רשמית: נחתם הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה

(עדכון) - ראש הממשלה: "ארדואן ינחה לסייע בהשבת השבויים והנעדרים הישראלים שבידי חמאס" ■ "תימנע כל פעילות טרור של חמאס משטח טורקיה"

רג`פ טייפ ארדואן  בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ  רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן בנימין נתניהו / צלם: משה מילנר לעמ רויטרס

לאחר סכסוך שנמשך כשש שנים וראשיתו במשט "המרמרה" אל חופי עזה, הכריזו היום (ב') רשמית ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדירים, על הסכם פיוס היסטורי בין המדינות. 

ההסכם הישראלי- טורקי אמור לכלול נורמליזציה מלאה של היחסים בין המדינות, כולל החזרת שגרירים, התחייבות שלא לפעול זו נגד זו בארגונים בינלאומיים, קיום תרגילים צבאיים משותפים ושיתוף פעולה נרחב בתחום האנרגיה והגז הטבעי (ראו ידיעה נפרדת). 

ראש הממשלה נתניהו אמר היום במסיבת העיתונאים ברומא כי "ישראל הגיעה להסכם בעל חשיבות אסטרטגית, לביטחון, ליציבות האזורית ולכלכלת המדינה. ארה"ב בירכה על ההסכם, הם חושבים שהוא מאוד יחזק את מדינת ישראל ואת מצבה באזור. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להוסיף מוקדי יציבות. העולם בטלטלה, המזרח התיכון בטלטלה, והמדיניות שלי היא לייצר מוקדים של יציבות באזור הבלתי יציב, הרוגש והסוער הזה".

נתניהו הוסיף: "ישראל וטורקיה הן שתי מעצמות גדולות באזור, והנתק בינינו לא הועיל לאינטרסים חיוניים שלנו ומנע מאיתנו לשתף פעולה באותם מקרים, והיו לא מעט כאלה, שבהם התבקש שיתוף פעולה. הדבר הראשון שיש בהסכם זה הגנה על מפקדי ולוחמי צה"ל מפני תביעות פליליות ואזרחיות, גם אלה שנתבעות עכשיו וגם אלה שתגענה בעתיד. ההסכם יבטיח שהחיילים, הלוחמים והמפקדים שלנו, לא יהיו חשופים לתביעות מצד טורקיה. יתר על כן, ההסכם גם מטפל בכך שיועבר חוק בפרלמנט הטורקי שיבטל הלכה למעשה את כל התהליכים הללו בטורקיה".

עוד אמר רה"מ: "הדבר השני שההסכם נותן זה שמירה על הסגר הביטחוני הימי מול רצועת עזה. זהו אינטרס ביטחוני עליון שלנו - מניעת התעצמות של החמאס, והוא נשאר והיה כפי שהוא. אנחנו כן מאפשרים כמובן לאניות, לספינות, להגיע לנמל אשדוד, לפרוק שם מטענים אזרחיים והומניטריים לרצועת עזה. את זה כמובן אף פעם לא מנענו ואנחנו גם מאפשרים עכשיו.

נתניהו כי ההסכם מאפשר "טיפול בנושאים ההומניטריים ברצועה, בכפוף לשיקולי וסידורי הביטחון של ישראל. זהו גם אינטרס מובהק של ישראל, בייחוד בשני תחומים, מים וחשמל. טורקיה יכולה לסייע בעניין הזה, אנחנו כמובן ניכנס איתה לדיון בעניינים אלה".

לדברי נתניהו, ההסכם מבטיח מניעה של כל פעילות טרוריסטית או צבאית נגד ישראל מאדמת טורקיה, כולל איסוף כספים למטרות אלה. נתניהו אמר כי "קיבלנו מכתב שלפיו נשיא טורקיה ארדואן מנחה את הסוכנויות הרלוונטיות של טורקיה לסייע בכל דרך להחזרת השבויים והנעדרים על בסיס הומניטרי. אני מבין את סבלן של המשפחות, אני מדבר אתן ואני יודע מה עובר עליהן ואני מבקש להבטיח להן: אנחנו לא נפסיק ולא נעצור עד שנחזיר את הבנים הביתה. זו מחויבות אישית, לאומית, מוסרית".

בנוגע לגז הטבעי אמר רה"מ: "הגז הוא כל כך חשוב והוא טומן בחובו אפשרות של חיזוק המשק הישראלי וקופת המדינה בהון עתק. בהוצאת הגז מהמים כבר טיפלנו, והדבר השני זה יצירת השווקים לאותו גז שאנחנו מוציאים מהמים. אני מזכיר לכם - 60% מכל שקל שיוצא מהמים מגיע לקופת המדינה. מדובר כאן בסכומי עתק, אבל צריכים שווקים. לוויתן יכול לספק גם את השוק המצרי שאנחנו מתכוונים לפעול מולו, אבל לוויתן יכול לספק גם את השוק הטורקי ואספקת גז דרך טורקיה לאירופה, זה דבר אסטרטגי למדינת ישראל".

ראו גם: 

בכירים בחברות הגז: עד סוף 2017 ייחתם חוזה הגז בין ישראל לטורקיה