"בריטניה יכולה לסחוף אחריה מדינות נוספות"

מנהל אגף סחר חוץ של התאחדות התעשיינים, דן קטריבס: "אנו מעריכים כי מדינת ישראל תדע למצוא את הפתרון להסכם הסחר החופשי הקיים בין המדינות לפני יציאתה של בריטניה מהאיחוד"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

"יציאתה של בריטניה מהאיחוד לבטח תגרום למצב של אי-ודאות בטווח הקצר ואף יכולה להשפיע רבות על עתידו של האיחוד האירופי ולסחוף אחריה מדינות נוספות. אנו מקווים שבמהלך השנתיים בהן התהליך יקרום עור וגידים, תמצא בריטניה את הנוסחה ליציאה מהאיחוד על אף הקשיים הנוגעים לכך".

"אנו מעריכים כי מדינת ישראל תדע למצוא את הפתרון להסכם הסחר החופשי הקיים בין המדינות לפני יציאתה של בריטניה מהאיחוד. כמו כן אנו מקווים כי קשרי היצוא והקשרים הבילטראליים בין שתי המדינות לא ייפגעו כתוצאה מהזעזוע הצפוי ותישמר התנופה הקיימת בקשרי המסחר בין בריטניה לישראל" - כך מסר היום מנהל אגף סחר חוץ של התאחדות התעשיינים, דן קטריבס, בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה. 

 

יחסי הסחר עם האיחוד האירופי עמדו ב- 2015 על כ- 34 מיליארד דולר, כאשר מתוכם כ - 5.8 מיליארד סחר עם בריטניה, אשר ממוקמת במקום הראשון מבחינת הסחר עם מדינת ישראל אל מול מדינות האיחוד. צניחת ערכה של הליש"ט, לכן, תפגע ככל הנראה בייצוא הישראלי לבריטניה. 

היצוא אל בריטניה הסתכם בשנת 2015 ב-3.6 מיליארד דולר המורכבים בעיקר ממוצרים כימיקלים ו- 2.2 מיליארד דולר ביבוא המרוכזים במכונות וציוד אלקטרוני.

סעיף 50 באמנת האיחוד האירופי מציין שמדינה שרוצה לפרוש מהאיחוד יכולה לעשות זאת וכי יש לה שנתיים מרגע ההחלטה ועד לביטול ההסכמים, במהלכן היא יכולה לנהל מו"מ עם האיחוד על הסכמים חדשים. החשש במקרה של יציאה של אחת מן המדינות מהאיחוד הוא שהיא לא תצליח להגיע להסכמות חדשות עם האיחוד תוך שנתיים וכתוצאה מכך תירשם פגיעה משמעותית בסחר החוץ בין אותה מדינה לאיחוד האירופי, פגיעה שעלולה לבוא לידי ביטוי בהאטה כלכלית חמורה ואף במיתון.

בניגוד ליצואנים לבריטניה שצפויים להפיגע מהפיחות בשער הליש"ט, היבואנים והתיירים הישראלים למדינה צפויים להנות מכך. רונן קרסו , סמנכ"ל בחברת איסתא, סבור כי "בטווח הקרוב הצניחה של הפאונד בעשרה אחוזים תוזיל את מחירי החופשות לבריטניה בשיעור חד. לא ראינו עשרות שנים פאונד במחיר של 5.13 לשקל. זה יגדיל משמעותית את כוח הקניה שלנו בנסיעות לבריטניה".

לעומת זאת יש לדברי קרסו ערפל כבד סביב טיסות חברות הלאו קוסט הבריטיות ובעיקר איזיג'ט לארץ. "השתייכות הבריטים לאיחוד הביאה לכך שאיזיג'ט פתחה נמלי בית רבים במדינות אירופה כמו רומא, ברלין, אמסטרדם ומדינות רבות נוספות מה שאיפשר להם לטוס משם ארצה. כעת בעקבות תוצאות המשאל יש סיכוי רב שהם לא יוכלו עוד ליהנות מנמלי בית במדינות למעט בריטניה מה שישפיע מאד על התעופה לישראל וממנה".

מי שעשוי לדברי קרסו ליהנות במיוחד היא חברת אל על שעשויה להוריד ממנה מתחרה חזק ורציני בקווי תעופה רבים.