בעיות מבניות, עיוותים ותירוצים

איך באמת נבחרים הדירקטורים בבנקים, ומה מנסים להסתיר מהציבור?

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

על פי חוק, נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ממנה את הוועדה לבחירת דירקטורים מומלצים לאסיפות תאגידים בנקאיים ללא גרעין שליטה. במקרה הנוכחי, בנק לאומי ובנק דיסקונט.

אחרי שמנתקים את האמוציות שהבחירות התמוהות של הוועדה מעלות, על אפלייה בולטת וחד-משמעית של כל מה שאיננו בצלמם ובדמותם של החברים - "חבר מביא חבר" הייתה כותרת הכתבה שפורסמה כאן על הבחירות וההמלצות של פרוקצ'יה ללאומי ("אתיופי/ת, מזרחי/ת, ערבי/ה, חרדי/ת, עולה חדש/ה ופריפריה - OUT", "גלובס" 8.5.2016) - מתבררות כמה בעיות מבניות בולטות שמאפשרות לוועדה לפעול באופן הבעייתי שבו היא פועלת.

1. הוועדה מורכבת משלושה "נציגי ציבור" ומשני דירקטורים שנבחרו על ידי הבנק המדובר. אנשי הציבור זהים ללאומי ודיסקונט: אילה פרוקצ'ה - יו"ר, חיים אורון (לשעבר שר, ח"כ ויו"ר מרצ) ופרופ' יצחק בן ישראל. הדירקטורים מלאומי חברי הוועדה הם: ציפי סמט ופרופ' ידידיה שטרן. בדיסקונט אלה הם עידית לוסקי ואילן בירן.

עיוות מרכזי של הרכב זה - למרות הטענה הרשמית שמחזיקי-נציגי האינטרסים של ההנהלה הנוכחית של הבנק הם "רק מיעוט" - גורם לכך שהוועדה נגועה למעשה בניגוד עניינים מובנה קודם כל בכל הקשור להחלטה להמליץ על המשך כהונתם של דירקטורים מכהנים. למשל, המלצה על דוד ברודט לקדנציה שלישית כיו"ר לאומי, והחשד של גופים שבחרו באסיפה הכללית שבחירת מומלצי הוועדה האחרים נעשתה כך שאף אחד או אחת מהם לא יוכלו להתמודד מולו.

2. הרושם הוא ששלושת חברי הוועדה המכונים "נציגי ציבור", גם אם הם נכבדים ביותר ואפילו ציבוריים ביותר, מהווים לא יותר מ"כסות ציבורית" לבחירת הדירקטורים על ידי הדירקטוריון, ובעצם על ידי ההנהלה של הבנק ה"ציבורי" שאין לו גרעין שליטה. מה שמקבע יותר את מעמד "בנק של מנהלים".

3. דיוני הוועדה עלומים. נעשה שימוש עודף בתירוץ הרשמי והמכובס של "שמירה על צנעת הפרט". עובדה שכמה-וכמה בלתי-מומלצים, במשך די הרבה שנים, דווקא הסכימו לחשוף את הפרטים ה"סודיים" הנוגעים להם.

4. לגמרי לא ברורים הקריטריונים הנדרשים, אמות המידה הקובעות ושקלול הנתונים שעל פיהם מדורגים מועמדים. הדירוג סודי ביותר - למרות שיש מועמדים שדווקא רוצים לדעת איזה דירוג קיבלו. למשל: מדוע הומלץ ברודט לקדנציה שלישית? מי מחברי הוועדה המליץ עליו? מה הדירוג שקיבל? האם חברי הוועדה דנו בקטעים הבעייתיים, יש אומרים לקויים, בתפקודו לאורך שתי הקדנציות?

5. מדוע אין ועדת ערר?