בעל השליטה בוילאר, שלמה טיסר, שווה מיליארד שקל

חברת הנדל"ן הפועלת בעיקר בצפון הארץ מציגה רווח שנתי של יותר מ-100 מיליון שקל ■ הצטרפה בשנים האחרונות למדדים המובילים של תל אביב

בשקט בשקט, בלי לבצע השקעות גדולות מעבר לים, הופכת חברת הנדל"ן הצפונית וילאר , שבשליטת שלמה טיסר, לאימפריה של ממש. מדובר בחברת נדל"ן מניב המהווה זה זמן חלק בלתי נפרד מהמדדים המובילים בבורסה, והחודש מסכמת שלוש שנים להצטרפותה למדדי ת"א 100 ות"א 75.

המגמה החיובית בוילאר באה לידי ביטוי גם בתשואת מנייתה, שלא מנותקת מהמגמה הכללית של סקטור הנדל"ן המניב המקומי, וטיפסה מתחילת השנה ב-13%, תוך שלוש שנים עלתה ב-35% ומאז 2011 הוסיפה לערכה 120%. עליות אלה הופכות את טיסר לאחד מבעלי ההון הגדולים בשוק ההון המקומי, ושווי השוק של החזקותיו בוילאר כבר עבר את הרף של 1 מיליארד שקל, בעוד ששווי החברה כולה מתקרב ל-1.4 מיליארד שקל.

למרות ההתקדמות המשמעותית שנרשמה בעסקיה ובתוצאותיה הכספיות של וילאר בשנים האחרונות, היא עדיין רחוקה מעיני מרבית המשקיעים, והחשיפה התקשורתית שלה מינימלית. וילאר, שהונפקה בבורסה לראשונה ב-1993, לא עוררה כמעט אף פעם עניין ציבורי גדול, וחלק משמעותי מכך מיוחס לגישתו של בעל השליטה והמנכ"ל שלה, טיסר (65), שאינו אוהב להיחשף ונמנע מראיונות.

כך או אחרת, התוצאות הכספיות המצוינות שהיא מציגה דווקא כן מעוררות עניין, ומעידות על צמיחה נאה בפעילותה ואיתנות פיננסית מעוררת קנאה. בשורה התחתונה, בשלוש השנים האחרונות (2013-2015) נהנתה וילאר מרווחים מצטברים בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל. כך, בסיכום 2015, נהנתה החברה מעלייה ניכרת בהכנסות מהקמת דירות ומבנים, כך שהכנסותיה צמחו ב-35% ל-337 מיליון שקל, ורווחיה השנתיים טיפסו ב-17% ל-116 מיליון שקל.

מאזן החברה מעיד על המבנה השמרני והמינוף הנמוך יחסית שיש לחברה, עם הון עצמי של 1.3 מיליארד שקל, יחס הון למאזן של 61% וחוב פיננסי נטו המסתכם בכ-450 מיליון שקל.

איתנותה של וילאר משתקפת גם בדירוג החוב שלה, העומד על AA באופק יציב מחברת S&P מעלות.

בחברה הדירוג ציינו בסוף 2015 כי הדירוג נתמך בפיזור העסקי של החברה, תיק הנכסים האיכותי, מדיניות פיננסית שמרנית מאוד, מינוף נמוך ותזרימי מזומנים יציבים לאורך זמן. עוד ציינו במעלות אז, כי "בתרחיש הבסיס שלנו אנו מניחים כי וילאר תמשיך להציג ביצועים גבוהים, הן בתחום הנדל"ן המניב והן בתחום שירותי הארכיב, לצד גידול בהכנסות מייזום למגורים".

לחברה כיום ארבע סדרות אג"ח, בהיקף של כ-455 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של עד קרוב ל-2%, ואתמול היא פרסמה מצגת כחלק מצעדיה לגיוס אג"ח שהיא בוחנת, וסבב רוד שואו שהיא מבצעת בקרב משקיעים מוסדיים לצורך כך.

מלבד טיסר, המחזיק ב-75% מהונה של וילאר, בעל המניות הגדול הנוסף בוילאר הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם כ-10% ממניות וילאר, השקעה שאליה נכנס בתחילת שנת 2013. מוטי ברלינר, אנליסט ממחלקת מחקר ישראל באלטשולר שחם, אמר היום כי "אנחנו מעריכים את בעל השליטה בוילאר, וחושבים שהוא עובד נכון ושהחברה מנוהלת בצורה טובה. כשבוחנים את הפרמטרים של וילאר לעומת חברות נדל"ן אחרות, אפשר לראות ששיעור התשואה הפנימית שלה גבוה, ובהחזקה לאורך זמן זה משמעותי". לדברי ברלינר, "אנחנו מנתחים את החברה על בסיס כלכלי, ובמחיר הנוכחי של וילאר אנחנו אוהבים את החברה וחושבים שהיא טובה".

