משפחות נפגעי טרור תובעות מיליארד ד' מפייסבוק בגין הסתה

בתביעה, שהוגשה ע"י ארגון שורת הדין לביהמ"ש בניו-יורק, נטען כי הרשת החברתית מספקת במודע במה להסתה בעבור החמאס, ובכך מפרה את החוק האמריקאי נגד טרור

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

הרשת החברתית הפופולרית, הטענות להסתה למעשי טרור, ועכשיו - תביעת הענק: ארגון שורת דין הגיש לפנות בוקר (ב') לבית המשפט הפדרלי של דרום מדינת ניו-יורק תביעה על סך של כמיליארד דולר נגד פייסבוק.

התביעה הוגשה בשם בני משפחות של 5 אזרחים ישראלים ואמריקאים, שנהרגו או נפצעו בפיגועי טרור שאירעו בישראל בין יוני 2014 למארס 2016.

שורת הדין, ארגון שפועל משפטית נגד ארגוני טרור וגופים שמממנים טרור, טוען כי פייסבוק, שמושבה בקליפורניה, מספקת ביודעין את שירותיה כמדיה חברתית לחמאס, ובכך מפרה את החוק בארה"ב האוסר על עסקים אמריקאים לסייע באספקה חומרית לארגוני טרור ולמנהיגיהם.

את התביעה מובילים עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר מתל-אביב, שעומדת בראש ארגון שורת הדין, ועו"ד רוברט טולצ'ין מניו-יורק.

בראש התביעה נמצאת משפחתו של הצעיר טיילור פורס, אזרח אמריקאי בן 29, שנרצח בחודש מארס האחרון בפיגוע שאירע ליד נמל יפו.

התביעה מתייחסת לשורה של פיגועים נוספים שאירעו בישראל, ושבהם נהרגו או נפגעו אזרחים אמריקאים או ישראליים, בעלי אזרחות אמריקאית. מדובר ביעקב נפתלי, נער בן 16 שנחטף ביחד עם הנערים גלעד שער ואייל יפרח בחודש יוני 2014 מטרמפיאדה בגוש עציון, וגופותיהם נמצאו כעבור כשבועיים וחצי. התינוקת חיה זיסל בראון, שנרצחה בפיגוע דריסה מחודש אוקטובר 2015 בתחנת הרכבת הקלה בירושלים. פיגוע דקירה וירי באוטובוס בירושלים מחודש אוקטובר 2015, שבו נרצחו 3 בני אדם, בהם האזרח האמריקאי ריצ'ארד לייקין.

עמוד הפייסבוק של הניה
 עמוד הפייסבוק של הניה

בכתב התביעה נטען כי "חמאס משתמש בפייסבוק ככלי לפעילות הטרור שלו", וכי בכירים בחמאס, בהם איסמעיל הניה ומחמוד א-זהאר, עושים שימוש בשירותי הרשת החברתית באמצעות חשבון שנמצא בבעלותם ומשמש אותם לפיגועים נגד אזרחים תמימים.

"תביעה זו לא אמורה להפתיע את פייסבוק, שסיפקה פלטפורמה כמדיה חברתית ביודעין לחמאס, למנהיגיו ולארגונים השונים המסונפים אליו. פייסבוק עושה זאת במשך שנים, למרות תלונות והתראות חוזרות ונשנות שקיבלה", אמר היום עו"ד דרשן-לייטנר. "פייסבוק חייבת לתת דין וחשבון על תפקידה בקידום פעילות הטרור של חמאס, לרבות הפיגועים שבהם נהרגו ונפצעו הקרבנות שעניינים מובא בתביעה זו".

לדברי עו"ד דרשן-לייטנר, "איסמעיל הניה לא רשאי לפתוח חשבון בנק אמריקאי, לבצע קניות באמזון או להשתמש במכשיר סלולרי אמריקאי. איכשהו, בפייסבוק עדיין מאמינים שהם יוכלו לספק לו ולחבריו הטרוריסטים שירותים של מדיה חברתית".

בפייסבוק ישראל סירבו להגיב על הדברים, בנימוק שהחברה אינה מגיבה על הליכים משפטיים שבה היא מעורבת.

בימים האחרונים החלו שרת המשפטים, אילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לקדם הצעת חוק שתאפשר הסרה של תכנים המסיתים לטרור מרשתות חברתיות. מדובר בתכנים שניתן יהיה להסיר שעות אחדות לאחר שהועלו, ולאחר שנקבע כי מדובר בתכנים המסכנים באופן ממשי את ביטחון המדינה. הסרת התכנים תיעשה באישור של בית משפט.