טורקיה תעביר כסף לבנקים בעזה - פרטי הסכם הפיוס נחשפים

עוד נחשף: אם המשפחות השכולות מהמרמרה יתעקשו להגיש תביעות נגד קציני צה"ל למרות הפיצויים, אנקרה תשיא באחריות הכספית לטיפול בהן

האניה הטורקית בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
האניה הטורקית בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

ישראל תאפשר לטורקיה להעביר כסף לבנקים ברצועת עזה שפעילותם אושרה על-ידי ישראל והרשות הפלסטינית - כך עולה היום (ב') מהסכם הפיוס שנחתם בין ישראל לטורקיה, שנחשף באופן מלא בתגובת המדינה לבג"ץ שהגישו משפחות שכולות ופעילי ימין.

מנוסח ההסכם, החתום בידי מנכ"ל משרד החוץ, דני גולד, ואושר על-ידי הקבינט המדיני-ביטחוני, עולים פרטים שטרם נחשפו על-ידי ממשלת ישראל. בין היתר, עולה כי המדינה התחייבה להעביר לטורקיה 20 מיליון דולר, ובהסכם נכתב באופן מפורש: "מדובר בפיצוי למשפחות השכולות מתקרית המשט".

על-פי ההסכם, חלוקת הפיצויים תתבצע על-ידי טורקיה בלבד ובתמורה לכך, המשפחות של הרוגי משט המרמרה בשנת 2010 יידרשו לא לתבוע את ישראל בסוגיה. עוד עולה כי אם בכל זאת יוגשו תביעות נגד קצינים ישראליים בנושא, אנקרה תישא באחריות הכספית לטיפול בהן.

עוד עולה כי העברת הכספים לבנקים המאושרים לפעילות בעזה צפויה להתנהל לפי שיקולי הביטחון של מדינת ישראל. כמו כן, צפויה טורקיה להקים מתקן להתפלת מים ברצועת עזה בברכתה של ישראל, והיא אף הביעה את כוונתה לבנות תחנת כוח באזור, גם היא בכפוף לאישור המדינה.

עו"ד איתמר בן גביר המייצג את עוצמה יהודית ואת העותרים בן ארי, מרזל, וגופשטיין נגד ההסכם, מסר: "מדובר בהסכם מביש. מסתבר כי הממשלה הסתירה פרטים מהציבור. אם יש מקרה שבו בג"ץ צריך להתערב בהסכם מדיני, זו הדוגמה. מדובר בהסדר מחפיר מביש ונוגד את עיקרון שלטון החוק".

אתמול עגנה בנמל אשדוד הספינה הטורקית "ליידי ליילה", שעל סיפונה 11 טון של סחורות עבור עזה. זאת, בעקבות חתימת ההסכם שמתיר את העברת הסחורות. בין היתר, היו בה מוצרי מזון, תרופות, צעצועים ועוד סחורות המיועדים לתושבי הרצועה. היום יצאו משאיות המלאות בתכולתה לעזה דרך מעבר כרם שלום.

במחאה נגד עגינת הספינה בפרט והסכם הפיוס בכלל, התקיימה באותה העת הפגנה בנמל אשדוד, שבה השתתף גם דודו של החלל הנעדר אורון שאול. בני משפחה אחרים הפגינו לפני כן במעבר כרם שלום, בקריאה לממשלה להשיב את גופות בניהן. ההפגנה נועדה לחסום את תנועת המשאיות המעבירות סחורה ומזון לעזה, במחאה על ההסכם בטענה כי הוא מקל על העברת סיוע לעזה, ללא שום התייחסות להמשך החזקתם של גופותיהם של הדר גולדין ושאול בידי חמאס.