למרות הביקורת: זו המבקרת שחולדאי בחר לעיריית ת"א

למרות דוח המבקר את התפקוד של מכרז הירידים, ולמרות חשש לניגוד עניינים, ראש עיריית ת"א בחר למבקרת העירייה את חברת דירקטוריון מרכז הירידים אורית שבתאי-פרנק ■ העירייה: "אין כל קשר בין פרסום דוח מבקרת העירייה לבין מינויה של רו"ח שבתאי-פרנק לתפקיד"

עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

"המינוי של רו"ח אורית שבתאי-פרנק לתפקיד מבקרת עיריית תל אביב מעורר שאלות לא פשוטות של חשש לניגודי עניינים, הן במישור הכללי ובעיקר במצב שנוצר ביחסים הקשים ממילא של העירייה ומוסד הביקורת העירוני מול החברה העירונית מרכז הירידים" - כך אומר ל"גלובס" גורם בכיר בעיריית תל אביב.

רו"ח שבתאי-פרנק נבחרה למבקרת העיריה על ידי ועדת מכרזים שבראשה עומדים ראש העירייה רון חולדאי ומנכ"ל העירייה מנחם לייבה, והיא תחליף את עו"ד חיה הורוביץ הפורשת לגמלאות.

שבתאי-פרנק הועדפה על פני סגן מבקר העירייה דני חכם, ומינויה אמור להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב לאחר שיאושר במועצת העיר. בתחילת המכרז התערבה לשכת המבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות שהגישה השגות על תנאי המכרז. פקודת העיריות למינוי כזה מחייבת שנתיים של ניסיון מעשי בביקורת. בעקבות השגות הלשכה שונו תנאי המכרז.

רו"ח שבתאי-פרנק מילאה שורה של תפקידים בכירים בעירייה ובגופים הקשורים אליה, וכעת היא מכהנת כסגנית מנהלת אגף גביית הארנונה וכן כדירקטורית בשתי החברות העירוניות - אחוזות חוף, העוסקת בהפעלת מגרשי החניה העירוניים, ומרכז הירידים. העובדה ששבתאי-פרנק מכהנת בתפקידים אלה היא שמעוררת את שאלת הצורך בהסדר מניעת ניגוד עניינים במקרה שלה.

המבקרת היוצאת הורוביץ הגישה לפני חודשים אחדים דו"ח ביקורת על מרכז הירידים לשנת 2015, כולל על תפקוד דירקטוריון חברת הירידים כגוף המפקח על הנהלת החברה העירונית. שבתאי-פרנק, כזכור, היא חברת דירקטוריון במרכז הירידים, כך שהדו"ח מתייחס גם אליה. במהלך הכנת הדו"ח נרשמו עימותים חריפים בין אגף הביקורת בראשות הורוביץ לבין המנכ"לית היוצאת של מרכז הירידים, מירית בכר.

הדו"ח לשנת 2015 כבר נמסר לידיו של ראש העיר חולדאי, לצורך קבלת הערותיו, כנדרש בפקודת העיריות. הדו"ח עצמו, כולל ההערות של חולדאי, יפורסם רק בעוד כחודשיים.

במקביל לדו"ח הסופי שכבר נמסר, צוות של מבקר העירייה בודק כיום את תהליכי הבנייה של ביתן 2, הגדול ביותר במרכז הירידים. הבדיקה עוסקת במגעים בין הנהלת מרכז הירידים ודירקטוריון החברה לבין החברה המבצעת, אורתם-סהר.

"אין מניעה בחוק"

גורם במועצת העיר ת"א שקרא את דו"ח הביקורת הסופי בענין מרכז הירידים אמר ל"גלובס", כי "לאור חומרת הממצאים בדו"ח, יש מקום לשקול את דחיית אישור מינויה של שבתאי-פרנק עד אחרי שדו"ח הביקורת על מרכז הירידים יפורסם ויתקיים לגביו דיון במועצת העיר".

ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר וחבר בדירקטוריון מרכז הירידים, אמר ל"גלובס": "אני רוצה להאמין שהדברים האלה עמדו בפני הוועדה שמינתה אותה לתפקיד מבקרת העירייה". חבר מועצת העיר יהודה המאירי, שהיה בעבר מבקר העירייה, סירב להתייחס למינוי.

חבר מועצת העיר איתי פנקס: "מתוך אמונה בחשיבות הבקרה וקבלת מסקנותיה, אי אפשר להחיל מבחנים עודפים במקום שהם לא נדרשים. פסילה סיטונית של אנשים תפגע לפני הכל ביכולת שלנו להיות אפקטיביים ומחמירים היכן שהדבר דרוש. על כל בעל תפקיד בכיר ורגיש להיות כפוף להסדר מניעת ניגוד עניינים".

מעיריית ת"א נמסר בתגובה: "השיקול העיקרי לבחירת רו"ח אורית שבתאי- פרנק לתפקיד מבקרת העירייה הינו היותה המתאימה ביותר מבין המועמדים. מעבר לכך, בהתאם לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לעירייה, אין כל מניעה בדין לעובד עירייה גם ברמה ניהולית, לרבות בתאגידים עירוניים, להתמנות לתפקיד מבקר העירייה.

"כמו כן, אין מניעה בחוק האוסרת על מבקרת העירייה הנכנסת לבקר את הגופים שבהם שימשה כמנהלת או דירקטורית בעבר. ככל שיימצא צורך בהסדר למניעת ניגודי עניינים, הרי שזה ייערך על פי הכללים החלים בנושא טרם כניסתה לתפקיד. כמו כן אין כל קשר בין פרסום דוח מבקרת העירייה לבין מינויה של רו"ח שבתאי-פרנק לתפקיד. תהליך בחירת מבקר העירייה לווה על ידי השירות המשפטי בעירייה, כאשר היועץ המשפטי לעירייה משמש על פי החוק גם כמשקיף בוועדת המכרזים".

שבתאי-פרנק סירבה להגיב לשאלות בענין החשש לניגוד עניינים והמצב שנוצר בשל תפקידה בדירקטוריון מרכז הירידים.

בקרוב צפוי גם מינוי מנכ"ל חדש למרכז הירידים במקום מירית בכר שפרשה. המועמד המוביל הוא עו"ד תמיר דיין, מנהל רשות הפיתוח בעיריית ירושלים, וזאת בניגוד לשמועות שהתרוצצו בעירייה, כאילו המוביל הוא  חבר מועצה מקומית בגוש דן מטעם מפלגת העבודה.