הבינתחומי: תוכנית שתשלב לימודים עם מאיץ סטארט-אפים

בתוכנית IDCBeyond תשתתף קבוצה מצומצמת של כמה עשרות סטודנטים-יזמים נבחרים בוגרי תואר ראשון לפחות, שמעוניינים להקים מיזמים לפתרון האתגרים הגלובליים של המאה ה-21

IDC, המרכז הבינתחומי בהרצליה, מציע תוכנית יזמות ייחודית בשם IDCBeyond. בתוכנית תשתתף קבוצה מצומצמת של כמה עשרות סטודנטים-יזמים נבחרים בוגרי תואר ראשון לפחות, שמעוניינים להקים מיזמים לפתרון האתגרים הגלובליים של המאה ה-21. היזמים יקבלו הנחיה מבכירים בתחום היזמות, ובמקביל ייהנו מתוכנית לימודים מקבילה לשנה אקדמית, בתחומים כמו טכנולוגיה, ביו-רפואה, גלובליזציה וקיימות, פיתוח רעיונות ועוד.

התוכנית שואבת את השראתה ממיזמים שמהווים אקסלרטור משולב בהרצאות העשרה, כמו אוניברסיטת סינגולריטי ו-Y Combinator.

נאוה סברסקי-סופר, לשעבר ראש חברת יישום, חברת מסחור הטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית, מונתה לראש התוכנית, שתהיה חלק מבית הספר אדלסון ליזמות. בעבר הייתה סברסקי-סופר שותפה במספר קרנות הון סיכון ואף ייסדה קרן הון סיכון בעצמה. יאיר טאומן, דיקאן בית הספר ליזמות, יהיה המנהל האקדמי של התוכנית.

היזמים שישתתפו בתוכנית מגיעים מרקעים מגוונים דוגמת מדעים ורפואה, הנדסה, מדעי המחשב, מנהל עסקים, עיצוב, אדריכלות ועוד - מהארץ ומחו"ל. סברסקי-סופר: "מרגש לעבוד עם יזמים כאלה, ישראלים וזרים, מרקעים מגוונים ביותר מבחינת השכלה, גילאים וניסיון עסקי. הגיעו אלינו פניות מ-500 איש וראיינו כ-100 איש עד כה, ביניהם קולנוען שצילם סרטים ל-HBO, בוגרת בית הספר לחלל של נאס"א, טייס בתפקיד בכיר מאוד בחיל האוויר עם תואר במחשבים מהטכניון ובמדעי המוח ממכון ויצמן וגם בחור אמריקני שכבר הקים מיזם בתחום החינוך בניו אורלינס.

"הגיע אלינו בחור אוסטרי עם רעיון למיזם בתחום של העברת פעוטות חולים מהזנה בצינור הזנה לאכילה רגילה, טכנולוגיה שהמציאו ההורים שלו ששניהם רופאי ילדים. המגוון הוא כאמור מדהים.

"אבל לא כולם באים עם פרויקט מוכן מראש. להיפך, כולם מתחילים בעיקרון מאותה הנקודה. במשך שלושת החודשים הראשונים הם עוברים לימודים אינטנסיביים מאוד בנושא של אתגרי המאה ה-21. אחר כך הם בוחרים את האתגרים עליהם יעבדו, מתחלקים לצוותים ועוברים לחצי שנה של יצירת המיזם, במקביל ללימודים. אחרי החצי השנה הזאת, הם עוברים 10 שבועות של אקסלרטור, ללא לימודים".

המיזמים המצטיינים יעברו עם סיום התוכנית, במידה וירצו בכך, להשתתפות באקסלרטור "קלאסי" והמרכז הבין תחומי יעזור בגיוס הון למיזמים שלהם, בתמיכת המנטורים המשתתפים בתוכנית.

המחזור הראשון של התוכנית יחל בלימודים באוקטובר 2016. התוכנית פותחה ביוזמת פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד הבינתחומי הרצליה.