מהמסגד למועדון הגייז: הסיפור על הסוד של המחבל מאורלנדו

עומר מאטין, שרצח 49 אנשים השבוע, לא בחר סתם את זירת הרצח ■ מאטין היה ככל הנראה הומוסקסואל שביקש להילחם בדחפיו ■ ד"ר אילן רבינוביץ' מסביר איך שנאת האחר היא לפעמים בעצם שנאת העצמי

פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו
פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו

190 קילומטרים מפרידים בין מועדון הלילה "פולס" השוכן בדאון טאון אורלנדו, לבין המסגד "המרכז האסלמי של פלורידה-פורט פירס". שני מקומות לכאורה מנוגדים, שאת שניהם פקד בקביעות הרוצח עומאר מאטין בן ה-29 . שני עולמות סותרים שדרו בכפיפה בחייו של פסיכופט הומוסקסואל-הומופוב שהרג 49 אנשים בפשע שנאה בלתי נתפס, כנגד אנשים שכל אשמתם שחלקו עימו את אותה נטיה מינית.

מועדון ה"פולס" באורלנדו נפתח בשנת 2004 ונקרא על שם פעימות הלב של ג'ון, אחיה של הבעלים ברברה פומה, הומו שמת מאיידס בתחילת שנות התשעים. עם השנים הוא הפך ליותר מסתם מועדון לילה לקהילה הגאה של מרכז פלורידה. הוא שימש מרכז תמיכה לצעירים מנודים שבני משפחותיהם סירבו לקבלם בשל נטייתם המינית.

הערב שבו ביצע מאטין את הטבח הנורא, היה ערב לטיני של אמצע חודש הגאווה. מאטין, בן למהגרים אפגנים, הביע פעמים רבות בעבר את סלידתו ותיעובו מהומואים. זו הסיבה שחבריו לעבודה לא הופתעו ממעשיו: "הוא היה טיפוס רע, מרושע, סקסיסט, הומופוב וגזען. לא היו עוברים יותר משלושה משפטים בלי שהוא השתמש במילת גנאי נגד שחורים או הומואים". אביו של הרוצח, סאדיק מאטין, יליד אפגניסטאן ותומך טליבאן קיצוני, אמר: "רק אלוהים יכול להעניש הומואים, לא בן אדם". מה שהאב לא ידע הוא שבנו עומר, היה מבקר קבוע במועדון ה"פולס" לפני שביצע בו את הטבח.

עדים רבים מספרים שהיה מגיע לליין קבוע במסיבות הגייז. "לפעמים הוא היה יושב ושותה לבדו ובפעמים אחרות הוא היה כה שיכור עד שהוא היה רועש ואלים. הוא סיפר דברים על אביו לפעמים. הוא סיפר לנו שיש לו אישה וילד, הוא לא יכול היה לשתות בביתו, ליד אשתו או משפחתו. אביו היה אדוק לגמרי", סיפר אחד מקבועי המקום. מאטין השתמש בכמה אפליקציות המיועדות לקביעת דייטים מיניים עם גברים: כך למשל תמונתו מככבת באפליקציות כמו גריינדר (בה השתמש להשגת סקס מזדמן עם גברים) ו-Adam4Adam. מבלה קבוע במועדון, סיפר ל"לוס אנג'לס טיימס" כי הוא שוחח עם מאטין לסירוגין במשך שנה באפליקציה Jack'd,המשמשת אף היא להיכרויות בין גברים. חבר כיתתו לשעבר של מאטין, סיפר כי היורה, שנשבע אמונים לדאעש לפני הרצח, היה הומו וכי ביקש ממנו לצאת עמו בעבר. מאטין הוא לא ההומוסקסואל ההומופוב הראשון, ולצערי גם לא האחרון. שנאת האחר-שנאת העצמי.

