כחלון יביא את שינוי מבנה הבורסה לאישור הממשלה

הממשלה צפויה לאשר ביום א' את שינוי מבנה הבורסה והפיכתה לחברה בע"מ רגילה - שתצטרך להתחרות ■ כחלון: הבורסה תתחרה בבנקים וכך יוזלו עלויות למשקיעים

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

הפיכת הבורסה בתל-אביב למוסד למטרות רווח עולה שלב. שר האוצר משה כחלון יביא ביום ראשון לאישור הממשלה את הצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה, והפיכתה לחברה בע"מ. 

בניגוד לדעה הרווחת אין מדובר על הפרטה של הבורסה, שכן זו כבר פרטית ואינה ממשלתית. מדובר בשינוי אופי הבורסה לתאגיד הפועל למטרות רווח - חברה בע"מ רגילה, וזאת בשונה מהמודל הקיים היום של גוף שאינו למטרות רווח, אשר בו הברוקרים - חברי הבורסה, שמרביתם חברי המערכת הבנקאית - הם בעלי השליטה.

על-פי המתווה הסופי לחלוקת מניות הבורסה לכשזו תהפוך לחברה בע"מ, שאושר על-ידי חברי הבורסה ושהובל על-ידי יו"ר הבורסה אמנון נויבך, יקבלו הבנקים כ-70% ממניות הבורסה. זאת, במקום שיעור מצרפי של כ-80% שהיו אמורים לקבל לפי המתווה המקורי של נויבך, ששונה בעקבות לחצים מצד חברי הבורסה שאינם בנקים. המודל לשיוך ואופן חלוקת מניות הבורסה בהיותה חברה בע"מ מתבסס על כמה פרמטרים כמותיים: תרומה להכנסות הבורסה, תרומה למחזורי המסחר, חברות ושנות ותק.

בשלב הבא כל קבוצת בנקאות שחלקה בבורסה הוא מעל 5%, תחויב למכור את המניות ולרדת להחזקה של מתחת ל-5%, כך שנציגות הבנקים בדירקטוריון של הבורסה תרד מכ-70% ל-35%. בנוסף, באוצר וברשות ניירות ערך מקווים כי לאחר השינוי ייכנס לבורסה גוף בינלאומי, והיא תהפוך לחלק מרשת בורסות בינלאומית - מה שיביא לשיפור ניכר במצבה ובתרומתה למשק הישראלי.

לדברי כחלון, המהלך ייצור לבורסה מודל תמריצים שיוביל אותה לפעול באופן תחרותי, לצרף חברי בורסה חדשים ועל ידי כך להוזיל עלויות למשקיעים, להתחרות במערכת הבנקאית כמקור אשראי חלופי ולשתף פעולה עם בורסות זרות. בנוסף, שינוי מבנה הבעלות בבורסה יוביל לביטול השליטה ההיסטורית של הבנקים בבורסה מאז ייסודה.

שר האוצר כחלון: "מדובר במהלך שיביא לצמיחת המשק, יחזק את הבורסה ויאפשר לה לחזור למקומה הראוי כקטר צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. המהלך יפתח את הדלת בפני חברות בארץ ומהעולם, בורסה שתייצר אפיקי השקעה איכותיים לציבור, בורסה שתייצר לציבור גיוון של מקורות חיסכון. המהלך יביא אותנו לעידן של בורסה תחרותית יותר שתוביל להורדה בעמלות המסחר הגבוהות שמשלם הציבור".

 לאחר אישור הממשלה, הצעת החוק תעלה לקריאה ראשונה בכנסת.