יואשמו בבגידה: אלה בכירי הצבא שניסו להפיל את ארדואן

בין 3,000 הקצינים והחיילים שנעצרו בידי נאמניו של נשיא טורקיה כמה גנרלים שנחשבים למובילי הקשר, בהם מפקד חיל האוויר לשעבר ומפקד הגזרה האחראית על גבול סוריה

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

אחרי ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה, נחשפים הקצינים שעמדו מאחורי המהלך שנועד להדיח מהשלטון את הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. בין כ-3,000 קצינים וחיילים שנעצרו עד עתה במהלך דיכוי המרד בידי נאמני המשטר, נמצאים כמה גנרלים בכירים שצפויים לעמוד לדין בגין בגידה.

אחד הגורמים הבכירים ביותר הוא מפקד הארמיה השנייה - האחראית על הגנת הגבולות עם איראן, עם עיראק ועם סוריה. גנרל אדם הודוטי נתפס במחוז מלטיה, שבמרכז טורקיה, שם נמצאת מפקדת הארמיה השנייה. גם מפקד הארמיה השלישית, גנרל אדרל אוזטורק, נתפס בידי כוחות הביטחון.

קושר מרכזי נוסף הוא מפקד חיל האוויר לשעבר אקין אוזטורק, שמכהן במועצה הצבאית העליונה מאז סיים את תפקידו באוגוסט אשתקד. הוא אף שימש הנספח הצבאי של צבא טורקיה בישראל, בין השנים 1998 ו-2000.

גנרלים בכירים אחרים שהיו מעורבים לפי נאמני ארדואן בתכנון ההפיכה הם מפקד גזרת הים התיכון, אדמירל נג'אט אטילה דמירהאן, מפקד תכנית האימונים והדוקטרינה הצבאית של צבא היבשה, גנרל מטין ליידיל, מפקד אוגדת 70 הממוכנת, סליח קירהאן, ומפקד אוגדת 20 המשוריינת, גנרל מטין אלפצ'ן.

בין מפקדי הצבא שנותרו לצדו של ארדואן היה הרמטכ"ל גנרל חולוסי אקאר, שהוחזק במשך שעות ארוכות בידי המורדים בבסיס חיל האוויר באנקרה. הוא חולץ אתמול והופיע בפרלמנט המופצץ כשהוא זוכה למחיאות כפיים סוערות מצד המחוקקים והנוכחים בדיון המיוחד שכונס.

 

ראש הממשלה בינאלי יילדרים הבטיח כי קושרי הקשר ייענשו בחומרה. הוא ציין כי על אף שלא ניתן להטיל עונש מוות בטורקיה יש לנקוט צעדים כדי להבטיח שניסיון ההתערבות של הצבא לא ישוב על עצמו. שלשום הבטיח ארדואן לחסל את אלו שקמו נגדו וגם ברשתות החברתיות נפוצה הקריאה להוציא להורג את קושרי הקשר.

אמש אמר הנשיא בפני אלפי תומכים נלהבים באיסטנבול שקראו קריאות בעד עונש מוות כי ייתכן שהנושא יעלה לדיון בפרלמנט. בית המחוקקים באנקרה ביטל את צעד הענישה הדרקוני בתחילת העשור שעבר כחלק מהניסיונות להתקרב לאירופה ולהצטרף לאיחוד.

הצבא נחשב למגן החילוניות בטורקיה מאז הוקמה הרפובליקה על ידי כמאל אטאטורק ב-1923 והוא התערב כמה פעמים בפוליטיקה כשעלו ממשלות בעלות גוון דתי. בפעם הקודמת, ב-1997, הוא הביא להתפטרות ממשלתו של נג'מטין ארבקן ממפלגת הרווחה, שפורקה בשל האידאולוגיה האסלמיסטית שלה.