מאטין היה נשוי בשנית. אשתו הראשונה, סיטורה יוסופי, לה היה נשוי ארבעה חודשים סיפרה כי הוא היה אלים ובלתי יציב. על פי דיווח בוושינגטון פוסט, הגרושה אמרה כי הוא נהג להכות אותה בתקופתם יחד. "הוא היה פשוט מגיע הביתה ומתחיל להכות אותי משום שלא סיימתי לכבס או משהו כזה", אמרה. לדבריה, הוא הכה אותה במהלך התפרצויות זעם שבהן "הביע שנאה כלפי הכל. לעתים קרובות הוא נכנס לעימותים עם הוריו, אבל מכיוון שהייתי האדם היחיד בחייו, האלימות הופנתה ישירות כלפיי".

בהמשך נישא לנור זהי סלמאן, אשתו השניה שסיפרה כי היא עמדה לצד בעלה בעת שרכש את התחמושת והמחסנית ששימשו אותו בביצוע הירי, ואף הסיעה אותו למועדון "כדי לבחון את השטח" .לשניים בן משותף, שאותו היה לוקח בקביעות לתפילות במסגד.

ה-FBI תחקר את מאטין פעמיים בחשד לקשר עם גורמי איסלאם קיצוני. החקירה הראשונה הייתה ב-2013, אז השמיע מטין אמירות אהדה לקיצונים. עמית לעבודה תיאר כי הכעס של מאטין היה קבוע: "בכל פעם שאישה או אדם שחור היה מגיע, הוא היה משתמש במילים נוראות". דקות ספורות לפני הטבח התקשר מאטין למוקד החירום 911 ונשבע אמונים לדאעש. והוא לא בחר לעשות זאת סתם.

 שני עולמות מנוגדים

ביום שישי האחרון התפלל מאטין פעם אחרונה במסגד עם בנו ובשבת יצא לרצוח. 190 ק"מ, שני עולמות מנוגדים הרחוקים כמזרח ומערב. שתי קצוות של פסיכופט אחד. הומוסקסואל מוסלמי המאמין באללה ובנביא מוחמד כשהקוראן מספר את הסיפור של "אנשי לוט" תושבי סדום ועמורה, שנמחו בזעמו של אללה כי עסקו ב"תאוות בשרים" בין גברים.

אז איך מאטין, פסיכופט בעל סף גירוי נמוך עם נטיה לאלימות פיסית ומילולית, אכול שנאה, רוע והרס, תוך העדר גבולות וסופר אגו מעניש, חי בכפיפה אחת עם היותו מוסלמי קיצוני מחד ועם נטייתו המינית מאידך?

מאטין השתמש במנגנון הגנה שנקרא "היפוך תגובה" (Reaction Formation). זהו מנגנון שבו אדם מבטא דחפים ורגשות ההפוכים לדחפיו ולרגשותיו האמיתיים, שמאיימים עליו. היפוך התגובה אינו העמדת פנים אלא היפוך אמיתי שהאדם חווה.

מדובר על מנגנון הגנה שמתבטא באימוץ דפוס התנהגות המנוגד לדחף בו האדם מתקשה להכיר. מאטין התקשה להתמודד עם דחפיו ההומוסקסואליים ומשיכתו לגברים - משאלות או מחשבות שנתפסו על ידו כבלתי ראויות על פי תורת האיסלאם, ועל כן הדחיק אותן ואימץ דפוס התנהגות שנאה רצחנית שעומד בניגוד לדחפיו המקוריים והאמיתיים. "האני" שלו הסתיר את הדחפים והמשאלות האמיתיות על ידי התנהגות הפוכה.

במקרים מסוימים השימוש במנגנון הגנה של "היפוך תגובה" עשוי להפוך לטכניקה דומיננטית שבה האדם משתמש, ולהשפיע באופן משמעותי על אישיותו. עומאר מאטין שהתקשה לשאת את העובדה שהוא בעל דחפים מיניים הומוסקסואליים אימץ אידיאולוגיות קיצוניות של שנאה הומופובית. מכאן הדרך לרצח שנאה המוני קצרה מאוד. מאטין רצח אנשים במקום היחידי בעולם שאיפשר לו להיות מי שהוא באמת, כי שנא את מי שהוא.