הקמעונאי מספר 2: מי אתה נחום ביתן, ומי המקורבים לו?

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן, הוא איש משפחה חם ומסור, איש עסקים שלא זז בלי עצת רבו, ואיש רעים שמסביר פנים לכל הסובבים אותו - וגם יודע לתמרן אותם לפי רצונו

נחום ביתן / צילום: שוקה כהן
נחום ביתן / צילום: שוקה כהן

במוצאי השבת האחרונה ערכו יוסי ולינור, ילדיהם של נורית ונחום ביתן, מסיבה רבת משתתפים שאליה הוזמנו ספקים, עובדים ונותני שירותים לרשת, תחת הכותרת "אירוע הוקרה לספקי ועובדי החברה". במסיבה, שהתקיימה בפארק שרון, השתתפו 2,000 איש. גולת הכותרת וההפתעה שציפתה לנחום ביתן הייתה הופעה של הזמרת שרית חדד, שהוזמנה על ידי ילדיו לרגל יום הולדתו ה-55 שחל כמה ימים קודם לכן. ביתן, אומר מכר, מכיר את כל מילות השירים של שרית חדד בעל פה. "ברגע שנחום שמע אותה שרה, הוא היה בהלם".

הילדים גם הכינו לביתן קליפ והבת לינור נשאה דברים מרגשים. היא סיפרה כמה אביה רצה עוד ילדים, איזה סבא טוב הוא וגם איך בנה את העסק והתרחק מפרסום.

אבל רגע אחרי החגיגה - כמו גם רגע לפניה - ביתן מצא את עצמו שקוע בעבודה עד צוואר. שנים אחרי שהקים חנות לממכר יין, הוא הופך לקמעונאי השני בגודלו בישראל. בימים אלה השלים את רכישת רשת מגה, שלוש שנים וחצי אחרי שביצע רכישה גדולה אחרת, של רשת מחסני כמעט חינם. באמצעות רכישת מגה, ביתן משאיר הרחק מאחור את רמי לוי, בעל רשת רמי לוי שיווק השקמה, וניצב היישר אחרי שופרסל. זה מקום של כוח, עוצמה - אבל גם של אחריות עסקית כבדה, אחריות לפרנסה של אלפי עובדים.

מתווכח על כל 10 אגורות

את דרכו העסקית החל ביתן עם שחרורו מצה"ל וזמן קצר אחרי שנואש מהעבודה במאפייה של אביו. יחד עם גיסו הקים עסק לממכר המבורגרים, ובהמשך מכר את חלקו לשותף. לאחר מכן פתח באשקלון יחד עם אשתו נורית חנות יין שנקראה "יינות ביתן" ועסקה בממכר יינות בסיטונאות.נורית ניהלה אתו יד ביד את הדברים - "מצאת החמה עד צאת הנשמה", כפי שהעיד מכר של הזוג.

העסק התרחב לחנות משקאות, וכעבור שנתיים נפתח הסניף הראשון של יינות ביתן - סניף החאן באשקלון. חמש שנים לאחר מכן החלה הרשת בתהליך התרחבות באמצעות רכישות ופתיחת סניפים, שנמשך כאמור עד היום. עוד בטרם רכישת מחסני כמעט חינם ומגה, השקיע ביתן מאות מיליוני שקלים ברכישת סניפים מתחרים. הרכישה הבולטת הייתה רכישת יד יצחק תמורת 121 מיליון שקל.

נורית עבדה שנים רבות בעסק, אבל כשזה גדל, התייצב והתפתח, היא החלה השקיע את מרב זמנה בגידול המשפחה והתפנתה מהעבודה השוטפת.

כשביתן רצה לקנות את מחסני כמעט חינם, נורית התנגדה. הייתה לה תחושת בטן לא כל כך טובה. גם כשרכישת מגה עלתה על הפרק, היא לא הייתה שקטה, אבל בשני המקרים, היא החליטה לגבות את בעלה ולהתייצב מאחוריו.

אחת החוזקות של ביתן היא כושר ניהול מו"מ. "יש לו יכולת ניהול מו"מ מדהימה. הוא יכול לשבת שעות מבלי להרים את הקול, בלי לצאת מהכלים. יש לו סבלנות של בדואי. הוא מתביית על המטרה ולא מרפה עד להתשה של הצד השני", כך סיפר בעבר ל"גלובס" דודו חמואל, בעלים לשעבר של חברת ש.פ.י.ט לשיווק ירקות ופירות, שהיה מחבריו הקרובים של ביתן ושותף עסקי שלו. חמואל שיווק בעבר את הפירות והירקות לרשת יינות ביתן, והיה שותף שלו בחברת הסעדה ובנדל"ן. "דודו הוא זה שפתח לנחום את העיניים. אמר לו שהוא שווה יותר. העצים אותו", מספר מכר.

