אלוף (במיל') גרשון הכהן: הסיוע מארה"ב "מזיק ומשחית"

הדברים נאמרים ערב יציאת היועץ לביטחון לאומי בלשכת רה"מ לוושינגטון לסגירת הקצוות של הסכם סיוע חדש ■ "התנתקות הדרגתית מחייבת מנהיגות אך ניתן לעשות זאת באופן הדרגתי ומחושב"

האלוף גרשון הכהן / צילום: דובר צהל
האלוף גרשון הכהן / צילום: דובר צהל

הסיוע האמריקאי לישראל "מזיק ומשחית". מצבה של ישראל יהיה טוב הרבה יותר אם היא תמצא דרך להתנתק מנדיבותה של ארה"ב. ניתוק כזה גם יחזק את השותפות בין שתי המדינות. כך אומר אלוף (במיל.) גרשון הכהן בראיון ל"דיפנס ניוז".

הדברים נאמרים זמן קצר לפני חתימת הסכם סיוע חדש לעשר שנים, החל ב-2018. משרד ראש הממשלה הודיע אתמול (ב'), כי מ"מ ראש המל"ל, תא"ל (במיל.) יעקב נגל, יצא לוושינגטון ביום א' הבא לשיחות בבית הלבן "במטרה להגיע בהקדם האפשרי לחתימה מזכר הבנה חדש". מזכר זה יקבע את גודל חבילת הסיוע והתנאים שבהם היא תינתן.

הכהן, שפרש משירות צבאי ב-2014 לאחר שמילא שורת תפקידי פיקוד - לרבות מפקד המכללות הצבאיות ומפקד הגיס הצפוני - אמר בראיון, שישראל צריכה לקדם בברכה הפחתה הדרגתית בסיוע במקום לפעול להעלאתו.

"(התנתקות הדרגתית) מחייבת מנהיגות, אך ניתן להשיג יעד זה באופן מתוכנן ומחושב", אמר הכהן. "הדבר ישקם את הריבונות שלנו, את יכולת צה"ל למלא את צרכיו ואת היכולות התעשייתיות שלנו".

הוא מדגיש, כי הזדקקותה המתמשכת של ישראל לוודאות של קבלת סיוע צבאי אמריקאי סדיר, לאורך טווח ארוך, משרתת יותר את האינטרסים של ארה"ב מאשר את האינטרסים של ישראל. לדבריו, "התלות המוחלטת" בסיוע האמריקאי ממסדת את הישענות צה"ל על חיל-האוויר, על חשבון לוחמה של כוחות יבשה שמבוססת על חדשנות ותעוזה.

"ישראל כה מכורה לפלטפורמות אמריקאיות מתקדמות ולנשק שהן נושאות עד שחדלנו לחשוב באופן יצירתי על תפיסות מבצעיות", אמר הכהן. "במשך דורות ננעלנו על חשיבה כיצד להשתפר מבחינה טכנולוגית; חשיבה כזו אינה בהכרח החשיבה הנכונה כאשר אנו צריכים להתמודד כל הזמן עם אויבים חדשניים בעימותים א-סימטריים".

הכהן אמר, כי צה"ל יכול ללמוד משהו מדרש של רש"י על היונה ששבה לתיבת נח ובפיה עלה זית מר, אות לכך שמי המבול מתחילים לסגת: "לדברי רש"י, סיפור היונה מלמד אותנו שלחירות יש מחיר, שמוטב להסתפק בעלה מר, שנלקח ישירות מיד אלוהים, מאשר לקבל משהו מתוק כדבש שניתן ע"י בני תמותה... הלקח הוא, שהטעם המר של דברים שאנו משיגים בכוחות עצמנו עדיף על הטבות מתוקות שעלולות לכבול אותנו".

הוא מודה, שאף לא אחד מעמיתיו לשעבר במטכ"ל או מאלה שנמצאים היום בעמדות השפעה בממסד הביטחוני חולק את השקפותיו על הסיוע. אך הכרה זו אינה מפריעה לו לטעון, שהשתחררות מהסיוע הביטחוני תוכל להסיר מקור של מתיחות מתמדת ביחסים האסטרטגיים בין ארה"ב לישראל.

"כפי שאנו רואים מהפרשה המתמשכת של עסקת הסיוע, זו אינה הדרך שבה מתנהגים שני שותפים אמיתיים", אומר הכהן. "כל ההתמקחות הזו בין הצדדים אינה צריכה להתקיים. כאשר שוב לא נהיה תלויים באמריקאים מבחינה כלכלית, השותפות בינינו תפרח בזכות עצמה".

הודעת משרד רה"מ על יציאת נגל לוושינגטון מאששת את קביעתו של הכהן על "ההזדקקות המתמשכת של ישראל לוודאות של קבלת הסיוע הצבאי". בהודעה נאמר: "ישראל מייחסת חשיבות גדולה ליכולת התכנון ולוודאות בכל הנוגע לסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארה"ב, ולכיבוד הסכמים בילטרליים. לפיכך אין לישראל אינטרס בגובה הסיוע השנתי לשנת הכספים הקרובה (2017), כפי שנקבע במזכר ההבנות הקיים, ללא הסכמת הממשל האמריקאי וממשלת ישראל כאחד". הסיוע ל-2017 יעמוד על 3.1 מיליארד דולר, כמו השנה.

על פי מזכר ההבנות החדש שמתגבש עתה, תקבל ישראל חבילת סיוע בגודל כ-38 מיליארד דולר, לאורך עשר שנים, החל ב-2018, כלומר כ-3.8 מיליארד דולר בשנה. התוספת בחבילה החדשה תסתכם אפוא בכ-10 מיליארד דולר לכל היותר. ישראל עדיין מקווה לשכנע את ממשל אובמה להעלות את החבילה לרמה של 40 מיליארד דולר, אך, לדברי "דיפנס ניוז", "גורמים במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות איבדו כל תקווה שוושינגטון תחזור בה מהדרישה לחייב את ישראל להוציא את כל כספי החבילה בארה"ב". (עתה יכולה ישראל להמיר לשקלים כ-26% מכספי הסיוע כדי לקנות מוצרים ושירותים בישראל). על רקע הדרישה הזו, נערכות התעשיות הביטחוניות לקראת אובדן מימון ופיטורי עובדים.

האלוף בדימוס ידוע בהתבטאויות שעושות כותרות. בשבוע שעבר הוא השווה את תא"ל אופק בוכריס, שהואשם באונס ובמעשים מגונים, לדוד המלך. כדבריו: "דוד נשאר מלך ישראל, למרות שבעניין שלו אין דיון מה היה עם בת שבע". אחר-כך הוא התנצל על אמירה זו.