יצאה ברווח מרומניה

וילאר נוסדה ב-1975 כחברת בנייה פרטית המתמחה בקירות מסך ומחיצות (ונקראה טרומאסבסט), וב-1989 רכש אותה טיסר, ארגן מחדש את עסקיה וכארבע שנים לאחר מכן הנפיק אותה בבורסה. כיום לוילאר שלושה מקורות הכנסה בולטים - השכרת והקמת מבנים - בעיקר בתחום התעשייה והלוגיסטיקה, וכן היא מספקת שירותי ארכיב ושירותי גניזה.

נכסיה של וילאר מיועדים לתחום התעשייה והלוגיסטיקה, וחלק ניכר מהם ממוקם בצפון הארץ. בסוף 2015 החזיקה החברה נכסים מניבים בשטח של כ-344 אלף מ"ר, בשיעור תפוסה של קרוב ל-100%, כ-43 אלף מ"ר מהם לחברות הקבוצה במגזר הארכיב. וילאר מחזיקה גם בעתודות קרקע ברחבי הארץ, המיועדות להקמת כ-100 אלף מ"ר של מבני תעשייה ולוגיסטיקה.

טרם המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008, ביצעה וילאר השקעות בנדל"ן ברומניה, שאת עיקרן מכרה בין השנים 2005-2008 - מהלך שהניב לה רווחי הון לפני מס של כ-122 מיליון שקל, וכיום יש לה ברומניה נכס מניב בשטח של כ-8,000 מ"ר, המושכר לחברת הקבוצה במגזר הארכיב, וכמה חטיבות קרקע המיועדות לבנייה להשכרה בשטח של כ-512 דונם.

וילאר גם פועלת בתחום הנדל"ן למגורים, וכיום משווקת שני פרויקטים - בנהריה (וילאר הירוקה), אחד מהפרויקטים הגדולים למגורים שבהם הייתה מעורבת, שבין השנים 2000-2008 כלל הקמת כ-1,100 דירות, וברמת אביב שבתל אביב (הברון הירש 7).

בורג ותיבון בדירקטוריון

בתחום הארכיב, שבו מציעה וילאר אחסון מידע, היא פועלת באמצעות שתי חברות בנות - "הארכיברים" ו"בית הארכיב", שלפי וילאר היא החברה הגדולה ביותר בישראל לניהול ארכיב ושירותי גניזה.

עוד מציעה וילאר שירותי השכרת ציוד לקבלני ביצוע והסדרי בטיחות בדרכים.

דוחות וילאר חושפים שטיסר הוא קרוב משפחתו (בן דוד שני) של אברהם (אברום) בורג, שכיהן בעבר כיו"ר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, ומכהן כדירקטור בחברה. שם מעניין נוסף בוילאר הוא האלוף במיל' נועם תיבון, שפרש מצה"ל ב-2015 לאחר שלא מונה לתפקיד אלוף פיקוד המרכז שעליו התמודד, ומכהן בוילאר כדירקטור חיצוני.

הרכב הנהלת וילאר מראה כי טיסר כבר חושב על דור העתיד במשפחה, ומוקדם יותר השנה מינה את בנו מתן (31) כסמנכ"ל השיווק והנכסים של וילאר, בשכר חודשי של 18 אלף שקל, אחרי שקודם לכן כיהן כמנהל השיווק של פרויקט שהקימה וילאר בנהריה.

אחת הפעמים הספורות שבהן עלתה וילאר לכותרות הייתה בשנת 2000, אז נכנס נוחי דנקנר, טרם רכישת השליטה באי.די.בי, להשקעה בחברה, ורכש באמצעות חברת ההשקעות גנדן 20% ממניות החברה, תמורת 17 מיליון דולר - השקעה ששיקפה פרמיה של כ-50% על מחיר השוק של וילאר אז. ההשקעה בוילאר הייתה אחת ההשקעות הראשונות של גנדן, שהוקמה בתחילת אותה שנה בעקבות ההיפרדות של נוחי מעסקיה של ממשפחת דנקנר, שהותירה בידיו הון משמעותי. בהמשך, לאחר ההשתלטות הדרמטית על אי.די.בי, מכרה גנדן את החזקותיה בוילאר לטיסר, בשתי פעימות בשנים 2004 ו-2006.

תוצאות וילאר
 תוצאות וילאר