הבורסה של אקסלנס, לסך סמלי של 85 אלף שקל בלבד.

אגב, נזכיר, לאחרונה נודע כי רשות ני"ע קנסה גם שתי פעילויות של אקסלנס בכ-225 אלף שקל. הקנס הראשון, בהיקף של כ-90 אלף שקל, הוטל על נשואה ניהול השקעות, והשני - כ-136 אלף שקל - הוטל על אקסלנס קרנות נאמנות.

בימים האחרונים הפכה אקסלנס לחברה ללא בעלי מניות מיעוט. זה יקל על הפניקס לשלוט בה ולעשות בה, ועמה, את התוכניות שלה. זה אומר שייתכן כי בקרוב נשמע על שינויים שיקרו בבית ההשקעות השלישי בגודלו במשק, כשלצד החקירה האמורה - שהטיפול בה רק עלה שלב לפרקליטות ובוודאי שטרם הסתיים - פירוש הדבר גם שייתכן כי חבר הבורסה ייסגר. זאת, גם בצל התמעטות הולכת ונמשכת של חברי בורסה שאינם בנקים, שמתקשים לשמור על מעמדם בשוק זה.

בכל אופן, סביר שהמותג של אקסלנס יישמר, כמו גם מותגים מתחתיו כגון קסם, בגלל הערך הרב שטמון בהם. אבל אולי במטה ייעשו שינויים, במטרה להשיג יעילות גבוהה יותר ולהצדיק את הסכום ששולם לבעלי מניות המיעוט תמורת המחיקה.

בינתיים גם מתבשל שם קרב אפשרי מול העובדים, שמרגישים שמדובר ברגע פיבוטלי. ובצדק. כך, אתמול מסרה ההסתדרות כי עובדי בית ההשקעות קיימו אתמול בבוקר אסיפה, ושיבשו את פעילות החברה, וזאת במחאה "על גרירת רגליים מצד הנהלת בית ההשקעות במו"מ להסכם קיבוצי ראשון". מהנהלת אקסלנס נמסר בתגובה, ש"בין ההנהלה לוועד מתנהל מו"מ כל העת, ואף הושגה התקדמות רבה ומשמעותית. הדיונים יימשכו בשבועות הקרובים".

בכל מקרה, נראה כי בית ההשקעות אקסלנס, שיצר לעצמו מעמד מוביל, אותו הוא ממשיך לשמר, נמצא בדרך לעידן שלישי - של היותו חלק ממשי מקבוצת ביטוח - לאחר העידן הראשון של צמיחה ויזמות תחת המייסדים הדומיננטיים גיל דויטש ורוני בירם, והעידן השני תחת מנהלים שכירים ובשליטת הפניקס (עם החזקות מיעוט).

ביחס לעניין החקירה נמסר מאקסלנס כי "החברה שיתפה פעולה עם הרשויות באופן מלא והעבירה את כל הפרטים שנדרשו, וכך נמשיך ונעשה ככל שיידרש". עוד הוסיפו בבית ההשקעות ביחס לאפשרות שחבר הבורסה ייסגר את הדברים הבאים: "אין בכוונת אקסלנס לסגור את חבר הבורסה. החברה רואה בחבר הבורסה את אחד ממנועי הצמיחה שלה ופועלת להמשך פיתוחו העסקי".

בהפניקס בחרו שלא להגיב.

ההוצאות הישירות של הפניקס - תיק המשתתפות
 ההוצאות הישירות של הפניקס - תיק המשתתפות