האוצר: ההצעה להמשך הפעלת שדה דב נחותה מתוכנית המקור

בטיוטה ראשונית של חוות הדעת שנשלחה היום למספר נמענים והגיעה לידי "גלובס", סבורים במינהל התכנון כי ההצעה ישימה תכנונית, אך יהיו לכך השלכות דרמטיות

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי
שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

"להצעה לאפשר המשך הפעלת שדה דב ופינוי חלקו המזרחי לצורך בנייה למגורים, משמעויות החורגות משיקולים תכנוניים אל שיקולי מדיניות דיור ומדיניות תעופה, יש לה השלכות תקציביות רחבות היקף, והיא תגרום להפרה או לשינוי הסכמים קנייניים בין המדינה לבין בעלי קרקע פרטיים", כך הגיבו במינהל התכנון שבמשרד האוצר לגבי התוכנית החלופית לפינוי חלקי של שדה דב והמשך פעילות שדה התעופה, תוכנית שאותה הציע ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי.

בטיוטה ראשונית של חוות הדעת שנשלחה היום (ב') למספר נמענים, והגיעה לידי "גלובס", סבורים במינהל התכנון כי בעוד ההצעה ישימה תכנונית, אך יהיו לכך השלכות דרמטיות.

בחוות הדעת מודגש כי החלופה אפשרית מבחינה התכנונית, אך מדובר בהחלטה שצריכה להתקבל בממשלה וזאת בשל ההשלכות רחבות ההיקף של ההצעה החלופית. "מהבחינה הראשונית עולה כי קיימת היתכנות תכנונית להצעה לאפשר המשך פעילות טיסות אזרחיות בשדה דב", נכתב בטיוטת חוות הדעת, "אולם באמות מידה של תכנון עירוני ההצעה נחותה מהתוכנית המקורית משום שאיננה כוללת בינוי אורבני אינטנסיבי, איננה מאפשרת פתיחה של רצועת החוף לציבור ופארק חופי משמעותי ורחב, ומצמצמת את היקף יחידות הדיור במתחם".

לגבי צמצום יחידות הדיור, מדובר על פי מינהל התכנון בהיקף משמעותי: "היקף יחידות הדיור במתחם יצטמצם מ-16 אלף דירות לבין 3000 ל-4000 יחידות דיור בקרקע פרטית בלבד. הגבלות הבניה סביב השדה ימשיכו להטיל מגבלות על הגבהת מבנים, לרבות בתוכנית 3700 הממוקמת מצפון", כך במסמך.

במינהל התכנון מתייחסים להיבט הכספי וכותבים כי "הסכם שוהם לפינוי מחנות צה"ל בעלות של כ-28 מיליארד שקל, מבוסס על הכנסות מהקרקע בהיקף זה, שמקורה בשיווקים בשטחי המחנות המתפנים. כרבע מההכנסות, 6 מיליארד שקל, מקורן הוא בחלקה של המדינה בשדה דב. יישום ההצעה, משמעותה חוסר של 6 מיליארד שקל לפינוי מחנות צה"ל. על כך יש להוסיף את עלות פינוי השדה הצבאי משדה דב (פינוי המחויב לצורך יישום ההצעה), בעלות של כ-2 מיליארד שקל".

במסגרת חוות הדעת מתייחסים במינהל התכנון גם להסכמים שכבר נחתמו בין המדינה לבעלי הקרקע ולנאמני הגוש הגדול המייצגים אותם ומתריעים כי אימוץ התוכנית החלופית יחייב "הפרה או שינוי של מערך ההסכמים בין המדינה לפרטיים, מה שעלול בסבירות גבוהה להביא לעלויות נוספות והליכים משפטיים מורכבים".

במקביל להשלכות השליליות, מציינים במינהל התכנון גם לפחות השלכה אחת חיובית המתייחסת לקיבולת התעופתית של נתב"ג: "המשך פעילות שדה דב תאפשר לנתב"ג לפעול להגדלת הקיבולת התעופתית לטיסות בינלאומיות, בלא להעמיס עליו זמן מסלול בשעות השיא לצורך טיסות פנים-ארציות".

את חוות הדעת לגבי התוכנית החלופית מסכמים במינהל התכנון בשורות הבאות: "לאחר קבלת אישור כלל הגורמים הממשלתיים האמונים על מדיניות הדיור ומדיניות תעופה, תקציב המדינה, הסכם פינוי מחנות צה"ל וההסכמים עם בעלי הקרקע הפרטית, ניתן יהיה להמשיך ולעבד ברמה התכנונית את ההצעה לאפשר המשך הפעלת שדה דב במקביל לפינוי חלקו המזרחי. מומלץ לקצוב בזמן את הבדיקות ומועד קבלת ההחלטות על ידי הממשלה".

כך, בעוד במינהל התכנון מאשרים כי החלופה אפשרית הכדור עובר כעת לידי שר האוצר משה כחלון ולממשלת ישראל שיצטרכו לקבל את ההחלטה העקרונית, על כל השלכותיה, לגבי שינוי המתווה שנקבע. נזכיר כי בג"צ כבר קבע לפני מספר חודשים, כאשר דן בעתירה שהגישו חברת ארקיע ועיריית אילת, שמועד הפינוי לא יבוטל אלא יידחה במספר חודשים. עוד נזכיר כי נאמני הגוש הגדול, שמייצגים את בעלי הקרקע הפרטית, כבר הצהירו כי הם מתנגדים לחלופה זו ובמכתב לראש עיריית תל אביב-יפו, דרשו מחולדאי לסגת מהצעתו זו שמעודדת הפרה של הסכמים שנקבעו ושל פסק הדין האמור לגישתם.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "מדובר בטיוטה ראשונית בלבד שהועברה להתייחסות הגורמים הרלבנטיים".