בית הדין לעבודה: לסיים לאייש 1,000 רופאים עד סוף השנה

השופט דורי ספיבק במסר למדינה ולמשרד הבריאות: עליכם למלא את ההתחייבויות עליהן חתמתם בהסכם הקיבוצי עם ההסתדרות הרפואית בתחילת 2011

חדר מיון / צילום: תמר מצפי
חדר מיון / צילום: תמר מצפי

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב שולח מסר למדינה ולמשרד הבריאות: עליכם למלא את ההתחייבויות עליהן חתמתם בהסכם הקיבוצי עם ההסתדרות הרפואית בתחילת 2011 ולסיים איוש 1,000 תקני רופאים עד לתחילת שנת 2017.

בשנת 2011 פרצה שביתת הרופאים הגדולה על רקע מחלוקת של הרופאים עם משרד הבריאות בדבר תנאי העסקתם. בעקבות השביתה, שנמשכה כ-4 חודשים, נחתם הסכם קיבוצי, ונקבע כי יוקצו לבתי החולים הציבוריים בישראלים 1,000 תקני רופאים חדשים, בעיקר לטובת הקלת העומס על רופאים מתמחים, וזאת בתוך 4 שנים מחתימת ההסכם.

תקופת 4 השנים תמה, ומשרד הבריאות, שהחל במהלך שנים אלה לאייש תקני רופאים חדשים, לא סיים את ההקצאה כפי שנחתמה בהסכם בין הצדדים.

שופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, דורי ספיבק, קיבל אתמול (א') את עמדת ההסתדרות הרפואית והורה למדינה להשלים איוש התקנים, וזאת עד ל-1 בינואר 2017.

לדברי השופט, "על-מנת להביא מזור למתמחים ולשאר הרופאים שבשטח בבתי החולים, אין די ב'הקצאה על הנייר', ללא איוש התקנים שהוקצו. אם נרשה לעצמנו להשתמש בדימוי מעולם הרפואה, הרי בדיוק שמרשם לתרופה כשלעצמו, מבלי שכנגד אותו מרשם תינתן לפציינט התרופה אותה ייטול, אינו יכול לרפא את המחלה - כך הקצאת תקנים כשלעצמה אינה יכולה להביא מזור לתחלואי המערכת. הכרחי שבהמשך לה אכן יאוישו התקנים שהוקצו ברופאים בשר ודם, שיאיישו את המחלקות הצמאות לכוח-אדם".

עדיין לא ישנים

בפסק הדין התייחס ספיבק למחלוקת נוספת שנגעה להחלטת המדינה מאוקטובר 2015 להקצות 297 תקני רופאים חדשים, בעיקר מתמחים, לטובת יישום פסק דין שניתן על-ידי בית דין זה ביולי 2014, ושבו נקבע כי לרופאים מתמחים הנמצאים בתורנות בבתי החולים - תורנות הנמשכת בין 24 שעות ל-26 שעות - יש זכות לשינה במהלך התורנות של שעתיים מינימום.

בעקבות פסק הדין ותיקון הוראות התקנות הרלוונטיות, החליטה המדינה כי יש מקום להקצות 297 תקנים לצורך מימוש זכותם של מתמחים לשינה הלכה למעשה (למשל בדרך של הקצאת תקן למתמחה נוסף באותה מחלקה, כך שכאשר האחד ישן, יוכל השני להמשיך בעבודה).

ההסתדרות הרפואית בירכה כמובן על ההחלטה להקצות את התקנים האמורים, אך טענה כי אין מקום להביאם במניין ה-1,000 שעליהם הוסכם בשנת 2011. טענתה זו נדחתה בפסק הדין, וכן נדחתה הטענה כי אין להביא בחשבון האלף 62 תקנים שהוקצו לטובת העדפה מתקנת לרופאים ערבים וכן למתמחים עולים חדשים.

יחד עם זאת, ומאחר שבמהלך ההתדיינות הסתבר כי עדיין לא נאכפת באופן מלא זכותם של כל הרופאים המתמחים שבתורנות לשעתיים שינה מינימום במהלך תורנות, כלומר עדיין יש רופאים מתמחים שנאלצים שלא לישון במשך לילות שלמים - נקבע בפסק הדין כי על המדינה להעביר את פסק הדין לידיעת ראש הממשלה ושר הכלכלה, בנימין נתניהו, וכן שר הבריאות, יעקב ליצמן, על-מנת שישקלו לנקוט את הפעולות הנדרשות לתיקון המצב.