מערכת הביטחון בוחנת רכישת מסוקי אימון מחברה איטלקית

היחסים עם ארץ המגף מתחממים: אחרי עסקה גדולה לרכישת 30 מטוסים, שוקל חיל האוויר לרכוש מסוקים עבור חניכי קורס טיס

מטוס "לביא" איטלקי. יותר מ–10,000 גיחות / צילום: חיל האוויר
מטוס "לביא" איטלקי. יותר מ–10,000 גיחות / צילום: חיל האוויר

משרד הביטחון שוקל לרכוש עבור חיל האוויר מסוקי אימון חדשים מתוצרת חברת אוגוסטה האיטלקית. חיל האוויר ומשרד הביטחון מתעניינים בהחלפת המסוקים המיושנים המשמשים כיום להכשרת חניכי מגמת המסוקים בקורס הטיס, מדגם בל 206 המכונים "סייפן".

מסוקי הסייפן הראשונים נקלטו בחיל האוויר בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, ומסוקי בל 206 מדגמים מתקדמים יותר נקלטו בחיל הכחול גם במהלך שנות ה-80. מאז שנקלטו בשורות חיל האוויר, הם שימשו בעיקר למשימות של סיור, תצפית, תובלה קלה, חילוץ ופינוי של נפגעים ועוד. בשנים האחרונות מסוקים אלה עברו שורה של התאמות כדי שישמשו להדרכת פרחי טייס בבית הספר לטיסה של חיל האוויר בבסיס חצרים.

במערכת הביטחון טרם הוחלט איזה דגם ממסוקי חברת אוגוסטה האיטלקית יענה על צרכי ההכשרה של טייסי המסוקים העתידיים של חיל האוויר. מינהל הרכש במשרד הביטחון מקיים בחודשים האחרונים תהליך ראשוני של קבלת מידע על כלי טייס אפשריים למשימה זו, בשיתוף הגורמים המקצועיים בחיל האוויר וזאת לרבות קביעת מסגרות תקציביות למימון עסקה עתידית בנושא.

"זה עדיין ראשוני", מאשר ל"גלובס" ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, "אנחנו אוספים מידע ובוחנים אותו מכל הכיוונים, ובהמשך חיל האוויר יקבע מה הוא רוצה ומה נכון לו בהתאם לסטנדרטים המקצועיים שלו. בכל מקרה, בחיל האוויר קיים כבר שנים צורך ורצון בחידוש מסוקי האימון שלו".

כפי שחיל האוויר רוצה לחדש את מערך מסוקי האימון שלו, באופן שיחסוך לו עלויות גבוהות על תחזוקת המסוקים המיושנים, גם האיטלקים מאד מעוניינים בעסקה - תוך ביסוס וחיזוק הקשרים הביטחוניים בין המדינות.

בקריה מדברים על הצטיידות אפשרית של בין 10 ל-15 מסוקים חדשים. מסגרת תקציבית לביצוע התקשרות כזאת עדיין אין, אך הגורמים שמעורבים בנושא מעריכים שהיא תימצא. אחת האפשרויות מדברת על רכישת המסוקים האיטלקיים - דווקא באמצעות כספי הסיוע האמריקאי. כיצד כסף אמריקאי שברובו המוחלט מיועד לשמש את ישראל לרכש ביטחוני בחברות אמריקאית ייכנס לחברה איטלקית? לדעת גורם שמעורב בנושא ניתן יהיה לשלם את הכסף הזה לאוגוסטה האיטלקית - שמחזיקה במפעל ייצור בארה"ב.

אפשרות אחרת למימון ההצטיידות העתידית במסוקי האימון, מבוססת על מודל שלדברי גורמים ביטחוניים עובד בארבע השנים האחרונות מצוין: "עסקת תמורות" שדומה לזו שעשתה מערכת הביטחון לרכש של 30 מטוסי M-346 לאימון חניכי מגמת הקרב של קורס הטייס הישראלי מחברת אלניה איירמאקי מאיטליה. מבנה העסקה, בהיבט המימוני, שונה מעסקאות רכש קודמות שעשתה בעבר מערכת הביטחון: היא מבוססת על הקמת תאגיד משותף לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות בשם "תור", שרכש את המטוסים באמצעות הלוואה שלקח משרד הביטחון למשך כ-20 שנה מבנקים ישראליים ואיטלקיים.

תור מתחזקת את המטוסים ומפעילה גם את הסימולטורים (מדמים) שלהם - ולמעשה מוכרת לחיל האוויר שעות טיסה. היקף העסקה כולה הוערך בכ-1.5 מיליארד דולר. מהצד השני, האיטלקים התחייבו לרכש גומלין בישראל בהיקף ניכר: שני מטוסי ביון מהתעשייה האווירית ולוויין לצרכי איסוף מודיעין.

קליטת מטוסי ה-M-346 אפשרה לחיל האוויר להיפרד ממטוסי הסקייהוק המיושנים, שכונו "עיט" ובאמצעותם אומנו והוכשרו חניכי קורס הטייס. לפני כשנתיים, כשנחתו בישראל מטוסי האימון האיטלקיים הראשונים, חיל האוויר העניק להם את הכינוי "לביא"- כהוקרה למטוס הקרב שפתחה התעשייה האווירית בשנות ה-80 אך לא יוצר בסופו של דבר בעקבות לחץ כבד מצד האמריקאים.

מטוסי ה"לביא" האיטלקיים כבר טסים בשמי הארץ, וטסים הרבה: על פי נתון של משרד הביטחון, מאז שהחלו לשמש להדרכת פרחי הטייס הם עשו לא פחות מ-10,000 (!) גיחות.

טקס באיטליה

בעוד כשבועיים ינחת בישראל מטוס הלביא ה-30 במספר, והאחרון שחברת אלניה איירמאקי התחייבה למסור לחיל האוויר.

אמש, נערך באיטליה טקס חגיגי לרגל מסירת המטוס האחרון, בהשתתפות ראש מינהל הרכש, צוקר: "למרות הספקות הרבים שהועלו בשלבים הראשונים של העסקה - מדובר בעסקה מוצלחת", אומר צוקר בשיחה עם "גלובס", "מה שהכי חשוב, הוא שהלקוח, חיל האוויר יהיה מרוצה והוא מאוד מרוצה. המטוס האיטלקי משמש פלטפורמה מתקדמת ומודרנית להכשרת טייסי החיל, שחלקם יטיסו בעתיד את מטוסי החמקן F-35". מטוסי החמקן הראשונים ינחתו בחיל האוויר בסוף השנה וייקראו בשם "אדיר".