עסקת כתר: משפחת סגול צפויה לשלם 1.3-1.7 מיליארד ש' מס

אתמול פורסם כתר פלסטיק תימכר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר ■ מומחה מס: "מכיוון שמשפחת סגול מחזיקה בכתר הרבה שנים, החישוב מורכב, כי בשנים עברו שיעורי המס היו שונים"

סמי סגול. עשוי להישאר בעל מניות מיעוט בכתר / צילום: תמר מצפי
סמי סגול. עשוי להישאר בעל מניות מיעוט בכתר / צילום: תמר מצפי

משפחת סגול תשלם מס בהיקף 1.3-1.7 מיליארד שקל בגין מכירת אחזקותיה בכתר פלסטיק - כך עולה מניתוח שיעורי המס החלים על העסקה. התמורה שמקבלת משפחת סגול מהמכירה מהווה "רווחי הון" לצורכי מס. 

על-פי חוק, שיעור המס המוטל כיום על רווחי הון עומד על 25% למי שאינו בעל מניות מהותי בחברה ו-30% לבעל מניות מהותי. ואולם חישוב המס בעסקת כתר  אינו כה פשוט, היות ובשנים קודמות חלו שיעורי מס אחרים על רווחי הון.

עו"ד אסף הופמן, שותף מסים במשרד דורון טיקוצקי-קנטור-גוטמן, ניתח בעבור "גלובס" את היבטי המס של העסקה. "כיום מס רווח ההון במדינת ישראל עומד על 25% או 30%, תלוי אם אתה בעל מניות מהותי", הסביר עו"ד הופמן. "אם יש לך 10% או יותר ממניות החברה, אז אתה בעל מניות מהותי, ולכן אתה כפוף ל-30% מס. במקרה של משפחת סגול, ברור כי מדובר בבעלי מניות מהותיים בחברה".

ואולם, המשיך הופמן והסביר, היבטי המס בעסקה נבחנים גם על-פי משך הזמן שבו מחזיקה המשפחה במניות החברה. "מכיוון שמשפחת סגול מחזיקה בחברת כתר לא מעט שנים, החישוב יהיה קצת יותר מורכב. הוא יהיה חישוב ליניארי, כי בשנים עברו שיעורי המס היו שונים. למשל, עד שנת 2012 שיעור מס רווח הון לבעל מניות מהותי היה 25% - ולא 30%".

משפחת סגול ייסדה את כתר פלסטיק בשנת 1948. את החברה הקים אביו של סמי סגול, יוסף, ובהמשך השתלב בה הבן סמי. בנסיבות אלה, מסביר עו"ד הופמן, "לוקחים את סך השנים שבהן הם החזיקו במניות החברה שנמכרות, בודקים מה היה הסדר המס על רווחי הון בכל אותן שנים, ומחשבים באופן לינארי את המס שיחול על העסקה".

כאמור, עד שנת 2012, חל על בעלי מניות מהותיים מס רווח הון בשיעור של 25%. שיעור זה חל משנת 2003 ועד לשינויו בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג.

קודם לכן, עד שנת 2003, חלו שיעורי מס שוליים על רווחי הון, ומדרגות המס היו משתנות בהתאם לנסיבותיו של הנישום.

"שיעורי המס השוליים יכולים להגיע עד 50% מס", הסביר הופמן. לדבריו, "שיעור המינימום שיחול על משפחת סגול יהיה 25% מס על הרווח. כלשוקחים את התמורה - סך של 1.7 מיליארד דולר, שהם כ-6.4 מיליארד שקל - בחישוב פשוט, שיעור המס המינימלי שיחול על העסקה יעמוד על כ-1.2-1.3 מיליארד שקל.

"מכיוון שיכולות להיות שנים שבהן חלו על המשפחה שיעורי המס השוליים, שיכולים להיות גבוהים מאוד, אך היו גם שנים שבהן הייתה הטבת מס והחילו שיעור של 10% מס בלבד, אז טווח המס המרבי רחב יחסית. בדרך-כלל המס הגבוה ינוע סביב 30%-35% על הרווח - ואז המס המקסימלי על העסקה יגיע לסך של כ-1.7 מיליארד שקל".