מכירת מניות כלל ביטוח: הנאמן טרי מחפש הכוונה מביהמ"ש

סלינגר הורתה לטרי להתחיל בביצוע המכירה ■ באי.די.בי לא עברו על כך בשתיקה והתריעו בפניו כי אם יפעל בהתאם להוראות המפקחת, הוא יהיה אחראי לגרימת נזק לבעלי המניות

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

האם מאמציהם של ראשי קונצרן אי.די.בי, בראשות אדוארדו אלשטיין, לדחות את מימוש מתווה מכירת מניות כלל ביטוח בבורסה שמובילה המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, נושאים פרי?

הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח מטעם האוצר, משה טרי, יפנה לביהמ"ש בבקשה שיכווין אותו כיצד עליו לפעול ביחס להוראות הפיקוח על הביטוח למכור דרך הבורסה את המנה הראשונה של לפחות 5% ממניות כלל ביטוח, וזאת עד לתחילת חודש ספטמבר הקרוב.

טרי, שנעזר בשירותיו של עו"ד שוני אלבק, בעבר בכיר ברשות ני"ע ובקונצרן אי.די.בי (תחת נוחי דנקנר), החליט לפנות לביהמ"ש לאחר שקיבל בתקופה האחרונה פניות מאיימות מצד אי.די.בי, שהבהירה שתראה בו אחראי להשמדת ערך אם וכאשר ימלא את הוראות המתווה של סלינגר. בכוונת טרי לקבל מביהמ"ש מעין ביטוח למהלך מכירה עתידי. ככל הידוע, הפיקוח על הביטוח באוצר לא היה חלק מהחלטתו לפנות לביהמ"ש.

באוצר היו מעוניינים שהמכירה של מניות כלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי תחל בהקדם. בהתאם, כך נראה, לא מרוצים שם מהמהלך של טרי, וזאת משום החשש שבעצם הפניה לביהמ"ש הוא עלול להביא לעיכוב נוסף ביישום המתווה, ובכך הוא ישחק לידי אי.די.בי, שמבקשת לדחות עוד ועוד את יישומו.

51% מההון בידי הנאמן טרי

מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח, כ-51% מההון, נמצאות בידי הנאמן טרי מאז אוגוסט 2013. אז מינה המפקח הקודם את טרי כנאמן למניות הללו, ובעצם הפקיע את זכויות השליטה בכלל ביטוח מידיה של אי.די.בי. זה היה, ועודנו, צעד דרסטי וחריג במיוחד, שנעשה כתוצאה מקריסתו הפיננסית של הקונצרן.

באותו זמן סיכמו ראשי הקונצרן, שנשלט בידי דנקנר, עם המפקח על הביטוח, על מתווה מוסכם למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח. אף שתקופה זו הוארכה לאחר מכן בקצת יותר משנה, אי.די.בי לא עמדה בה, וכך נכנס לתוקף השלב הבא שעליו דובר בין הצדדים כבר לפני כשלוש שנים: מכירה בשלבים של מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי על ידי הנאמן, וגם בדרך של מכירה באמצעות הבורסה (ללא פרמיית שליטה).

עם הגיע המועד לקיום המכירה דרך הבורסה, החל להיווצר עימות חזיתי ופומבי בין הפיקוח על הביטוח לבין אי.די.בי, שחוששת לקבל תמורה נמוכה עבור החזקותיה בכלל (בשל שוויין הנמוך יחסית בבורסה וללא פרמיית שליטה).

נושא זה כבר הגיע לכתלי ביהמ"ש המחוזי בת"א, שביקש מהצדדים להגיע להסכמות חדשות בנושא. הצדדים לא מילאו אחר בקשת ביהמ"ש, ולא סיכמו על מתווה חדש. בשל כך, סלינגר הורתה לנאמן טרי להתחיל בביצוע המכירה. באי.די.בי לא עברו על כך בשתיקה, ובימים האחרונים התריעו בפני הנאמן כי אם יפעל בהתאם להוראות המפקחת, הוא יהיה אחראי לגרימת נזק לבעלי המניות בכלל.