העסקה הראשונה המשמעותית שביתן עשה היא רכישת פעילות רשת רמה שמנתה ארבעה סניפים והייתה בבעלותו של חמואל ושותף נוסף, עסקה שנעשתה לפי שווי של 70 מיליון שקל. ביתן חשש מאוד מהרכישה ולכן חמואל נשאר שותף בעסק. יום אחד הגיע ביתן אל חמואל ואמר לו: "הרב ברדא אמר לי שאני צריך להישאר לבד בסופרמרקטים". חמואל ויתר ומכר לו את חלקו.

אבל היחסים עם חמואל, העסקיים והאישיים, עלו על שרטון והשניים נקלעו גם לסכסוך משפטי. יחד אתו, תמה גם החברות שהיתה בין נשותיהם של השניים. "לימים, אחד המסמרים בארון הקבורה של חברת ש.פ.י.ט היה החלטת ביתן להפסיק בן-לילה את רכישת הפירות והירקות מחברת ש.פ.י.ט", מספר גורם בענף המכיר את הדברים מקרוב.

ספקים מעידים כי במו"מ ביתן יתווכח על כל 10 אגורות. דין פרוטה כדין מאה מבחינתו, כי הוא יודע שבסוף, במסה, מדובר בסכומים מצטברים. עם זאת, ברגע שביתן סוגר עסקה, הוא עומד בה. "אצל נחום", מעידים בסביבתו, "מילה זו מילה".

לדברי אחד ממכריו, "נחום תמיד מקבל את מה שהוא רוצה לקבל, כי הוא יודע לקחת. הוא עושה זאת בשיטה מאוד יפה: הוא נותן לאנשים את הזמן, את הקצב, ועם כל אחד הוא רוקד טנגו לפי הקצב שלו. כשהוא נכנס למו"מ, הוא אף פעם לא מראה שהוא לחוץ על העסקה או שיש לו צורך בה. הוא תמיד אומר 'זה הכול מכתו*ב ("נכתב מלמעלה" בערבית - א"ח). אם אני לא צריך לקחת את העסקה - אני לא אקח'. זה יוצר אצל הצד השני רושם שהוא לא נלחם על העסקה. זו מין פסיכולוגיה הפוכה שגורמת לצד השני להילחם עליה".

בעסקת כמעט חינם האסטרטגיה שלו לא ממש עבדה. ביתן התקשה לגייס מימון לעסקה, ואף על פי שלשיטתו הדרכים היו חסומות, הוא החליט לבצע את הרכישה באמצעות הלוואה שהעניקו לו המוכרים, האחים רני ועדי צים, בגובה של 50 מיליון שקל.

הלהיטות שלו לעסקה הייתה כל כך גדולה, עד שהוא לא בדק את סניפי כמעט חינם בטרם חתם עליה. לאחר הרכישה, ביתן מצא את עצמו נאלץ להוציא 70 מיליון שקל נוספים כדי לשפץ את הסניפים.

"כשנחום רוצה משהו, הוא יקנה אותו גם במחיר הגבוה ממחיר השוק ובלבד שזה משרת את האסטרטגיה שלו או את הרצון שלו", אומר מכר.

להיזהר מהמשבצת של הכלא

ביתן הוא קמעונאי בנשמה אבל הוא מאמין גדול גם בעסקי הנדל"ן ומחזיק בלא מעט מהם. הוא עצמו גר בשכונת אפרידר באשקלון אבל מחזיק במספר בתים נוספים ובנדל"ן מניב כשבעבר היה שותף גם בבניית פרויקט למגורים בעיר אשקלון שנשלם. לפי הערכות, שווי נכסי הנדל"ן של ביתן עומד על 250 מיליון שקל.

אחד המאפיינים הבולטים של ביתן הוא מערכת יחסי האנוש המצוינת שיש לו עם כל הסובבים אותו. הוא נעים הליכות, לא מרים את הטון, ובעלי עסקים מספרים שהוא תמיד משיג את מה שהוא רוצה בחיוך. הוא מרבה להשתמש בביטוי "כפרה", ואומר אותו גם לאנשים שהכיר רק לפני רגע.

"הוא מנסה להעביר לילדים מסר שהחיים זה משחק מונופול: קונים בנק, מזיזים חברה, רק אל תיפול על המשבצת של הכלא. הוא כל הזמן אומר 'אל תיקח ללב, אנחנו רק משחקים מונופול. הקוביות לא שלך, תזרוק - ובפעם הבאה תקנה משהו יותר טוב'", סיפר בעבר אחד ממקורביו.

ביתן עושה שימוש יוצא דופן בנטוורקינג. הוא יודע להפעיל אנשים, לשאת חן בעיניהם, ולא מהסס להשתמש בהם לטובת האינטרסים שלו. באותה המידה, הוא גם יודע להתרחק מהם במהרה כשהדבר לא משרת אותו. כך לפחות מעידים מכריו.

הביתן של נחום
 הביתן של נחום