מטה הדיור באוצר: גידול של 40% בקליטת עובדים זרים לבנייה

בעוד הקבלנים מאשרים כי מספר העובדים הזרים שמגיעים לישראל נמצא בעלייה, קבלני התשתיות מתלוננים כי הם אינם יכולים לקבל רישיונות להעסקת עובדים זרים בשל החלטות קודמות של הממשלה

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

מטה הדיור באוצר פרסם היום נתונים אודות מספר העובדים הזרים המועסקים נכון להיום בישראל. על פי הנתונים מדובר ב-50,280 עובדים, מספר הכולל הן עובדים זרים מעבר לים (מסין, מזרח אירופה ותורכיה) והן פלשתינאים.

במטה הדיור באוצר מוסיפים כי על פי הנתונים, בשנה האחרונה חל גידול של 40% בקצב קליטת העובדים הזרים בענף, שאינם פלסטינים. נזכיר כי מדובר בקליטת עובדים ממדינות מזרח אירופה כמו מולדובה, בולגריה ורומניה כאשר עד כה, ניסיונות מטה הדיור להגדלת המכסה של עובדים זרים מסין לא צלחו בין היתר בשל קושי להסכמה בין המדינות. עם זאת, לאחרונה התקבלו החלטות על הגדלת המכסה של כניסת פלשתינאים לעבודה בישראל ובמקביל נחתם הסכם עם ממשלת אוקראינה במסגרתו עתידים להגיע ממדינה זו עוד אלפי עובדים נוספים.

ממטה הדיור נמסר היום כי: "עד חודש ספטמבר יצטרפו 8,000 עובדים זרים נוספים לענף. בשבועות הקרובים צפויים להגיע 7,000 עובדים פלסטינים נוספים ובחודש ספטמבר יצטרפו 1,000 עובדים נוספים ממולדובה, כך שמצבת העובדים הזרים בענף הבנייה תעמוד על כ-60,000 עובדים. לאחרונה נחתם הסכם בילטרלי בין ישראל לאוקראינה. צוות של רשות ההגירה כבר יצא למדינה בכדי להיערך לתהליך מיוני העובדים שיגיעו לישראל.

רמת האבטלה בענף הבניין באוקראינה עומדת על כ-40%, מה שיאפשר את הבאת אלפי עובדים לישראל במסגרת התהליך. מדיניות שר האוצר היא להמשיך במגמה ולאפשר לעובדים רבים, ככל שניתן ובהתאם לחוק, להגיע לישראל ולסייע במאמץ הלאומי לפתרון משבר הדיור".

 

במקביל, בעוד הקבלנים מאשרים כי מספר העובדים הזרים שמגיעים לישראל נמצא בעלייה, קבלני התשתיות, במיוחד בתחומים תומכי המגורים, מתלוננים כי הם אינם יכולים לקבל רישיונות להעסקת עובדים זרים וזאת בשל החלטות ממשלה שהתקבלו בשנים האחרונות המייעדות את העובדים הזרים רק לתחום המגורים.

"ממשלת ישראל פועלת היום רבות לפתרון מצוקת הדיור בין היתר על ידי הגדלת מספר העובדים הזרים בענף. אולם החלטת ממשלה מאז שנת 2001 אוסרת על שימוש בעובדים זרים בפרויקטים ממשלתיים ופרויקטים במימון ממשלתי כמו סלילת כבישים, עבודות פיתוח, הקמת מוסדות ציבור וחינוך", מסביר אשר גרין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית.

"אם לא די בכך", ממשיך גרין ואומר, "בהחלטת קבינט הדיור מיולי 2015 נקבע שגם המכסות החדשות של אלפי עובדים פלשתינאים יוקצו רק לפרויקטים למגורים. המשמעות היא שבעוד שקבלני הבנייה מורשים להעסיק עובדים זרים מקצועיים ובקרוב יקבלו על פי הבטחות הממשלה עובדים נוספים, הרי שקבלני התשתיות וקבלני הבניה חוזית אינם מורשים להשתמש באותם עובדים מקצועיים".

גרין מסביר כי אחד החסמים המרכזיים היום בקידום שכונות חדשות הוא המחסור בתשתיות ובמבני ציבור. "יש שכונות שלמות שבנייתן מתעכבת בגלל מחסור בכביש או במכון לטיהור שפכים וראינו גם שכונות שבהן הדירות כבר היו מוכנות אבל לא נמסרו לדיירים בגלל המחסור באותן תשתיות ומבני ציבור. בממשלה חייבים להבין שאי אפשר לקדם את בניית הדירות ללא קידום של הפרויקטים שמשלימים את הבנייה למגורים.

"אחד האבסורדים הגדולים שנוצרים מהאפליה בין הקבלנים שבונים למגורים וקבלני התשתיות והבניה הציבורית הוא שיש חברות בנייה שבונות מספר פרויקטים במקביל ואם מתפנה להם צוות עובדים לשבוע בפרויקט למגורים הם לא יכולים להעביר אותו לסיוע בבניית מבנה ציבור גם אם מדובר במבנה ציבור שנבנה באותה שכונה ואמור לשרת את אותם דיירים. אנחנו קוראים לממשלה לבטל את הוראת הממשלה ולאפשר גם לקבלני הבניה החוזית וקבלני התשתיות להשתמש באותם עובדים מקצועיים לקידום הפרויקטים אותם הם בונים כחלק מהפתרון להגדלת מלאי הדירות בישראל. הוראת הממשלה שלא להעסיק עובדים זרים בפרויקטים ממשלתיים או ציבוריים נולדה מתוך רצון לעודד העסקת עובדים ישראלים אבל כיום הממשלה הבינה שההוראה הזו לא סייעה בהעסקת ישראלים". 

בתגובה לטענות הקבלנים נמסר ממשרד האוצר כי: "התרעת התאחדות הקבלנים לא הגיעה לידינו. כשתגיע נתייחס".