"פראבדה" עוקץ את נתניהו: "הביקור אצל פוטין היה כישלון"

בלשכת ראש הממשלה דווקא הגדירו את ביקורו הרביעי השנה של נתניהו ברוסיה כ"הצלחה גדולה" - אך כעת מתברר כי ברוסיה יש מי שחושב אחרת

פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס

למרות שביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברוסיה בשבוע שעבר הוגדר כהצלחה גדולה וכלי תקשורת בישראל דיווחו על אווירה חמה במהלך השיחות, ברוסיה חושבים אחרת. על-פי הפרשנות באתר החדשות הפופולרי ברוסיה "פראבדה", הביקור הרביעי של נתניהו במוסקבה מוגדר כלא פחות מ"כישלון" ו"סטירת לחי לישראלים".  

לדברי הפרשן הפוליטי של "פראבדה", סעיד גפורוב, המנהיגים דנו בשלל נושאים, כמו למשל, אירועי תרבות וחינוך משותפים, סחר חוץ בין שתי מדינות, וחלקו אחד לשני מחמאות על ידיעת השפה הרוסית והעברית. עם זאת, בכל הקשור לנושאים החשובים באמת, היה לדבריו בין השניים נתק מוחלט.

גפורוב כותב: "כל הנושאים שנידונו כנראה יעזרו לנתניהו לפתור את הבעיות הפנימיות אצלו במדינה. הדבר רלוונטי עבורו דווקא עכשיו כשהוא הפך ל'מטרה קלה' של האופוזיציה שלו, בין היתר בשל הידרדרות ביחסי ישראל ארה"ב. אולי מהבחינה הזאת, הנסיעה שלו יכולה להיחשב כהצלחה, וכנראה שלנתניהו כל אלה חשובים יותר מאשר פתרון הבעיות הבינלאומיות".

הפרשן הרוסי ממשיך ו"עוקץ" את נתניהו: "בהסתכלות מבחוץ, ניתן להגדיר את ביקורו ככישלון מוחץ. אפילו בהודעה הרשמית לעיתונות פוטין הגדיר את הפגישה עם נתניהו כ'פתוחה' ו'בונה'. בעוד שבעולם הדיפלומטי, גם משא-ומתן שמתנהל באווירה ניטרלית, נהוג להגדיר כ'ידידותי'. כאן זה לא נאמר. כלומר, אין הבנה הדדית בין השניים".

לפי גפורוב, "המטרות העיקריות של הביקור היו קשורות לאירועים בינלאומיים. בראש ובראשונה, פתרון של המלחמה בסוריה ופתרון של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ישראל רואה בבירור שמלחמת האזרחים בסוריה קרובה לסיומה. זאת בזמן שהמורדים, שלפני חמש שנים אמרו שעוד כשבוע-שבועיים העם הסורי יצליח לחסל את שלטון בשאר אסד, נכשלו במשימתם. באופן אירוני, הביקור של נתניהו התרחש בזמן נאומו של אסד מול הפרלמנט שנבחר רק עתה. כעת לכולם כבר ברור, כי מציאת הפתרון בסוריה תיקח לא מעט זמן".

בנוסף, נכתב בפרשנות: "במהלך הפעולות הצבאיות בסוריה נוצרה מעין ברית בין רוסיה, איראן, סוריה והכוחות בלבנון שכוללים לא רק את החיזבאללה. המצב בו סוריה המאוחדת והמושפעת מאיראן שוב תופיע על גבול ישראל, לא יכול שלא להטריד את נתניהו. ומה אומר פוטין? פוטין נושא נאום ארוך על תרבות, כלכלה, יחסי סחר בין ישראל לרוסיה ותיירות. את נושא סוריה הוא מזכיר רק פעם אחת: 'התייחסנו גם לסוגיות הבינלאומיות. הכוונה היא לסוגיה במזרח התיכון והמצב בסוריה'".

הפרשן מסכם ואומר שלדעתו "אין שום הבנה הדדית בין השניים. פוטין התעלם מדרישותיו של נתניהו להגביל את אספקת הנשק, שעלול להגיע לחיזבאללה. ברוסיה חיזבאללה נחשבת לאחת המפלגות הפוליטיות החשובות בלבנון, חלק מהקואליציה. ורוסיה פועלת על-פי עיקרון ברור: לספק נשק רק לממשלות בשלטון".

עוד נכתב כי "פוטין חזר על עמדתה של רוסיה התומכת במציאת 'פתרון כולל והוגן' לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והדגיש כי רוסיה מוכנה להיות מתווכת. שוב סטירת לחי לישראלים מפני שדווקא הפלסטינים דורשים שהסוגיה הפלסטינית תיפתר על-ידי הקהילה הבינלאומית, בעוד שישראל מתעקשת על משא-ומתן ישיר בין הפלסטינים לישראל". 

אניה יונתן-לאוס, דוברת ראש הממשלה לתקשורת רוסית, מסרה בתגובה: "ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברוסיה נערך לרגל 25 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. במהלך הביקור נחתמו מספר הסכמים חשובים: הסכם פנסיות היסטורי, בו רוסיה מתחייבת לשלם פנסיות לעשרות אלפי אזרחי ישראל שעלו מרוסיה; והסכמי שיתוף-פעולה בתחומי האנרגיה והחקלאות. במהלך הביקור הוחזר טנק ישראלי מקרב סולטן יעקוב הנושא ערך סימלי עבור מדינת ישראל.

"ברוסיה ישנם מאות רבות של כלי תקשורת. הידיעה אליה מתייחסת הכתבה היא למעשה לא יותר מטור דעה של פרשן אנטי-ישראלי שפורסם באתר חדשות שאינו נמנה אפילו עם 50 האתרים הנקראים ברוסיה. הסיקור בכלי התקשורת המרכזיים היה בהלימה עם ההישגים המשמעותיים והקרבה שהופגנה במהלך המפגש".