אפריקה ישראל: נחתמה עסקה למכירת אפי פיתוח ללב לבייב

העסקה אמורה לקבל מחר את אישורו של ביהמ"ש המחוזי ■ רשות ני"ע מתנגדת לביצוע העסקה שלא בחסות ביהמ"ש ובהליך משפטי המתאים לחברה שנמצאת בחדלות פירעון

לב לבייב / סיון פרג'
לב לבייב / סיון פרג'

חברת אפריקה ישראל הודיעה הערב (ב') כי נחתמה העסקה למכירת אפי פיתוח לבעל השליטה בחברה, לב לבייב, בסכום של 550 מיליון שקל. העסקה אמורה לקבל מחר (ג') את אישורו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בדיון שיתקיים אצל השופט איתן אורנשטיין.

יש לציין כי רשות ניירות ערך מתנגדת לביצוע העסקה שלא בחסות בית המשפט ובהליך משפטי המתאים לחברה שנמצאת בחדלות פירעון (סעיף 350 לחוק החברות).

גורמים המעורים בעסקי אפריקה ישראל מסרו הערב ל"גלובס" כי החברה לא צפויה להתנגד לבקשת רשות ניירות ערך מאחר ששווי מניות החברה נמצא כיום במינוס. לכן, מכירת אפי פיתוח בהליך ההתמחרות שקיימה, ואושרה הערב בידי מחזיקי האג"ח, תסייע לחברה לשלם את חובותיה ולהחזיר את השליטה לבעלי המניות.

כאמור, מוקדם יותר הערב הצביעו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל בעד מכירת ניירות הערך של אפי פיתוח לבעל השליטה בחברה, לב לבייב, כך דווח בהודעה שהוציאה החברה לבורסה. העסקה אושרה כמעט ברוב מוחלט - מחזיקי האג"ח כ"ו, כ"ז וכ"ח תמכו  בה ברוב של 96.1%, 98.8% ו-100% בהתאמה.

"מכירת אפי תסייע לביצוע הסדר כולל לחוב ואני מאמין שבעל השליטה יתרום את חלקו למהלך במקביל להמרת חלק מהחוב למניות", כך אמר אברהם נובוגרוצקי, מנכ"ל אפריקה ישראל ל"גלובס", עם אישור ההסכם. 

האפשרות של מכירת מניות אפי פיתוח ללבייב נמצאת על הפרק כבר שבועות ארוכים כאחת הדרכים להזרמת הון לאפריקה ישראל מידיו, במטרה לשמור על השליטה בה. כיום, מרבית החזקות אפריקה ישראל באפי פיתוח (85%) משועבדות לטובת מחזיקי האג"ח.

בנוסף לתמורה שיקבלו המחזיקים מלבייב, ההסדר ככל הנראה צפוי לכלול הארכת המח"מ, הפחתת גובה הריבית והקצאת מניות אפריקה למחזיקים.

חובה הכולל של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח עומד על כ-3.2 מיליארד שקל בשלוש סדרות, לאחר שהסדר החוב הקודם שלה, שנחתם לפני כשש שנים, הפחית לה את היקף החוב הפיננסי נטו ל-2.8 מיליארד שקל בסוף 2010, לעומת 7.4 מיליארד שקל בסוף 2009.

אפי פיתוח עומדת בלב הסדר החוב הנוכחי שמקדמת אפריקה ישראל בשבועות האחרונים וזאת על רקע התדרדרות מצב הכלכלה ברוסיה וההשפעה השלילית על שווי נכסיה ועל מצבה של אפריקה ישראל.

דרישת הבנק להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי הייתה יריית הפתיחה בבקשה להסדר חוב של אפריקה ישראל מנושיה, שיצא לדרך באופן רשמי לפני כחודשיים. ערכם המצטבר של שלושת הנכסים הללו בספרי אפי פיתוח עמד בסוף נובמבר האחרון על 877 מיליון דולר, כך שבעקבות השלמת עסקת ההחלפה יפחת ההון העצמי של החברה בדוחות הרבעון השני ב-253 מיליון דולר, לכ-500 מיליון דולר. ההון העצמי של אפריקה ישראל צפוי להצטמצם בעקבות כך ב-164 מיליון דולר והיא תרשום הפסד של 127 מיליון דולר.